اکثر آمریکایی‌ها از طرح رد صلاحیت ترامپ حمایت می‌کنند

تهران-ایرنا- پایگاه خبری «هیل» از حمایت اکثر آمریکایی‌ها از حکم دادگاه عالی این کشور در مورد رد صلاحیت ترامپ در انتخابات عمومی ریاست جمهوری و همچنین موافقت آن‌ها برای محول کردن تصمیم‌گیری به ایالت‌ها برای حضور یا عدم حضور رییس جمهور سابق در برگه های رای خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای وابسته به کنگره آمریکا، طبق نظرسنجی ای بی سی نیوز و ایپسوس (ABC News/Ipsos) نزدیک به یک سوم - ۳۰ درصد - از پاسخ‌دهندگان آمریکایی می‌گویند قضات باید دستور حذف ترامپ از صندوق‌های رای در سراسر کشور را صادر کنند. همچنین ۲۶ درصد معتقدند این موضوع باید به مقامات انتخاباتی هر ایالت سپرده شود. ۵۶ درصد از پاسخ دهندگان این نظر سنجی از اتهامات جنایی علیه رئیس جمهور سابق حمایت می کنند، در حالی که تنها کمتر از نیمی از آنها، (۴۹ درصد)، احکام کلرادو و مین را می پسندند

طبق این گزارش، ‌حدود نیمی از آمریکایی‌ها (۴۳ درصد) معتقدند قضات عالی‌ترین دادگاه کشور بر اساس دیدگاه‌های سیاسی خود درباره ترامپ تصمیم خواهند گرفت. این نشان دهنده حجم وسیعی از بی اعتمادی شهروندان آمریکایی به دستگاه های قضائی کشورشان است.

گفتنی است دادگاه عالی کلرادو و وزیر امور خارجه مین ماه گذشته با استناد به اقدامات ترامپ در رابطه با حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، طی حکمی ترامپ را از حضور در برگه‌های رای ایالتی خود به اتهام "بند شورش" اصلاحیه چهاردهم منع کردند. تا کنون ده‌ها پرونده دیگر در مورد رد صلاحیت ترامپ برای حضور در برگه های رای در انتخابات ۲۰۲۴ تحت اصلاحیه چهاردهم در سراسر کشور ثبت شده است.

حذف نام ترامپ از برگه‌های رای برای منتقدان ترامپ یک پیروزی به شمار می‌آید. آن‌ها می‌گویند که تلاش می‌کنند با استناد به قانون اساسی از کشورشان در برابر نیروهای یاغی و ضددموکراتیک محافظت کنند.

بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی که پس از جنگ داخلی این کشور تصویب شد، هر مقام آمریکایی که در شورش شرکت داشته باشد، نمی‌تواند در آینده سمت دولتی داشته باشد. اما این متمم مبهم است و در مورد نحوه اجرای این ممنوعیت نظری نداده است.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha