۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85348436
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

اجبار هند به خرید جنگنده‌های آمریکایی در تقابل با چین و پاکستان

تهران- ایرنا- توافق فروش جنگنده‌های رادار گریز بین چین و پاکستان، هند همسابه و رقیب را وادار کرده است تا در تقابل با این توافق به خرید جنگنده‌هایی آمریکایی از جمله اف-۳۵ روی آورد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، تحلیلگران می‌گویند که توافق جنگنده‌های شن‌یانگ اف‌سی-۳۱ بین چین- پاکستان بر روی راهبرد و همکاری مشترک آنها برای خنثی کردن تهدید ناشی از هند تاثیر می‌گذارد.

درخواست پاکستان برای خرید جنگنده‌های رادار گریز از چین ممکن است هند را مجبور کند تا سرعت نوسازی نیروی هوایی خود را با دستیابی به جنگنده اف-۳۵ آمریکا افزایش دهد تا مانع از واگذاری برتری تاکتیکی هوایی در مرزهای خود شود.

ظاهر احمد بابر فرمانده نیروی هوایی پاکستان روز ۲ ژانویه (۱۲ دی) گفت که اصل بر دستیابی به جنگنده رادار گریز اف‌سی-۳۱ نسل پنجم چین در آینده نزدیک، بنا شده است.

وی مشخص نکرد که نیروی هوایی پاکستان چند فروند جنگنده چینی خرید کرده اما برخی از ناظران معتقد هستند که احتمالا بیش از ۳۶ هواپیما تا پایان ۲۰۳۰ به اسلام آباد تحویل داده شود.

مصطفی حیدر مدیر اجرایی موسسه پاکستان- چین در اسلام آباد گفت که برنامه دریافت اف‌سی-۳۱ از سوی پاکستان، افزایش همکاری دفاعی و نظامی با چین در جنوب آسیا علیه هند به عنوان دشمن مشترک را نشان می‌دهد. این همچنین بر روی همکاری و راهبرد مشترک برای خنثی کردن تهدید ناشی از هند تاثیر گذار است.

هارش وی. پلانت استاد روابط بین‌الملل موسسه هند در «کینگز کالج لندن» گفت: این توافق فشار بیشتری بر روی هند می‌گذارد تا به سمت دستیابی به اف-۳۵ حرکت کند و در همین حال برنامه «هواپیمای رزمی متوسط پیشرفته» خود را بمنظور توسعه و استقرار یک هواپیمای جنگی رادار گریز تا سال ۲۰۳۲ تسریع نماید.

اجبار هند به خرید جنگنده‌های آمریکایی در تقابل با توافق تسلیحاتی چین-پاکستان
جنگنده رادار گریز اف-۳۵ آمریکا

شرکت هواپیمایی شن‌یانگ همچنان در حال توسعه نمونه‌های اولیه اف‌سی-۳۱ است و به طور گسترده انتظار می‌رود که ظرف پنج سال آینده توسط نیروی دریایی چین با نام جی-۳۵ برای استقرار در ناوگان ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار گیرد.

هند از دهه ۱۹۶۰ چندین جنگ با چین و پاکستان بر سر مرزهای مورد مناقشه داشته است. هر سه کشور دارای زرادخانه هسته‌ای هستند که به طور بالقوه جنوب آسیا را به کانون فاجعه در یک جنگ جهانی آینده تبدیل می‌کند. فرانک اودانل مشاور پژوهشی ارشد «شبکه رهبری آسیا- اقیانوسیه» (یک اندیشکده واقع در سئول) در امور عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای اظهار داشت که به کارگیری یک جنگنده رادارگریز نسل پنجم توسط پاکستان که در حال حاضر هیچ مشابهی در نیروی هوایی هند ندارد، به اسلام آباد یک مزیت تاکتیکی خاص به ویژه در نبرد هوا به هوا می‌دهد.

رابطه نزدیک نظامی پاکستان با چین به این معنی است که پاکستان می‌تواند «با سرعتی بسیار سریع‌تر از فرآیند بوروکراتیک دست و پاگیر هند، هواپیماهای پیشرفته را خریداری و وارد کند».

اودانل گفت که هند برای همگام شدن با همسایگان غیردوست خود باید بر چالش‌های طولانی مدت غلبه کند؛ از جمله این چالش‌ها کاهش قدرت اسکادران و تاخیرهای مکرر در دستیابی به هواپیماهای جنگی خارجی و داخلی است.

اجبار هند به خرید جنگنده‌های آمریکایی در تقابل با توافق تسلیحاتی چین-پاکستان
جنگنده رافال نیروی هوایی هند در حال بلند شدن از پایگاه هوایی «مرینیاک» در جنوب فرانسه

وی اضافه کرد: برغم دریافت ۳۶ رافال نسل ۴.۵ از شرکت داسو سیستمز فرانسه در دو سال گذشته، نوسازی نیروی هوایی هند به علت قدیمی شدن ناوگان موجود موفق نبوده است. انتظار می رود هند به زودی خرید ۲۶ هواپیمای رافال دیگر را برای استقرار در ناو هواپیمابر خود اعلام کند.

این کارشناس معتقد است: پیشرفت در این جبهه مستلزم تعهد سیاسی هند برای ساده‌سازی فرآیند خریدهای دفاعی و رفع موانع بوروکراتیک است که «تا به امروز به اندازه کافی مشهود نبوده است».

این کمبود در تعداد جنگنده‌های هندی که برای مقابله با چین و متحد نزدیکش پاکستان لازم به نظر می‌آید، معادل حدود ۲۰۰ هواپیما است. نیروی هوایی هند گفته ممکن است تا اواسط دهه ۲۰۳۰ این کمبودها به نصف برسد.

پاکستان با سفارش ۲۵ فروند جنگنده «چنگدو جی-۱۰» معروف به "اژدهای نیرومند" در سال ۲۰۲۲ به خرید جنگنده‌های رافال توسط هند پاسخ داد.

اجبار هند به خرید جنگنده‌های آمریکایی در تقابل با توافق تسلیحاتی چین-پاکستان
تمرین جنگنده جی-۱۰ در سال ۲۰۱۸

حیدر از موسسه پاکستان- چین گفت: از زمانی که هند سیاست خارجی سنتی غیر متعهد خود را کنار گذاشت، حمایت مالی و نظامی به این کشور، دهلی نو را به عنوان وزنه‌ای در برابر چین در آسیا قرار داد. شاهد هستیم که این محور چین و پاکستان برای دفاع از منافع امنیتی و حاکمیت خود و مقاومت در برابر هژمونی هند، به طور فزاینده‌ای ملموس تر و موثرتر می‌شود.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که هند خیلی از دستیابی پاکستان به هواپیماهای جنگی رادارگریز چینی نگران باشد زیرا اف‌سی-۳۱ هنوز به دست اسلام آباد نرسیده است.
پانت از کالج کینگ لندن گفت: یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اف‌سی-۳۱ هنوز در مرحله تکاملی است و این توافق ممکن است در دراز مدت به چین بیشتر از پاکستان کمک کند.
وی همچنین بیان کرد: پاکستان هیچ گزینه دیگری جز پیگیری هواپیماهای جنگنده پیشرفته چینی به عنوان جایگزین ناوگان قدیمی خود متشکل از ۷۵ فروند هواپیمای جنگی اف-۱۶ آمریکایی نداشت زیرا می‌داند که رابطه طولانی مدت خود با ایالات متحده یک چالش است.
پاکستان و چین تاکنون به طور مشترک حدود ۱۵۰ جنگنده سبک وزن «جی‌اف-۱۷ تاندر» را برای نیروی هوایی پاکستان تولید کردند تا جایگزین هواپیماهای قدیمی میراژ فرانسوی شوند. آخرین نسخه از جی‌اف-۱۷ به نام MK III دارای قابلیت‌های نسل ۴.۵ است.
اودانل گفت که پاکستان همچنین ناوچه‌های موشک هدایت شونده Type-۰۵۴ چینی و زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی Type-۰۴۱ را خریداری کرده است که انتظار می رود مورد دوم "به طور گسترده بخشی از نیروی دریایی هسته‌ای آینده پاکستان را تشکیل دهد".
وی افزود که ایالات متحده قرارداد جی-۳۱ را در صورت به نتیجه رسیدن، به عنوان شاخص دیگری از تقویت و ماهیت طولانی مدت روابط نظامی چین و پاکستان در نظر خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha