۲۸ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۷
کد خبر: 85357096
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

صف ترافیک گرگان طولانی‌تر از اراده مدیران شهری

گرگان- ایرنا- رشد روزافزون جمعیت، افزایش خودروها، نبود برنامه‌ریزی در توسعه شهری و فرسودگی وسایل حمل‌ونقل عمومی، گره ترافیک شهر گرگان را روز به‌روز کورتر کرده و در این بین، مدیران شهری بدون ارائه راهکار کوتاه و بلند مدت، فقط به فکر جریمه بیشتر از سوی پلیس و استفاده بیشتر مردم از خودروهای عمومی هستند.

به گزارش ایرنا، سردی هوا از یک سو و معضل همیشگی ترافیک گرگان از سویی دیگر، صدای شهروندان را درآورده و اتلاف وقت هر روزه در موج ماشین‌ها، با روح و روان آنان بازی می‌کند.

باوجود رشد ۱۱ درصدی جمعیت و ۳۱۵ درصدی خودروهای گرگان در ۱۱ سال اخیر، ساختار خیابان‌ها و معابر گرگان تغییر نکرده و عملکرد مدیران شهری برای جلوگیری از بروز معضل ترافیک و انجام برخی از اقدامات از جمله تعریض معابر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه پارکینگ‌ها و یا فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی چنگی به دل نمی‌زند.

معضل ترافیک خودرویی گرگان در روزهای بارانی و یا هنگام تعطیلی مدارس و ادارات به اوج می‌رسد به‌گونه‌ای که طی‌کردن مسیر چند صدمتری ۲۰ دقیقه یا بیشتر به درازا می‌کشد.

یکی از شهروندان گرگانی گفت: ماندن هر روزه در ترافیک، زندگی ما را با چالش مواجه کرده بود و فرزندانم برای رفتن به مدرسه استرس زیادی را تحمل می‌کردند.

صابر گراییلی افزود: برای فرار از ترافیک آزادهنده، قید زندگی در گرگان را زدم و به روستای پدری مهاجرت کردم.

گره ترافیکی گرگان آنقدر کور شده که رانندگان تاکسی شهری هم رمقی برای فعالیت در ساعات اوج ترافیک ندارند.

محمود کریمی یکی از رانندگان تاکسی ضمن گلایه از ترافیک گرگان گفت: ترافیک آزاردهنده ما را مجبور کرده عصرها و خیلی زودتر از ساعت کار معمول دست از کار بکشیم و این مساله روی درآمد ما هم تاثیر زیادی گذاشته است.

شهروند دیگر هم از نبود برنامه درست و مدون از سوی شهرداری برای ساماندهی ترافیک و حمل‌ونقل عمومی گرگان گلایه کرد و افزود: تجمیع مجتمع‌های تجاری و درمانی در محدوده خیابان ولیعصر ترافیک گرگان را دوچندان کرده است.

صف ترافیک گرگان طولانی‌تر از اراده مدیران شهری

یکی دیگر از شهروندان گرگانی نیز توقف‌ خودروها در کنار خیابان‌ها و معابر گرگان و استفاده نکردن مردم از پارکینگ‌ عمومی را از علل ترافیک گرگان دانست و گفت: خیلی‌ها ماشین خود را حتی در خیابان‌های شلوغ دوبله پارک می‌کنند و برای حل این چالش، جریمه‌های پلیس نیز بازدارنده نیست.

شهروند دیگر از نبود فضای پارکینگ مناسب در گرگان گلایه کرد و گفت: یک دلیل نبود جای پارک کافی و مجبورشدن رانندگان برای توقف دوبله، استفاده کسبه و صاحبان مغازه‌ها در مناطق مجاز پارک خودرو است.

رضا صبحی ادامه داد: این افراد خودروی خود را صبح پارک کرده و اغلب تا غروب جای پارک را خالی نمی‌کنند که موجب نبود جای خالی برای توقف خودروی دیگر شهروندان می‌شود.

ترافیک اولویت مدیران شهری گرگان نیست

رییس پلیس راهور گلستان گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری در گرگان فراهم نشود، ‌نمی‌توان کار خاصی برای حل مشکل ترافیک گرگان انجام داد و در این شرایط جریمه‌های پلیس هم تاثیر زیادی ندارد.

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در خیابان امام خمینی(ره) گرگان به دلیل تمرکز مراکز تجاری توقف‌های غیرمجاز فراوانی مشاهده می‌شود اظهار کرد: در این شرایط جریمه ۳۰ هزار تومانی برای پارک دوبله بازدارنده نیست.

وی با تاکید بر اینکه مدیران شهری باید برای معضل ترافیک گرگان تدبیری اتخاذ کنند، گفت: اگر در شرایط فعلی امکان تعریض معابر و خیابان‌های گرگان وجود ندارد حداقل می‌توان نسبت به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اختصاص خط ویژه و یک‌طرفه شدن خیابان اقدام کرد.

رییس پلیس راهور گلستان معتقد است: موضوع ترافیک گرگان جدی گرفته نمی‌شود و گویا در اولویت مدیران شهری نیست.

مهاجربسطامی با اشاره به این‌که وظیفه پلیس روانسازی ترافیک است تاکید کرد: پلیس به تنهایی نمی‌تواند به معضل ترافیک گرگان خاتمه دهد و با وضعیت فعلی معابر گرگان، امکان روانسازی تردد خودروها وجود ندارد.

وی به رشد ۳۱۵ درصدی خودروهای گرگان در ۱۱ سال اخیر اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید در دستور کار مسوولان شهری باشد و برگزاری ماهانه جلساتی برای حل معضل ترافیک در گرگان ثمربخش نیست.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار

مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان بی‌توجهی به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پارک‌های دوبله و توقف در تقاطع‌ها و معابر را از علل بروز ترافیک در گرگان دانست و اظهار کرد: برخی مشکلات از گذشته به ارث رسیده و امکان افزایش عرض معابر به‌خصوص در مناطق شلوغ وجود ندارد.

محمد کریم‌نژاد افزود: تشدید اعمال قانون، استفاده از دوربین‌ها و نصب چراغ‌راهنمایی، از جمله راه‌های کاهش بار ترافیکی در گرگان است.

وی از آماده‌سازی خودروی جریمه برای اعمال قانون رانندگان متخلف در گرگان خبر داد و گفت: این خودرو به زودی در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا شناسایی رانندگان متخلف تسریع شود.

مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به اینکه برنامه اصلی شهرداری گرگان برای هسته مرکزی شهر توسعه حمل و نقل عمومی، اتوبوس و تاکسی‌های شهری و ایجاد مسیرهای ویژه برای دوچرخه‌سواری است، ادامه داد: اعتقادی به افزایش تعداد پارکینگ در شهر نداریم و اولویت ما استفاده کمتر مردم از خودروی شخصی است.

به گفته کریم‌نژاد با خرید اتوبوس تا سال آینده، نیاز شهر گرگان به اتوبوس‌های شهری برطرف می‌شود.

یکی از معضلاتی که به معضل ترافیک گرگان دامن می‌زند جانمایی غلط ۱۰۰ مدرسه غیرانتفاعی در محدوده خیابان ولیعصر گرگان است.

مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به اینکه اجرای تردد خودروها بر اساس پلاک موسوم به طرح «زوج و فرد» در دستور کار قرار ندارد، بیان کرد: تجربه سایر استان‌ها نشان می‌دهد فواید اجرای این طرح، موقت است و در درازمدت آسیب‌هایی از جمله تمایل به خرید خودروی دیگر با هدف ورود به محدوده طرح و در نتیجه افزایش آلودگی هوا به همراه خواهد داشت.

فرسودگی نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرگان

به گفته مدیران شهری، گرگان حدود سه هزار تاکسی و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر فرسوده‌ و نیازمند نوسازی هستند.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان به ایرنا گفت: براساس استانداردها به ازای هر ۱۲۵ نفر باید یک تاکسی فعال باشد که گرگان در این زمینه مشکلی ندارد اما بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر فرسوده است باید در راستای نوسازی آن اقدام کرد.

مهدی کمال‌غریبی از رونمایی ۱۰۰ دستگاه تاکسی نو همزمان با دهه فجر امسال در گرگان خبر داد و افزود: برای آسان‌تر شدن تردد مردم در شهر، از ابتدای آذر ماه سال جاری ۳۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی گرگان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه باید به اندازه یک دهم وسعت گرگان، پارکینگ در شهر ساخته شود، بیان کرد: ۲۳ پارکینگ عمومی در گرگان وجود دارد که می‌تواند پنج هزار خودرو را پوشش دهد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان معتقد است: فرهنگ استفاده از پارکینگ عمومی نهادینه نشده که گواه آن استفاده نشدن از پارکینگ‌های شهر گرگان است.

وی افزود: به‌عنوان مثال چند پارکینگ طبقاتی در یکی از خیابان‌های گرگان ظرفیت بیش از هزار خودرو را دارند اما حتی در زمان‌های شلوغ هم از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

کمال‌غریبی عامل اصلی بروز ترافیک در برخی معابر گرگان را توقف چند خودور کنار یکدیگر در خیابان‌های شلوغ دانست و تاکید کرد: در حالی که ورودی پارکینگ‌ها در محدوده خیابان ولیعصر گرگان ۵۰۰ هزار ریال به ازای یک ساعت است مردم رغبتی برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی ندارند و ترجیح می‌دهند خودروی خود را کنار خیابان پارک کنند.

راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوس تندرو لنگ تامین اعتبار

وی با بیان اینکه مبالغ پایین جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بازندگی لازم را ندارد، افزود: باید با اتخاذ روش‌های جذاب، مردم را به استفاده از پارکینگ‌های عمومی ترغیب کرد.

کمال‌غریبی محدودیت اعتباری را یکی از موانع راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو در گرگان دانست و یادآور شد: مطالعات راه‌اندازی خط شمال- جنوب و خط شرق- غرب اتوبوس‌ تندروی این شهر انجام شده که طبق برآوردها، ایجاد هر خط به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به محدودیت‌های اعتباری شهرداری باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

توسعه گرگان در مسیر اشتباه

یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران به ایرنا گفت: گرگان در یک دوره ۲۵ ساله به جای توسعه و گسترش افقی، توسعه عمودی داشته لذا برنامه توسعه شهری با نواقصی همراه شده است.

وحید ریاحی ادامه داد: مسوولان شهری به جای آنکه انواع کاربری‌ها را در نواحی و محلات مختلف تعریف و توزیع کنند همه را در نقاط خاص و مشخصی ایجاد کردند که نتیجه آن ترافیک سنگین و همیشگی این خیابان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بی‌برنامه، مزاحمت‌ها و اختلالاتی را در کاربری‌ها به وجود می‌آورد که همه آن در یک محدوده کوچک شهر متمرکز می‌شود، گفت: اینکه بخواهیم جمعیت ۵۰۰ هزار نفری یک شهر را در ابعاد کوچک پنج کیلومتری با کاربری‌ و تقاضاهای متعدد بگنجانیم نتیجه‌ای جز ایجاد ترافیک ندارد.

این استاد دانشگاه معتقد است؛ دلیل اصلی و اولیه بروز ترافیک، فقدان برنامه مشخص شهری به ویژه نقص در گسترش توسعه افقی شهر است. در برخی شهرها محدودیت زمین و فضا برای کاربری‌ها وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است اما شهری مانند گرگان مشکل توسعه افقی ندارند ولی نظام برنامه‌ریزی در بسیاری موارد شهر را به سمت توسعه عمودی، بلندمرتبه‌سازی و تراکم فروشی سوق داده است.

ریاحی ایجاد سایت اداری در قسمت غربی گرگان و استقرار دستگاه‌های اجرایی در این محدوده را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: در کنار این مهم باید برنامه توسعه شهری متناسب با فضای گرگان در نظر گرفته می‌شد.

وی خلا آینده‌نگری در تصمیمات شهری را از جمله علل بروز معضل ترافیک گرگان دانست و یادآور شد: باید یک چشم‌انداز و قالب برنامه‌ راهبردی درازمدت برای توسعه این شهر در نظر گرفته شود و پس از روی کار آمدن هر فردی در شورای شهر و شهرداری تداوم داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران معتقد است؛ وقتی شهر در مدت ۲۵ سال به حال خود رها شده و یا برنامه‌ توسعه‌ای آن به خوبی اجرا نمی‌شود به یک برنامه ۲۵ ساله دیگری برای اصلاح توسعه شهری نیاز است.

ریاحی گفت: یکی از راه‌های کوتاه مدت و میان مدت کاهش بار ترافیکی گرگان، اجرای طرح ترافیک، ایجاد خیابان‌های پیاده‌راه و گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی جابه‌جایی مراکز اداری و خدماتی از مرکز شهر را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: گرگان یک شهر نوظهور است و امکان طراحی و برنامه‌ریزی برای آن فراهم است و انتقال کاربری‌های تقاضامحور از بخش مرکزی به نقاط دارای دسترسی و فضای خوب خدمات‌رسانی و پارکینگی بهترین راه نجات گرگان از معضل ترافیکی به شمار می‌رود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران؛ بررسی چهره شهر گرگان در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ حاکی از به‌هم ریختگی در توزیع کاربری‌ها، خدمات و صدور مجوزها در مرکز شهر است که همین مساله ترافیک کلافه‌کننده و بسیاری سنگین را برای گرگان رقم زده است.

ریاحی نظام برنامه‌ریزی شهری و مردم را ۲ عامل اصلی بروز معضل ترافیک برشمرد و گفت: فرهنگ پیاده‌روی در بین مردم بسیار کمرنگ شده و گاهی اوقات مردم هنگام مراجعه به یک مرکز تجاری یا درمانی حاضر به پیاده‌روی کوتاه هم نیستند.

وی استفاده از دوچرخه و نهادینه‌سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از دیگر راه‌های رفع معضل ترافیک برشمرد و تاکید کرد: نظام برنامه‌ریزی و قانون باید به گونه‌ای طراحی شود که محدودیت‌ها به حداقل برسد اما باید فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشتر شود.

به گزارش ایرنا،با وجود آنکه مدیران شهری برای حل معضل ترافیک گرگان، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را ارائه کردند اما خروجی این اقدامات هنوز منتج به نتیجه نشده و شهروندان کاهش بار ترافیکی را لمس نکردند.

بررسی اقدامات و برنامه‌های مدیران شهری و کندی در اجرای برخی پروژه‌ها نشان می‌دهد آنها هم برنامه مشخص و هدفمندی برای کاهش بار ترافیکی گرگان نداشته و صرفا به تشکیل جلسه، انتظار همراهی از سوی مردم و افزایش مبالغ جریمه راهنمایی و رانندگی بسنده کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha