کاوه خداشناس: «مستوران» ترویج دهنده عشق و صلح است

تهران- ایرنا- بازیگر سریال «مستوران۲» گفت: از دست‌اندرکاران امور فرهنگی خواهش می‌کنم تا خیلی جدی از داستان‌های کهن حمایت کنند؛ چرا که این داستان‌ها ترویج دهنده عشق، صلح و دوستی هستند.

شاید پررنگ‌ترین نقشی که از کاوه خداشناس در ذهن داریم، نقش‌آفرینی او در فیلم‌سینمایی «خداحافظ رفیق» باشد. خداشناس به خوبی توانسته بود نقش یک رزمنده محجوب که از قافله رفیقان خود جامانده را بازی و مخاطب را با خود همراه کند. البته او در مجموعه‌هایی چون «عملیات ۱۲۵»، «آسمان همیشه ابری نیست»، «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» و «معراجی‌ها» نیز نقش‌آفرینی کرده است که تمام این آثار در زمان پخش جزو مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیون بودند.

به بهانه پخش سریال «مستوران۲» به گفت‌وگو با این بازیگر پرداختیم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، با اشاره به آثاری که در آن نقش‌آفرینی کرده است، از چگونگی شروع کار تصویری خود گفت و اظهار کرد: درگیر اجرای تئاتری در سالن چهارسوی تئاتر شهر به کارگردانی مهدی هاشمی بودم که برای بازی در سریال «پدر خاک» انتخاب شدم و با بیتا فرهی و ایرج نوذری همبازی شدم. در ادامه فعالیت حرفه‌ای که داشتم فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» و «بابا عزیز» مورد توجه زیادی قرار گرفت. در هر سه سری مجموعه «عملیات ۱۲۵» نیز حضور داشتم که هم این سریال هم سریال «بانو» آثار خوب و ویژه‌ای بودند.

وی افزود: پیش از بازی در سریال «مستوران» تجربه حضور در آثار تاریخی را داشته‌ام و این مجموعه دومین تجربه من از حضور در یک اثر حرفه‌ای به حساب می‌آید. با توجه به قرابتی که به ادبیات کهن دارم نه تنها ادبیات کار و حفظ دیالوگ‌ها برایم سخت نبود بلکه لذت بخش هم بود.

خداشناس با بیان این مطلب که نباید فراموش کرد که تلویزیون رسانه بزرگی است، مطرح کرد: اگر در تلویزیون آثار با برنامه‌ریزی و نظم تولید شود خیلی از افراد می‌توانند از پروسه ساخت و تولید آثار در این بستر الگوبرداری کنند. در سریال «مستوران» این اتفاق رخ داد. برنامه‌ریزی فوق‌العاده و مشخصی برای انجام پروژه برنامه‌ریزی شده بود که کیفیت کار را بالا برد و باعث شد تا همه عوامل در یک زمان مشخص با آرامش به انجام وظیفه خود بپردازند.

این بازیگر همچنین بیان کرد: سریال «مستوران۲» در بهترین و منظم‌ترین حال ممکن برنامه‌ریزی شده بود و هر کدام از عوامل با بهترین و پر انرژی‌ترین حالت خود فعالیت کردند. نه کسی کم کاری و نه کسی زیاده کاری می‌کرد. کارگردان این مجموعه، سیدعلی هاشمی از اول صبح با دکوپاژ سر صحنه حضور داشت که همین امر باعث می‌شد تا مثل پروژه‌های دیگر وقت عوامل سر صحنه برای آزمون و خطا تلف نشود و دکوپاژ در لحظه انجام نشود و همه جزئیات با برنامه‌ریزی دقیق به درستی از قبل انجام شده باشد.

خداشناس درباره نقش خود در سریال «مستوران۲» گفت: این سریال در ادامه فصل قبل ساخته شده و من در نقش جوانی‌های لطفعلی حضور دارم، ایفای این نقش برایم بسیار لذت‌بخش بود. از پوشش و قدم زدن در تاریخ سرزمینی که به آن ارادت و علاقه قلبی دارم تا به کار بردن ادبیاتی که وقتی به زبان می‌آوردم لذت می‌بردم، همچنین قصه‌های زیبایی که پر از فراز و فرود بود مثل یک مشت باز نشده‌ای است که برای مخاطب هم خیلی جذاب خواهد بود.

کاوه خداشناس: «مستوران» ترویج دهنده عشق و صلح است
کاوه خداشناس؛ در صحنه ای از سریال مستوران


وی در ادامه اضافه کرد: از دست‌اندرکاران امور فرهنگی خواهش می‌کنم تا خیلی جدی از داستان‌های کهن حمایت کنند چرا که این داستان‌ها ترویج دهنده عشق، صلح و دوستی هستند؛ چیزهایی که جامعه ما بشدت به آن نیاز دارد و این امر مستلزم حمایت مسئولین امور فرهنگی است.

این بازیگر با بیان این مطلب که برخی ها درباره شرایط صداوسیما طوری صحبت می‌کنند که انگار سقوط امپراطوری رم رخ داده است، مطرح کرد: شرایط آنقدر هم حاد نیست. صداوسیما یک سازمان با سازوکاری است که قطعا نیروهای متخصصی در آن حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند. مهمترین مسئله‌ای که در حوزه برنامه‌سازی به آن نیاز داریم در حوزه مدیریت نگرش و استفاده از جمیع آرا است، چرا که به اندازه انگشتان یک دست تنوع ژانر داریم و باید بگذاریم به انواع و اقسام این ژانرها پرداخته شود. هرکدام از این ژانرها مخاطب خاص خود را دارد.

خداشناس افزود: این روزها سلیقه مخاطب ارتقا پیدا کرده و با انواع و اقسام شبکه‌های خارجی و اینترنتی در ارتباط است، رنگ و لعاب شبکه‌های خارجی را می‌بیند و توقعش بالا می‌رود، برای ماندن در بازار رقابت باید کار را به نیروی جوان متخصص سپرد که خروجی خوب نیز دریافت کرد.

او در پاسخ به این سوال که چه دغدغه‌ای در حوزه فرهنگ دارد، گفت: در حوزه فرهنگ به قدری دغدغه دارم که در یک مصاحبه نمی‌گنجد، ما بسیار جاهای خالی داریم. در زیربنای اثرهای نمایشی که تئاتر است خیلی ضعیف عمل می‌کنیم. خود تئاتر به پژوهش نیاز دارد که در آن حوزه هم ضعیف عمل کرده‌ایم، چه درباره نمایشنامه‌های داخلی و چه نمایش نامه‌های خارجی. اما کشورهای دیگر به شدت در حوزه پژوهش فعال هستند. در یک حوزه وقتی پژوهش درست انجام شود به خروجی خوب می‌رسیم و وقتی خروجی و فیلمنامه خوبی تهیه شود در پی آن شاهد ساخت آثار پرفروش و پر بیننده‌ای خواهیم بود. مثل فصل اول سریال«زخم کاری» که برگرفته از نمایشنامه هملت اثر شکسپیر بود و مورد توجه مخاطب نیز قرار گرفت. عوامل این سریال، با پژوهش و تحقیق روی متن هملت توانستند خروجی خوبی داشته باشند.

خداشناس ادامه داد: پژوهش، سطح دانش مملکت را بالا می‌برد، سطح دانش وقتی بالا رود کیفیت ارتقا پیدا می‌کند و پس از آن مخاطب خردمندتر خواهد شد و بینش او در زندگی شخصی‌اش اثر خواهد گذاشت. مانند قصه «مستوران» که در دل خود کلی فرهنگ زیبایی‌شناسی، عشق و دوستی را پرورش می‌دهد درحالی‌که تمام آنتاگونیست و پروتاگونیست‌ها در حال فعایت هستند، اما قصه به سمت خیر پیش می‌رود چرا که مخاطب از شخصیت‌ها الگو می‌گیرد. برای مثال در فصل اول «مستوران» لطفعلی در حال تماشای نقالی است و در بزرگی این حرفه را ادامه می‌دهد. نقالی هنر سخنوری و آشنایی با ادبیات است و در جریان قصه جذابیت آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی در پایان با انتقاد از شرایط فعلی تولیدات در حوزه کودک گفت: در تئاتر و برنامه‌سازی برای کودکان به قدری ضعیف هستیم که الگوی مناسبی نداریم چرا که چشم‌انداز مالی در این حوزه وجود ندارد که باعث فاصله گرفتن از این حوزه مهم شده است. بنابراین عرصه فرهنگ به حمایت ۱۰۰ درصدی دولتی احتیاج دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha