دولت در زمینه تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان مساعدت کند

زنجان - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه مرکزی این استان با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه کاره رها شده است که امید می رود در دور دوم سفر استانی رییس جمهور با تخصیص اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی آن شتاب گیرد.

محمد رضاخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: کار مطالعات ساختمان کتابخانه مرکزی زنجان از سال ۱۳۸۵ و عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۸ آغاز شد اما با گذشت حدود ۱۴ سال، این کتابخانه هم اکنون کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: اعتبار اندکی در آغازین سال های ساخت کتابخانه مرکزی زنجان به آن اختصاص یافت و پس از آن به علت تخصیص نیافتن بودجه ای به این طرح، بلاتکلیف رها شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: کتابخانه مرکزی، محلی برای تجمیع خدمات کتابخانه ای محسوب می شود بنابراین با توجه به اهمیت آن در پیشبرد اهداف فرهنگی دولت، انتظار می رود در دومین دور سفر هیات دولت به زنجان اعتبار مناسبی برای تکمیل آن تخصیص یابد.

رضاخانی اظهار داشت: این طرح نیمه کاه در زمینی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع در اراضی مجاور مسجد امام باقر(ع) در دست اجرا و برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: برای این طرح که می توان از آن به عنوان شاخص فرهنگی زنجان یاد کرد در سفر نخست هیات دولت اعتباری پیش بینی نشد که انتظار می رود در دومین دور سفر استانی رییس جمهور، تکمیل زیر ساخت های فرهنگی از جمله کتابخانه مرکزی به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه مسئولان باشد.

کتابخانه ها در دولت سیزدهم تخصصی می شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بیان کرد: رویکرد جدید دولت در نحوه ارائه خدمات کتابخانه ها، خروج از نگاه سنتی مبنی بر تبدل شدن کتابخانه ها به سالن مطالعه و امانت دادن کتاب به کتابخانه های تخصصی است.

رضاخانی معتقد است که سنین پایه بهترین زمان برای حضور افراد در کتابخانه ها به عنوان یک باشگاه اجتماعی و عجین شدن دانش آموزان با کتاب و کتابخوانی است و در این صورت می توان سرانه مطالعه را افزایش داد.

به گفته وی در این راستا راه اندازی کتابخانه هایی با در نظر گرفته ذائقه کودک و نوجوان به صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفت که به دنبال یک‌ سال تلاش و بازطراحی و تجهیز طبقه دوم کتابخانه ای در گلشهر کتابخانه تخصصی کودکان «هدد سفید» آماده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اضافه کرد: در این مکان خدمات ویژه نظیر قصه گویی و کلاس مخصوص کودکان هم پیش بینی همچنین برای والدین کودکان هم کلاس های دیده شده است.

رضاخانی گفت: استان زنجان ۱۰۲ باب کتابخانه دارد که از این تعداد ۱۸ باب مشارکتی و مابقی زیر نظر مستقیم اداره کل کتابخانه هاست.

وی اضافه کرد: ۳۶ باب کتابخانه عمومی در روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ جمعیت استان قرار دارد و پنج کتابخانه سیار هم به ۱۰ روستا خدمت رسانی می کند.

به گزارش ایرنا،‌ دور دوم سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان زنجان از امروز جمعه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شد. در این سفر قرار است یک هزار و ۹۵ طرح و پنج هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی( نهضت ملی،‌حمایتی و ...) در مجموع به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بهره برداری شود.

مهمترین طرح ها احیا و راه اندازی هشت واحد صنعتی و تولیدی بزرگ استان شامل آندیا فولاد،‌ فولاد آسین ابهر،‌ شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش ۴۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال،‌ بهره برداری پنج هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی با ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۳۱ طرح آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

با توجه به وقوع حادثه تروریستی در کرمان و شهادت و مصدومیت هموطنان برنامه حضور آیت الله رییسی رییس جمهور در زنجان کمی تغییر کرد و برنامه دیدار عمومی رئیس جمهور به روز شنبه موکول شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha