۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۳۱
کد خبر: 85362432
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه حماس و جهاد اسلامی

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از اقدام هماهنگ این کشور و آمریکا برای تحریم‌ شماری از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی خبر داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد، آمده است: پنج شخصیت کلیدی و یک نهاد دخیل در شبکه‌های مالی حماس و جهاد اسلامی فلسطین از سوی انگلیس تحریم شده‌اند. این اقدام به گفته وزارت امور خارجه انگلیس سومین دور از تحریم‌های هماهنگ لندن و واشنگتن است که پس از عملیات طوفان الاقصی اعمال می‌شود.

بر اساس این بیانیه، احمد شریف عبدالله عوده، اسماعیل برهوم، حسن الوردیان و جمیل یوسف احمد علیان از جمله کسانی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه گفت: این تحریم‌ها پیام روشنی به حماس می‌فرستد که بریتانیا و شرکای ما متعهد هستند هیچ مخفی‌گاهی برای کسانی که از فعالیت‌های تروریستی حمایت مالی می‌کنند وجود ندارد.

وی با تکرار مواضع خصمانه لندن علیه گروه‌های مقاومت مدعی شد: حماس برای دستیابی به آتش بس پایدار در غزه، دیگر نمی‌تواند در قدرت باشد و قادر به تهدید اسرائیل نیست. این تحریم‌ها با ایجاد اختلال در شبکه‌های مالی حامی عملیات حماس، از جمله ایران، از این هدف حیاتی حمایت می‌کنند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه انگلیس دارایی افراد تحریم شده در این کشور مسدود و شرکت ها و شهروندان انگلیسی از مراوده مالی با آنان ممنوع هستند. آن‌ها همچنین حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

در همین حال وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و مدیر عامل آن را به بهانه کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه به فهرست تحریمی خود اضافه کرده است. طبق این بیانیه  ۳ مقام کتائب حزب‌الله (KH) و شرکتی که برای این گروه تامین مالی می‌کرد تحریم شده است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها نزدیک به ۲۵ هزار فلسطینی از آغاز جنگ در غزه به شهادت رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha