اسرائیل توانِ تحمل هزینه‌های ناشی از تداوم جنگ را ندارد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: اگرچه اسرائیل اعلام می‌کند که جنگ ادامه دارد، اما پُر واضح است که بیش از این توان پرداخت هزینه‌های گزافی که تاکنون پرداخته‌ که از جمله مهم‌ترین آنها موج گسترده مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی است را ندارد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترورهای اخیر نیروهای مقاومت در منطقه اظهار داشت: صهیونیست‌ها تصور دارند که می‌توان با ایجاد رویدادهای جدید از جمله ترور فرماندهان مقاومت وضعیت بحرانی خود را تحت شعاع قرار داده و پنهان کنند. ترورهای اخیر از جمله ترور شهید «سید رضی موسوی» ترور شهید «صالح العاروری» و در آخرین اقدام تروریستی آنها ترور شهید «وسام حسن طویل» که از فرماندهان زبده حزب الله لبنان به حساب می‌آمد، از جمله اقداماتی است که با این سیاست از طرف اسرائیل دنبال شده است.

وی گفت: نوع ترور اسرائیل تعمدی و هدفمند بوده که این نشان می‌دهد آنها هم به دنبال «ایجاد ارعاب و هم به دنبال انحراف افکار عمومی» از جنگ غزه به اقدامات تروریستی خود در سایر کشورهای منطقه هستند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه بر اساس تاکید سیدحسن نصرالله و البته سابقه‌ای که حزب الله لبنان در مواجهه با اسرائیل دارد و «پاسخ حزب الله به آنها قطعی است»، عنوان کرد: اما فرمول پاسخ حزب الله لبنان لزوماً آن چیزی که در ذهن صهیونیست‌ها هست نخواهد بود، در واقع زمان و مکان پاسخ حزب الله لبنان بر اساس محاسبات نظامی که این گروه دارد انجام خواهد شد.

نعیمی ادامه داد: آنگونه که سیدحسن نصرالله هم مطرح کرده پاسخ حزب الله لبنان به طرف اسرائیلی خارج از زد و خوردهای معمول روزمره است، به عبارت دیگر پاسخ حزب الله لبنان حتماً برای اسرائیلی‌ها دردناک خواهد بود.

وی افزود: اسرائیلی‌ها معمولاً پس از هرگونه اقداماتی این چنینی به دنبال واسطه‌هایی از طریق آمریکایی‌ها اروپایی‌ها و دیگر بازیگران هستند تا پیام‌هایی را به طرف حزب‌الله لبنان ارسال کنند مبنی بر اینکه خواهان درگیری و تنش با حزب الله و گسترده‌تر شدن جنگ نیستند. اما با توجه به عهد شکنی اسرائیلی‌ها طبیعی است که منتظر دریافت پاسخ از سوی حزب‌الله لبنان هستند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اسرائیل امروز در وضعیت سردرگمی شدیدی به سر می‌برد، اظهارداشت: تنش‌ها و درگیری‌های داخلی اسرائیلی‌ها با یکدیگر که ناکامی‌های اخیر را در جنگ غزه را به گردن یکدیگر می‌اندازند و از طرفی ناکامی‌هایی که در تحقق اهداف اعلامی خود در جنگ غزه مطرح کردند، همگی نشان از وضعیت بحرانی و سردرگمی دارد که اسرائیل امروز با آن مواجه است.

نعیمی عنوان کرد: به رغم بمباران‌های گسترده‌ای که در این مدتِ بیش از سه ماه از سوی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه صورت گرفته است شاهد این هستیم که مقاومت همچنان دسترسی زیادی جهت آسیب رساندن به مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی دارد. اگرچه اسرائیل از طرفی اعلام می‌کند که جنگ ادامه دارد، اما پُر واضح است که «تل آویو بیش از این تاب و توان پرداخت هزینه‌های گزافی که تاکنون پرداخته‌اند را ندارند».

وی با بیان اینکه آمریکا حامی و شریک جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ علیه مردم غزه نزد افکار عمومی جهانی به حساب می‌آید، ادامه داد: این مسئله «منجر به خدشه وارد شدن به چهره و ژست مدافع حقوق بشری آمریکا شده است».

این کارشناس مسائل منطقه اظهارکرد: مخالفین نتانیاهو راهکار خروج رژیم صهیونیستی از باتلاق جنگ غزه را کنار رفتن نتانیاهو می‌دانند. برخی طرح‌های رژیم صهیونیستی از جمله مهاجرت فلسطینیان به بعضی کشورهای عربی از جمله مصر، عربستان و سودان و همچنین خالی شدن غزه از فلسطینیان و تصاحب کامل آن از سوی اسرائیل همگی با شکست مواجه شده است.

نعیمی عنوان کرد: حزب الله با یک بررسی سیاسی و راهبردی نسبت به نقاط ضعف و آسیب پذیری‌های رژیم صهیونیستی، در آن نقاطی که اسرائیل ضعف بیشتری و حزب‌الله دسترسی بیشتری دارد، «پاسخ مناسب و پشیمان کننده به طرف اسرائیلی خواهد داد».

وی گفت: صهیونیست‌ها به خوبی از این موضوع آگاه هستند که حزب الله آمادگی این مسئله را دارد که ظرف نهایتاً یک هفته مسیر تحولات و معادلات را تغییر دهد، امروز حزب الله به صورت خیلی محدود و صرفاً در نقاط مرزی با سرزمین‌های اشغالی در حال مقابله با اسرائیل است. در واقع حزب الله بیشتر در مناطقی که می‌گوید جزوی از لبنان هست مشغول انجام عملیات‌هایی علیه اسرائیل است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتاً نحوه واکنش و پاسخی که حزب الله لبنان به اسرائیل خواهد داشت هیچگاه علنی نمی‌شود. صهیونیست‌ها مدعی هستند که جنگ ادامه خواهد داشت، اما می‌دانیم که تقریباً وضعیت در اسرائیل به نحوی است که آنها توان تحمل هزینه‌های گزافی که این مسئله برای آنها دارد که از جمله مهم‌ترین آنها «موج گسترده مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی» است را ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha