داستان «مستوران۳» آماده است/ برخی چیزها را خودمان اختراع کردیم+ فیلم

تهران- ایرنا- کارگردان سریال «مستوران۲» از نگارش سیناپس (خلاصه داستان) فصل سوم این سریال خبر داد و گفت: اگر سازمان صداوسیما با سازمان اوج به توافق برسند، حتما فصل ۳ را می‌سازیم.

خبرگزاری ایرنا هفته گذشته میزبان تعدادی از عوامل سریال «مستوران۲» شامل محیا دهقانی، کاوه خداشناس، قاسم زارع (بازیگران) و سید علی هاشمی (کارگردان) بود. این هنرمندان در نشستی خبری شرکت کردند و به سوالاتی پیرامون سریال «مستوران» پاسخ دادند.

سیدعلی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، در پاسخ به این سوال که آیا از پخش تلویزیونی سریال راضی هستید گفت: خیلی‌ها می گویند اگر سریال در پلتفرم (سکوی اینترنتی) بود خیلی دیده می شد. به نظر من جنس تماشاگر تلویزیون و پلتفرم با هم متفاوت است. ولی معتقدم هیچ رسانه ای مثل تلویزیون در آحاد اجتماع و شهرستانها گستردگی ندارد. ممکن است قشر روشنفکری بگویند ما تلویزیون نگاه نمی کنیم. اما آنها خیلی تعدادشان کمتر از کل بینندگان تلویزیون است.

این کارگردان با اشاره به حال و هوای ایرانی سریال توضیح داد: در تبلیغات مستوران از عنوان یک عاشقانه ایرانی استفاده کردیم. دلمان می‌خواست بر مبنای اسطوره ها، افسانه‌ها و ادبیات فارسی‌مان بدون شعار دادن یک سریال کاملا ایرانی بسازیم. خیلی از داستان ها را آدم می‌تواند مستقیم بگوید. ولی ما مستقیم‌گویی نداریم. روایتی که از شاهنامه داریم در دل داستان آمده است. نمی گوییم رستم این کار را کرد. ما از جاهای مختلف مثل سعدی، مثنوی و هزار و یک شب اقتباس کرده ایم که در تیتراژ پایانی این منابع می آید.

اشعار «سعدی» راحت و قابل فهم است

کارگردان سریال مستوران۲ درباره انتخاب اشعار در سریال گفت: هدف مان این بود روی سعدی خیلی تکیه کنیم. من با سعدی سر مستوران بیشتر آشنا شدم. قبلا با این وسعت روی این شاعر کار نکرده بودم. در عین سادگی جذابیت زیادی دارد. خیلی راحت و قابل فهم است. شاعران دیگر استعاره و پیچیدگی زیاد و کلمات ثقیل دارند. حتی شعرهای اول هر قسمت هم از سعدی است.

وقتی ماجراهای فانتزی و رویایی را تعریف می‌کنید، جذابیتش در این است که هیچ منبعی ندارید. می‌توانید از خودتان اضافه کنید

هاشمی درباره انتخاب کاوه خداشناس برای نقش لطفعلی اظهار داشت: من سال ها با کاوه دوست بودم. همیشه برای من یک ادیب است. چون به شعر مسلط است. اولین بار که فیلمنامه را خواندم گفتم برای من لطفعلی کاوه خداشناس است. آرامشی که در من وجودش دارد خیلی شبیه به خداشناس است.

این کارگردان درباره سپردن نقش ماه منیر به محیا دهقانی نیز تاکید کرد: اگر بخواهم دوباره بازیگر انتخاب کنم، باز هم سراغ خانم محیا دهقانی می روم. حتی اگر گزینه بین المللی داشته باشم. در گپ‌های اولیه با پیشنهادهای محیا دهقانی کلی جزییات به نقش اضافه کردیم. اولین بار که نقش را خواند با خودش یک صدای جدیدی آورد. معلوم بود مدت ها روی این صدا کار کرده است. این صدا خیلی به سریال کمک کرد. معلوم است که خیلی هوشمندانه این نقش را کار کرده است.

دوست داریم بازپخش نداشته باشیم

وی در پاسخ به این نکته که برخی معتقدند ضرباهنگ سریال کند است اظهار داشت: من این حس را نداشتم. ما دوست داریم بازپخش نداشته باشیم. اما سیاست سازمان صداوسیما است که شنبه ها یک خلاصه پخش شود و یکشنبه تا چهارشنبه سریال روی آنتن برود. برخی می‌گویند ما دوست داریم روزهای بیشتری از هفته این سریال را تماشا کنیم. من سعی نکردم آب ببندم. در قسمت یک و دو چون معرفی شخصیت داشتیم کند بود. اما بعد از آن اتفاق پشت اتفاق داریم.

داستان «مستوران۳» آماده است/ برخی چیزها را خودمان اختراع کردیم+ فیلم
سیدعلی هاشمی، کارگردان سریال «مستوران۲»

به بچه های تئاتر احساس دین داشتم

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بازیگران تئاتری یادآوری شد: من سال ها کار تئاتر کردم و از سال ۷۶ دستیار آقای سمندریان بودم. به نظرم می آمد که در تئاتر بازیگران قوی داریم که به آنها فضا داده نمی شود. محمد صادق ملک را برای نقش کیاوش از تئاتر آوردم که بسیار توانا است. در مستوران یک نقش چندوجهی دارد. آزاده مویدی فر برای نقش سوده هم خیلی خوب بود. به بچه های تئاتر احساس دین داشتم. در مستوران۲ کلی بازیگر توانستیم معرفی کنیم که این موضوع حال خوبی به من می‌دهد.

داستان «مستوران۳» آماده است/ برخی چیزها را خودمان اختراع کردیم+ فیلم

«اوج» خیلی دوست دارد نقد کند

وی با اشاره به جنبه انتقادی سریال تاکید کرد: مدیران اوج و سازمان تصمیم گرفتند که در این سریال یک جاهایی نقد کنیم. مدیران از ما حمایت کردند. اگر من از این حمایت مطمئن نبودم نمی شد خیلی از این مسائل را مطرح کرد. شاید اگر نهادی غیر از اوج این را تهیه می کرد خیلی دنبال این مفاهیم نبود. بر عکس چیزی که به اوج اتهام می زنند، اوج خیلی دوست دارد درباره مسائل اجتماعی و شرایط سیاسی نقد کند. همیشه خیلی یکسویه به اوج نگاه می شود. اتفاقا خیلی فکر بازی دارند. دلشان می‌خواهد نقد سیاسی و اجتماعی را در داستان بیاوریم و به ادبیات بپردازیم. نگرش مدیران اوج خیلی در این ماجرا تاثیر می‌گذاشت.

داستان «مستوران۳» آماده است/ برخی چیزها را خودمان اختراع کردیم+ فیلم
نمایی از سریال «مستوران۲»

به فکر شبیه سازی نبودم

هاشمی در پاسخ به این سوال که نقدهای داستان شما چه نسبتی با جامعه امروز دارد گفت: در متن یک جاهایی شبیه سازی وجود دارد. من سعی می‌کردم فقط داستانم را تعریف کنم. به فکر شبیه سازی نبودم. ما گزمه ای داریم که رشوه می‌گیرد یا از قدرت سوء استفاده می‌کند. ولی ما سعی نکردیم این را تشدید یا اضافه اش کنیم.

این کارگردان درباره نحوه استفاده از تجربه فصل اول سریال توضیح داد: من فصل یک را دیده بودم و دوستش داشتم. در فصل دو ابتدا قرار بود آقای آب پرور کارگردان باشند. اما این سریال با یک کار دیگری که ایشان انجام می‌داد تداخل داشت. شهر مستوران ساخته شده و آماده بود. البته طراح فصل قبل سر کار دیگری بودند. یک لوکیشن هایی به این شهر اضافه شد. یک خانه اضافه شد و چند گذر را تغییر دادیم. عمارت هم ساخته شد.

داستان «مستوران۳» آماده است/ برخی چیزها را خودمان اختراع کردیم+ فیلم

کارگردان سریال «مستوران۲» درباره جنبه فانتزی سریال گفت: من خودم کارهای رئال را خیلی دوست دارم. ولی واقعا مستوران تجربه شیرینی بود. وقتی ماجراهای فانتزی و رویایی را تعریف می‌کنید، جذابیتش در این است که هیچ منبعی ندارید. می توانید از خودتان اضافه کنید. وحشی‌های ما شبیه هیچ چیزی نیستند. نمی توانید بگویید شبیه گیم آو ترونز (بازی تاج و تخت) هستند. برخی مفاهیم اختراع خودمان هستند. در افسانه‌ها گفته شده که سیمرغ هزار رنگ است. اما سیمرغ در مستوران۲ فقط سفید است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha