آبگرفتگی پُل بایلر، معضل همیشگی گنبدی‌ها پس از هر بارندگی
آبگرفتگی پُل بایلر براثر بارندگی ۱۷ دیماه ۱۴۰۲

گنبدکاووس- ایرنا- معضل آبگرفتگی‌ گاه و بی‌گاه پُل قدیمی، کم عرض و کم ارتفاع روستای بایلر واقع در حاشیه جاده گنبدکاووس - کلاله پس از هر بارندگی، به مرثیه‌ای غمناک برای مردمان این ۲ شهرستان بویژه اهالی روستاهای پیرامونی این پل تبدیل شده است که حل آن به اهتمام ویژه مسوولان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، آبگرفتگی پُل قدیمی بایلر گنبدکاووس معمولا براثر بارندگی در مناطق جنگلی و کوهستانی بالادست یعنی گالیکش و طغیان رودخانه «اوغان» این شهرستان که در بخشی از مسیر خود از حاشیه روستای بایلر گنبدکاووس عبور می‌کند، رخ می‌دهد.

طغیان رودخانه اوغان و بالا آمدن سطح آب آن سبب مسدود شدن راه دوم ارتباطی گنبدکاووس - کلاله می‌شود که مشکلاتی را برای مردمان این ۲ شهرستان و نیز اهالی برخی روستاهای واقع در مسیر این جاده ایجاد می‌کند.

یکی از اهالی روستای «سارجه کُر» گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات ناشی از مسدود شدن جاده گنبدکاووس - کلاله براثر طغیان رودخانه اوغان، دور شدن مسافت اهالی منطقه به طول حدود ۵۰ کیلومتر است.

آبگرفتگی پُل بایلر، معضل همیشگی گنبدی‌ها پس از هر بارندگی
عکس پل قدیمی بایلر در جاده گنبدکاووس - کلاله

«وحید ممی پور» افزود: مسوولان کشوری، استانی و حتی شهرستانی سال‌هاست وعده احداث پُل جدید با ارتفاع مناسب را به مردم منطقه می‌دهند اما خبری از ساخت پُل جدید نیست.

وی اضافه کرد: چند سال پیش یک پیمانکار عملیات احداث پایه‌های بُتنی برای ساخت پل بایلر را شروع کرد اما پس از مدتی کار را رها کرد و رفت.

ممی پور به سیلاب ۱۶ آبان امسال در روستای عباس آباد گنبدکاووس هم اشاره کرد و گفت: اگر پُل جدید بایلر ساخته می‌شد و مسیر رودخانه اوغان تا سد گلستان لایروبی می‌شد، نیمی از اهالی این روستا ۵۰ خانواری دچار خسارت و آبگرفتگی منارل نمی‌شدند.

آبگرفتگی پُل بایلر، معضل همیشگی گنبدی‌ها پس از هر بارندگی
آبگرفتگی روستای عباس آباد گنبدکاووس براثر طغیان رودخانه اوغان ۱۶ آبان ۱۴۰۲

یکی از اهالی روستای بایلر گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا گفت: پُل قدیمی و کم ارتفاع بایلر گنجایش حجم بالای آب رودخانه اوغان در بارش‌های فصلی و نیز تردد بالای خودروهای عبوری از جاده گنبد - کلاله را ندارد و باید پل جدید ساخته شود.

منصور ایگدری افزود: واقع شدن پل بایلر در گودی (خط القعر) جاده، رویش نی و درختچه‌های گز در ۲ طرف رودخانه اوغان و مهمتر از همه لایروبی نشدن این رودخانه سبب آبگرفتگی پل با کمترین بارش می‌شود.

وی از مسوولان خواست برای رفع معضل آبگرفتگی پل بایلر و مشکلاتی که برای اهالی در تردد ایجاد می‌کند، چاره اندیشی کنند.

لایروبی رودخانه اوغان گنبدکاووس به ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اگرچه احداث پل جدید بایلر نیازمند اعتبار و زمان زیادی است اما در گام نخست می‌توان با لایروبی رودخانه اوغان بخشی از مشکل آبگرفتگی این پل را رفع کرد که مدیران مدیریت بحران و متولیان شرکت آب منطقه‌ای گلستان باید اقدام کنند.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس ۲۸ آبان امسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: لایروبی چهار کیلومتر از محدوده رودخانه اوغان در حوزه این شهرستان حدفاصل سد گلستان تا پل بایلر به ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در حال رایزنی با مدیریت بحران استانداری گلستان برای تامین این اعتبار هستیم.

سیدعلی حسینی افزود: شرکت آب منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و انتخاب پیمانکار ۲ کیلومتر از رودخانه اوغان را لایروبی کرده و با تامین اعتبار کل مسیر چهار کیلومتری این رودخانه با عرض تقریبی ۴۰ متر از پل بایلر تا ورودی سد گلستان را لایروبی خواهد کرد.

پل جدید بایلر ساخته می‌شود

با وجود بازدیدهای مکرر مسوولان کشوری و استانی از پل بایلر و تاکید بر ضرورت احداث پل جدید در سال‌های گذشته، ۱۱ خرداد امسال و در بازدید معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، این مقام مسوول قول احداث پل جدید بایلر را داد.

آبگرفتگی پُل بایلر، معضل همیشگی گنبدی‌ها پس از هر بارندگی
بازدید معاون سازمان راهداری کشور از پل بایلر ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

رضا اکبری در این بازدید گفت: باتوجه به اینکه پل فعلی بایلر در خط القعر جاده واقع شده و آبگذری کافی ندارد و از رسوب نیز پر شده است، باید نسبت به احداث پل جایگزین اقدام شود.

وی اضافه کرد: برآوردهای اولیه برای احداث پل جایگزین در کنار پل فعلی بایلر ۲۵۰ میلیارد ریال است.

این مقام مسوول ادامه داد: پل جدید بایلر با ارتفاع بالا که مشکل آبگذری نیز نداشته باشد، بزودی با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار احداث می‌شود و ظرف یکسال نیز تحویل خواهد شد.

پیمانکار ساخت پل بایلر مشخص شد

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس از مشخص شدن پیمانکار احداث پل جدید بایلر از طریق برگزاری مناقصه خبر داد و گفت: طی روزهای آینده پیمانکار نسبت به تجهیز کارگاه اقدام خواهد کرد.

موسی اونق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای احداث پل جدید بایلر ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی پیش بینی شده که ظرف ۲ سال ساخته خواهد شد.

وی اضافه کرد: پل جدید با مشخصات فنی ۲ دهنه ۲۵ متری برای عبور آب و با عرض ۱۱ متر به صورت «تیر مرکب» (بتنی - فولادی) احداث خواهد شد.

اونق بابیان اینکه پل جدید ۱۲ متر ارتفاع خواهد داشت، ادامه داد: پایه‌های پل جدید بُتنی و بدنه عرشه آن فلزی (فولادی) با روکش آسفالت خواهد بود.

رییس اداره راهداری گنبدکاووس یادآور شد: پل بتنی و قدیمی بایلر این شهرستان که دارای هشت متر عرض و ۲۵ متر طول است، بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و جوابگوی نیاز فعلی چه تردد خودروها و چه آب گذری نیست.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت در مجموع ۳۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۲۳۶.۱ کیلومتر راه فرعی و ۵۷۵.۲ کیلومتر راه روستایی ثبت شده و شناسنامه دار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha