ضرورت شتاب بخشی در اجرای پنج طرح شاخص بزرگراهی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - جاده های ارتباطی یاسوج به اقلید، یاسوج- بابامیدان ،یاسوج به سمیرم،جاده دوگنبدان به باباکلان، جاده یاسوج به سی سخت و یاسوج به شیراز از جمله طرح های شاخص راهسازی استان است که بهره برداری ازآنها گامی به سوی بهبود زیرساخت های جاده ای این استان محسوب می شود؛پنج پروژه ای که شهروندان همواره جویای آخرین وضعیت احداث و شتاب بخشی در اجرای آنها هستند.

به گزارش ایرنا، اداره کل راه و شهرسازی و متولیان امر مصمم هستند تا با اجرای کامل و تکمیل این طرح های مهم و توسعه محور ضمن فراهم کردن آسایش بهتر شهروندان و هموطنانی که از مسیرهای ارتباطی استان عبور می کنند به کاهش تصادف های جاده ای این مسیر کمک کند.

این پنج طرح شاخص حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد در حقیقت بخشی از مهمترین و پرترددترین مسیرهای ارتباطی استان را شامل می شود که با بهره برداری از انها شاهد ارتقای سطح ایمنی بیشتر در جاده های برون شهری و افزایش طول بزگراه های استان خواهیم بود.

کهگیلویِه و بویِراحمد که یکی از استان‌های جنوبی ایران و در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و از شمال به چهارمحال و بختیاری، از غرب به خوزستان، از جنوب به بوشهر و از شرق به فارس و اصفهان محدود می‌شود در صورت تکمیل این طرح ها افزون بر رفاه و توسعه برای شهروندان گذرگاهی امن برای هوطنانی می شود که از این جاده ها برای عبور استفاده می شوند.

مسوولان استان امید دارند تا با اختصاص اعتبارات پیش بینی شده از محل سفر دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد و تکمیل طرح های شاخص حوزه راه زمینه رونق بهتر صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان را فراهم کنند.

طرح های شاخص راهسازی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت :هم اینک عملیات اجرایی پنج طرح جاده سازی استان با امضای ۲۰ قرارداد و سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در دست اجراست.

محمد راستا افزود:احداث باند دوم جاده اصلی یاسوج به اقلید به طول ۳۷ کیلومتر از مهمترین طرح های در حال احداث حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

ضرورت شتاب بخشی در اجرای پنج طرح شاخص بزرگراهی کهگیلویه و بویراحمد

راستا تاکید کرد:ساخت تقاطع غیر هم سطح که با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی مهمترین بخش این جاده است با ۷۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: تاکنون ۵۰۰ملیارد ریال اعتبار برای انجام عملیاتی مانند احداث پل،دیوار حائل،خاکبرداری و خاکریزی در این طرح صورت گرفته است.

راستا خاطرنشان کرد: احداث جاده بابامیدان،یاسوج به سمیرم به طول ۱۵۰ کیلومتر از دیگر طرح های بهبود زیرساخت های جاده ای استان است که ۷۰ کیلومتر آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سه طرح در این محور با اعتبار یکهزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در حال اجراست عنوان کرد: کمربندی یاسوج با ۷۷۰میلیارد ریال، پل سریز با ۷۷۰ میلیارد ریال و قطعه سمرون با ۲۸۰ میلارد ریال اعتبار از بخش های مختلف این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: باند دوم جاده یاسوج به شیراز با ۳۲ کیلومتر از دیگر طرح های حوزه راهسازی استان است که ۱۶ کیلومتر آن تاکنون بهره برداری شده و ۱۰ کیلومتر دیگر آن در دست ساخت است.

راستا خاطرنشان کرد: این طرح با سرمایه گذاری ۲هزارو ۶۰۰میلیارد ریال در دست ساخت است.

دوگنبدان به باباکلان

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید که عملیات اجرایی بهسازی مسیر جاده شهر دوگنبدان به روستای باباکلان به طول ۵۴ کیلومتر و در پنج قطعه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

راستا تصریح کرد: ۱۶ کیلومتری از این طرح تاکنون بهره برداری شده و هفت کیلومتر دیگر در دست ساخت است.

ضرورت شتاب بخشی در اجرای پنج طرح شاخص بزرگراهی کهگیلویه و بویراحمد

وی ابراز داشت: میزان اعتبار پیش بینی شده این طرح را ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال است.

راستا با اشاره به اینکه پیشرفت کل این طرح حدود ۳۰ درصد است تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

وی بیان کرد:قطعه نخست این جاده پنج کیلومتر طول دارد که عملیات بهسازی آن در سال ۱۳۹۲ با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا و بهره برداری شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:قطعه سوم طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان به طول ۶.۳ کیلومتر و با مبلغ قرارداد ۳۲۰ میلیارد ریال ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.سه کیلومتر از این قطعه به بهره برداری رسیده و بقیه آن نیز عملیات خاکبرداری انجام شده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار هزینه شده برای سه کیلومتر باقی مانده قطعه سوم این طرح را ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:عملیات اجرایی قطعه چهارم این جاده امسال به طول ۳.۳ و با مبلغ قرارداد یکهزار و ۹۱۰میلیارد ریال شروع شده و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راستا بیان کرد: احداث ۲ دستگاه پل بزرگ با مجموع مساحت ۱۳۰ متر مربع از بخش های مهم این طرح است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد برای ساخت ۲تقاطع غیر همسطح در کمربندی گچساران در سال ۱۴۰۱ ،بیان کرد: این طرح به مبلغ ۳۹۰میلیارد ریال شامل ۲ دستگاه تقاطع غیر همسطح و هفت کیلومتر روکش آسفالت و یک کیلومتر بهسازی است.

وی خاطرنشان کرد: ۲ دستگاه تقاطع احداث شده ،یک کیلومتر جاده بهسازی و آسفالت شده اما آسفالت ورودی ها و تقاطع باقی مانده است. پیشرفت کلی طرح کمربندی گچساران حدود ۶۰ درصد است.

وی ادامه داد: کارکرد پیمانکار در این طرح همراه با تعدیل حدود ۳۰۰میلیارد ریال استد و حدود ۱۵۰ میلیارد ریال نیز به او پرداخت شده است.

جاده یاسوج به اقلید

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده یاسوج به اقلید، این استان را برای نخستین بار به آزادراه های کشور وصل می کند و در سفر دوم رئیس جمهور چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن مصوب شده است.

علی محمد روستا افزود:تقاطع غیر همسطح مهریان در مسیر جاده یاسوج به اقلید به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه تکمیل این تقاطع از اولویت های استان است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای تامین مالی کامل پروژه جاده یاسوج به اقلید حتی استان می خواهد از توان و ظرفیت بخش خصوصی در راستای ماده ۲۷ قانون الحاق استفاده کند.

روستا ابراز کرد: در مسیر جاده یاسوج به اقلید سه تونل پیش بینی شده است که استان را به آزادراه وصل می کنند.

یاسوج به سی سخت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی و ساخت پل ها، تونل ها و عملیات بهسازی در شهر سی سخت اختصاص داده است.

سید علی احمدزاده اظهار کرد: تونل های زیادی در استان حفر شده است اما تنها تونل دارای مسیر رفت و برگشت، در مسیر یاسوج به شهر سی سخت در حال احداث است.

وی افزود: ۲ شرکت در این پروژه در حال فعالیت هستند و حفر یکی از تونل ها دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.عملیات کف تونل باید هر چه سریعتر عملیاتی و تا پایان سال جاری عملیات حفاری کامل انجام و بخشی از خاکبرداری کف تونل هم اجرایی می شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: پیمانکار یکی از تونل های در حال انجام که پیشرفت فیزیکی کندی دارد، باید تا پایان سال این کمبود را جبران کند.

ضرورت شتاب بخشی در اجرای پنج طرح شاخص بزرگراهی کهگیلویه و بویراحمد

احمدزاده ابراز کرد: از ۸۰۰ متر تونل در این مسیر۳۵۰ متر خاکبرداری انجام شده است، تجهیز کارگاه پل عظیم و بزرگ شهر سی سخت به نام پل «سردار شهید نجفی» با همکاری وزارت دفاع در این مسیر هم در حال اجرا است.

وی پل قوسی شهر سی سخت را به عنوان بزرگترین پل قوسی کشور برشمرد و ادامه داد: مسیر سی سخت نیازمند جابه جایی است و ممکن است روند ساخت پل قوسی در این منطقه سه سال به طول انجامد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اجرای این پروژه ها فرصت بزرگ و کم نظیری برای گردشگری سی سخت ایجاد خواهد کرد و دولت مصمم به نتیجه رساندن این پروژه ها است.

احمدزاده بیان کرد: تمامی اعتبارات این پروژه ها از محل سفر دولت به استان تامین می شود و دولت سیزدهم جمعا ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پل ها، تونل ها و عملیات بهسازی در شهر سی سخت در نظر گرفته است.

مصوبات سفر رییس جمهور

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه دولت ۳۹ درصد از اعتبارات پیش بینی شده برای توسعه استان در تابستان امسال را به جاده های این استان اختصاص داده انتظار میرود سفر دوم رییس جمهور بتواند گامی ارزنده به سوی بهبود زیرساخت های ارتباطی این خطه باشد.

راستا ابراز کرد:بهبود زیرساخت های جاده ای کهگیلویه و بویراحمدی در بخش های توسعه راه های اصلی و بزرگراهی،بهسازی جاده های روستایی در انتظار مصوبات سفر رییس جمهور است.

وی بیان کرد:۴۰ هزار میلیاردریال اعتبار در سفر رییس جمهور برای توسعه زیرساخت های جاده ای استان در سفر رییس جمهور پیش بینی شده اما تخصیصی در این خصوص ابلاغ نشده است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha