امتناع از سربازی به قیمت زندان اسرائیل؛ "رفوزنیک‌ها" که هستند و چه می‌خواهند؟
صوفیا اُر (Sofia Orr) ۱۸ ساله‌ که از انجام خدمت سربازی اجباری برای صهیونیست‌ها امتناع می‌کند.

تهران- ایرنا- رفوزنیک‌ (Refuzniks) اصطلاحی که در جریان جنگ سرد متولد و به یهودیان دوران اتحاد جماهیر شوروی (سابق) که از مهاجرت منع شده بودند، اطلاق شد، در عصر جدید به اسرائیلی‌هایی که از خدمت اجباری سربازی، سر باز می‌زنند، گفته می‌شود؛ گروهی که خلاف قوانین صهیونیست‌ها زندان نظامی را به نظامی‌گری برای این رژیم ترجیح می‌دهند.  

به گزارش ایرنا، «رفوزنیک‌ها به خدمت سربازی نه می‌گویند، از مشارکت در سرکوب فلسطینیان امتناع می‌کنند و هرگز از آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، دفاع نمی‌کنند.» این چکیده آغازین گزارش میدانی شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در سرزمین‌های اشغالی از دختران و پسران نوجوان و جوانی است که علیه سیاست‌ صهیونیست‌ها عمل می‌کنند و حاضرند پشت میله‌های زندان بروند اما در اقدامات ددمنشانه این رژیم در باریکه غزه شریک نشوند.

بر اساس این گزارش، از ۲۶ دسامبر (پنجم دیماه) نخستین سربازی که از زمان آغاز جنگ با حماس از انجام خدمت سربازی امتناع کرده، در اسرائیل زندانی است و صدای این قشر که از مشارکت در «سرکوب فلسطینیان» امتناع می‌کنند، بلندتر شده و از سایه بیرون آمده‌اند و تلاش دارند تا وضع موجود را تغییر دهند.

آنها رفوزنیک نامیده می‌شوند؛ واژه‌ای که در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق متولد شد و حال به نوجوانان و جوانانی که از انجام خدمت سربازی اجباری در اسرائیل امتناع می‌کنند، گفته می‌شود؛ آنهم در رژیمی که سربازی اجباری بسیار فراتر از یک آداب و سنن است و چه دختران و چه پسران باید این دوران را به اجبار سپری کنند.

از آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینیان خودداری می‌کنم

صوفیا اُر (Sofia Orr) دختر ۱۸ ساله‌ای از همین قشر است که در گفت‌وگو با خبرنگار فرانس ۲۴ در سرزمین‌های اشغالی، می‌گوید: «۲۵ فوریه (۲۶ اسفند) باید به خدمت سربازی بروم اما از پیوستن به ارتش خودداری خواهم کرد و به خاطر آن به زندان نظامی خواهم رفت.»

این نوجوان تاکید می‌کند: «من از مشارکت در سیاست‌های خشونت‌آمیز سرکوب و آپارتایدی که اسرائیل علیه مردم فلسطین اعمال کرده است، به ویژه در حال حاضر در جنگ [با حماس]، خودداری می‌کنم. من برای ارسال این پیام مبارزه می‌کنم که هیچ راه‌حل نظامی برای یک مشکل سیاسی وجود ندارد و این امر امروز بیش از هر زمان دیگری مشهود است. من می‌خواهم بخشی از راه‌حل باشم نه مشکل.»

صوفیا اُر: من از مشارکت در سیاست‌های خشونت‌آمیز سرکوب و آپارتایدی که اسرائیل علیه مردم فلسطین اعمال کرده است، به ویژه در حال حاضر در جنگ [با حماس]، خودداری می‌کنم.

سخنانی که انعکاس دقیقی از گفته‌های دوستش تال میتنیک (Tal Mitnick) جوان ۱۸ ساله‌ای است که به عنوان نخستین سرباز از زمان آغاز عملیات صهیونیست‌ها در غزه موسوم به شمشیر آهنین، به دلیل امتناع از اعزام به خدمت سربازی در دادگاه نظامی به ۳۰ روز زندان محکوم شد.

این جوان ۱۸ ساله در نامه‌ای سرگشاده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر اجرای یک راه‌حل سیاسی تاکید و «از همکاری با رژیمی که فقط عزا و درد را تداوم می‌بخشد، امتناع کرده است.»

میتنیک تاکید دارد: «من نمی‌خواهم در تداوم ظلم و چرخه خونریزی شرکت کنم، بلکه به صورت مستقیم برای راه‌حل [سیاسی] تلاش و به همین دلیل [از سربازی] امتناع می‌کنم.»

دوست وی صوفیا نیز با اذعان به این امر که به گفته‌های میتنیک افتخار می‌کند، می‌افزاید: «شجاعت او الهام‌بخش من است. هر کسی اعتقادات خود را دارد و من از نامه سرگشاده و موضع‌گیری میتنیک حمایت می‌کنم.»

وی با تاکید بر عزم خود برای پایداری در این مسیر، می‌گوید: «امروز تصمیم‌گیری دشوارتر از همیشه است؛ چراکه فضای سیاسی در اسرائیل سخت‌تر شده و شاهد تغییر شدیدی در گرایش‌ها به [جناح] راست هستیم و کل حوزه سیاسی بسیار خشن‌تر و تهاجمی‌تر شده است.»

فرانس ۲۴ در این گزارش با اشاره به اینکه در اسرائیل چهار درصد از جمعیت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری را نظامیان تشکیل می‌دهند، یادآوری می‌کند که در این رژیم «ارتش تقریباً به طور کامل به نیروهای ذخیره متکی است؛ و مردان باید ۳۲ ماه و زنان ۲۴ ماه خدمت سربازی را سپری کنند.»

بر همین اساس است که پس از آغاز عملیات طوفان‌القصی ارتش، رژیم صهیونیستی افزون بر ۳۶۰ هزار نفر را فراخواند؛ آماری که از زمان جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه است.

تال میتنیک: نمی‌خواهم در تداوم ظلم و چرخه خونریزی شرکت کنم، بلکه به صورت مستقیم برای راه‌حل [سیاسی] تلاش و به همین دلیل [از سربازی] امتناع می‌کنم.

این شبکه خبری فرانسوی در میانه گزارش خود به گفته‌های صوفیا اشاره و اضافه می‌کند که وی «تصمیم برای امتناع از خدمت سربازی اجباری را بسیار پیشتر از جنگ اخیر گرفته است و برای او که خود را یک فعال سیاسی تعریف می‌کند، این انتخاب از ۱۵ سالگی آشکار شده است.»

صوفیا توضیح می‌دهد: «هر چه بیشتر بزرگ شدم، بیشتر یاد گرفتم و هفتم اکتبر هیچ چیز را تغییر نداد. ما باید انتظارش را داشتیم زیرا وقتی مردم را در معرض خشونت شدید قرار می‌دهید، نتیجه معکوس می‌دهد و [این یک امر] اجتناب‌ناپذیر است.»

او تاکید می‌کند: «این [جنگ] فقط به من اطمینان داد که تصمیم درستی گرفته‌ام. از زمانی که جنگ آغاز شد، خشونت هولناکی که بر مردم غزه اعمال می‌شود و ویرانی‌ها باعث شده است که حتی مطمئن‌تر [از قبل] باید برای گزینه‌ای متفاوت بجنگیم. من باید در برابر این چرخه خونریزی مقاومت کنم وگرنه [این روند] هرگز پایان نخواهد یافت.»

صوفیا با رد رویکردهایی همچون معافیت پزشکی و ... برای پیشبرد اهداف خود، می‌گوید: «من انتخاب کردم که یکی از معدود افرادی باشم که تصمیمش بر انگیزه سیاسی استوار است و برای علنی کردن مقاومت و آگاه کردن هر چه بیشتر مردم اقدام کنم.»

رویای من بازکردن چشم اسرائیلیان به وضع اسفبار فلسطینیان است

این دختر جوان «رویای خود را بازکردن چشمان تمام اسرائیلی‌ها به وضعیت اسفبار فلسطینیان» عنوان و تاکید می‌کند که برای این هدف با شهرک‌نشینان و فلسطینی‌ها سخن گفته است.»

او با بیان اینکه «تلاش‌های اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس، تنها آن را تقویت می‌کند»، می‌گوید: «یگانه راه برای تضعیف واقعی چرخه خشونت، ارائه یک جایگزین است و این باید از داخل اسرائیل باشد ...»

فرانس ۲۴ به مخاطراتی که ممکن است صوفیا به دلیل بیان عقاید خود با آن مواجه شود، اشاره کرده و می‌نویسد: «او می‌داند که مورد تنفر و حتی تهدید قرار خواهد گرفت و پیشتر نیز در شبکه‌های اجتماعی او را "خائن" خطاب کرده و به "مرگ" و حتی "تجاوز" تهید کرده‌اند.»

این دختر جوان که قصد دارد پس از گذراندن دوران محکومیت خود به تحصیل در رشته ادبیات بپردازد، در پاسخ به این سوال شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ که آیا از زندان رفتن می‌هراسد؟ تاکید می‌کند که «از این کار ابایی ندارد و از مدت‌ها قبل این امر را پذیرفته است.»

انتخاب زندان به جای سربازی؛ "رفوزنیک‌های" اسرائیل چه می‌خواهند؟

▲ اواتار روبن (Evatar Rubin) پس از امتناع از سربازی در اسرائیل، چهار ماه زندانی شد.

در بخش دیگری از گزارش، این شبکه خبری به سراغ اواتار روبن (Evatar Rubin) رفته است؛ جوانی که در سال ۲۰۲۱ زمانی که فقط ۱۹ سال سن داشت به دلیل امتناع از خدمت سربازی در اسرائیل زندانی شد.

اواتار روبن چگونه ضدصهیونیست شد؟

فرانس ۲۴ با بیان اینکه این جوان در مجموع چهار ماه طعم میله‌های زندان رژیم صهیونیستی را چشیده است، به نقل از او می‌افزاید: «یکم سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور ۱۴۰۰) خود را به ارتش معرفی و اعلام کردم که از سربازی امتناع می‌کنم. آن زمان به ۳۰ روز حبس محکوم شدم. پس از آزادی ۲ هفته در خانه ماندم و دوباره از حضور در ارتش خودداری کردم.»

این شبکه خبری با توصیف ویژگی‌های اواتار، فرایند آموزشی و تکامل ذهنی وی را تا جایی که او به یک «ضدصهیونیست» تبدیل می‌شود، تشریح کرده است.

اواتار روبن: خوشحالم که نپذیرفتم [به خدمت سربازی بروم]؛ نه به این دلیل که صلح‌طلب هستم، بلکه به این دلیل که با انزجار به اشغال فلسطین بزرگ شدم.

این جوان از تصمیم خود برای امتناع از خدمت سربازی «ابراز خرسندی» کرده و می‌افزاید: «خوشحالم که نپذیرفتم؛ نه به این دلیل که صلح‌طلب هستم، بلکه به این دلیل که با انزجار به اشغال و نکبت [خروج فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸] بزرگ شدم. عضویت در ارتش اسرائیل بخشی از آن خواهد بود و فکر می‌کنم این چیزی بود که بیش از هر چیز مرا به نپیوستن به ارتش واداشت.»

فرانس ۲۴ می‌افزاید: وقتی از اواتار پرسیده شد که در مورد اشغال [فلسطین] چه فکر می‌کند؟ او به صراحت پاسخ داده است که «هیچ چیز خوبی نیست».

این مرد جوان اعتراف می‌کند: «در ۱۶ سالگی کشف کردم که کرانه باختری چیست و در دوران زندان، زمانی که به مردم توضیح می‌دادم که به دلیل اشغالگری از خدمت سربازی امتناع کرده‌ام، از او پرسیده‌اند که اشغالگری چیست؟ او مردم را برای طرح این سوال سرزنش نمی‌کند زیرا سه سال قبل او نیز نمی‌دانسته که اشغالگری چیست.»

او تاکید می‌کند: «اسرائیل این توانایی تماشایی را دارد که هرگز از هیچ چیزی یاد نگیرد. ما بمباران می‌کنیم، اشغال می‌کنیم و می‌کُشیم. سپس یک قتل‌عام اتفاق می‌افتد. اما هر بار راه‌حل این است که غزه را بمباران کنید.»

فرانس ۲۴ با اشاره به بدبینی شدیدی که اواتار از آینده دارد، به نقل از این جوان می‌نویسد: «اسرائیل در یک مارپیچ مرگ قرار دارد. برای صهیونیسم یگانه مسیر ادامه حیات، عقب‌نشینی نیست؛ [پس] آنقدر سمی می‌شود که پشتیبانی از آن برای غرب غیرممکن خواهد شد. مهم نیست که چه کسی مسئول است. نخست وزیر، یاهیر لاپید؟ بنی گانتس؟ مهم نیست. آنها همان بنیامین نتانیاهو هستند.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha