۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85105913
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسیای میانه، هدف یازدهمین بسته تحریمی ضد روسی اروپا

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کد خبر: 85105913
آسیای میانه، هدف یازدهمین بسته تحریمی ضد روسی اروپا

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا در یازدهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه به دنبال جلوگیری از سازوکارهایی است که به مسکو در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و گفته می‌شود کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و قزاقستان نخستین اهداف این طرح خواهند بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه پولیتیکو،‌ اتحادیه اروپا در یازدهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه برای نخستین بار به دنبال اقدام‌های بازدارنده علیه کشورهایی است که به اعتقاد این بلوک در دور زدن تحریم‌ها مسکو را کمک می‌کنند.

به گفته سه دیپلمات اروپایی به این روزنامه، پیشنهادهایی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری دور زدن تحریم‌ها مطرح خواهد کرد، کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و قزاقستان را به تبعیت از آن ترغیب می‌کند.

هدف اصلی چنین مکانیزمی، بازدارندگی کشورها از کمک به روسیه و قطع کانال های تجاری است که مسکو می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

بر اساس این گزارش، یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا احتملا امروز سه‌شنبه همزمان با سفر اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا به کی‌یف به مناسب «روز اروپا» رونمایی می‌شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا، فردا ( چهارشنبه) نظرات اولیه خود را درباره این بسته پیشنهادی اعلام خواهند کرد اما انتظار نمی‌رود که بسته جدید تا هفته آینده نهایی شود.

دیوید اوسالیوان فرستاده اتحادیه اروپا در امور تحریمی در هفته‌های اخیر به منظور ارزیابی مساله «دور زدن تحریم‌ها»، به ترکیه، ازبکستان و قزاقستان سفر کرده است.

این گزارش می‌افزاید: در بسته تحریمی پیشنهادی اروپا که به رؤیت پولیتیکو رسیده، کمسیون اروپا اشخاص و نهادهایی را هدف قرار می‌دهد که در راستای دور زدن اقدام‌های محدودکننده این بلوک علیه مسکو فعالیت می‌کنند.

بسته یازدهم تحریمی ضد روسی اروپا، در حال حاضر ۷۲ شخص و ۳۱ نهاد را شامل می‌شود.

مخالفان این طرح با تشبیه آن به «باز کردن جعبه پاندورا» [تصمیم‌گیری اشتباه که پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد] ابراز نگرانی می‌کنند: اعمال تحریم‌های جدید و هدف قرار دادن کشورهایی که عامدانه و یا غیرعامدانه در دور زدن تحریم‌های اروپا دخیل هستند، در قدم‌های بعدی چین و ترکیه را هدف قرار داده و می‌تواند از نظر سیاسی برای اروپا تبعاتی به همراه داشته باشد.

در همین رابطه، چین روز گذشته مخالفت شدید خود را با این طرح که ۷ شرکت چینی را هدف قرار می‌دهد، اعلام کرد. اتحادیه اروپا مدعی شده است این شرکت‌ها اقلام ممنوعه اروپا را به طور مستقیم یا با واسطه به روسیه ارسال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha