قزاقستان از پایبندی کامل به تحریم‌های غرب علیه روسیه خبر داد

تهران - ایرنا - وزیر تجارت جمهوری قزاقستان از پایبندی کامل به تحریم‌های غرب علیه فدراسیون روسیه خبر داد و گفت: طی شش ماه گذشته، حتی یک شرکت در این کشور شناسایی نشده است که رژیم تحریم‌های اعمال شده اتحادیه اروپا علیه روسیه را نقض کرده باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از سایت خبری کورسیو قزاقستان ( Kursiv.kz) آرمان شکالیف خاطر نشان کرد که دیوید اوسالیوان فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها که در نوامبر ۲۰۲۳ در یک سفر کاری به آستانه سفر کرده بود، از سطح همکاری با قزاقستان در زمینه کنترل صادرات و رعایت تحریم ها علیه فدراسیون روسیه ابراز خرسندی کرد.

شاکلیف خاطرنشان کرد که قزاقستان و اتحادیه اروپا به طور منظم تبادل اطلاعات می‌کنند و فهرست محصولات مشمول کنترل صادرات را مطابق با تغییرات فهرست تحریم تنظیم می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اوسالیوان از سازماندهی این کار خرسند است، افزود: قزاقستان اکنون از پویایی کاهش عرضه کالاهای مشمول محدودیت برخوردار است و به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کند.

قزاقستان و تحریم های ضد روسیه

در اوایل اکتبر، نیکیتا شاتالوف، عضو کمیته اصلاحات اقتصادی و توسعه منطقه ای مجلس قزاقستان توضیح داد که قزاقستان به منافع خود پایبند است، بنابراین هم با غرب و هم با روسیه همکاری می‌کند. با این حال، وی یادآور شد که قزاقستان تابع تحریم‌های ضد روسیه است، زیرا در صورت عدم پایبندی، خطر قرار گرفتن تحت تحریم‌های ثانویه وجود دارد. وی افزود: در عین حال، گردش تجاری متقابل کالاهای سنتی بین جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه در حال رشد است.

در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، با ابراز مخالفت با تقابل تحریمی غرب و روسیه، تاکید کرد که قزاقستان به مسیر همکاری کامل با فدراسیون روسیه پایبند خواهد بود.

کورسیو نوشت که بانک‌های قزاقستان به دلیل خطر تحریم‌ها، شروع به مسدود کردن پرداخت‌ها بر اساس محدوده محصول برای سرورها، ریزمدارها، پردازنده‌ها، تجهیزات مخابراتی و سایر لوازم الکترونیکی برای اشخاص حقوقی از روسیه کردند. نگرانی بانک ها مربوط به ارائه دهمین بسته تحریمی آمریکاست که بانک های همکار با روسیه را تهدید می کند. محدودیت ها همچنین برای هرگونه ارائه پول، کالا یا خدمات به نفع یک فرد مسدود شده یا از طرف چنین شخصی اعمال می شود.

از زمان آغاز درگیری‌های مسلحانه با اوکراین، روسیه با تحریم های متعددی از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر کشورها علیه افراد، شرکت ها و کل بخش های اقتصاد ملی مواجه شده است. بر اساس برخی برآوردها، مسکو از نظر تعداد محدودیت ها رکورددار جهانی شده است و حتی از تهران و پیونگ یانگ نیز پیشی گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha