دولت در ماجرای حادثه تروریستی کرمان چه کرد؟/ از دستگیری برخی عاملان تا بازگشت آرامش

تهران-ایرنا-آیت الله رئیسی در جریان سفر به کرمان با مسئولان امنیتی در خصوص حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان جلسه ای برگزار کرد و آخرین گزارش‌ها درباره شناسایی و تعقیب عاملان جنایت و بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط به رئیس جمهور ارائه شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، باز هم در تقویم ۱۳ دیماه حادثه تلخ دیگری ثبت شد و در چهارمین سالگرد شهادت سردار دلها که جمع زیادی از عاشقان حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان حضور یافته بودند، شنیده شدن یک صدای انفجار داغ ها را تازه کرد. 

بعداز ظهر چهارشنبه سیزدهم دی ماه بود که رسانه ها از شنیده شدن صدایی مهیب در نزدیکی گلزار شهدای کرمان خبر دادند، حادثه تلخی که در آن ۸۸ هموطن نزدیک ۵۴ نفر زن و ۳۴ مرد به شهادت رسیدند که قریب ۱۰ نفر زیر ۱۰ سال سن داشتند و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال که کودک دو ساله هم در میان شهدا به چشم می‌خورد. 

دولت در پی این حادثه تروریستی تلخ از همان دقایق اولیه وارد میدان شد و دستگاه ها را بسیج کرد تا با استفاده از تمامی ظرفیت ها و مدیریت میدانی و اتحاد همه بخش ها به پیگیری این موضوع بپردازند و آرامش را به کرمان بازگرداند و نگذارند رسانه های معاند با شایعه افکنی بر دل مردم رعب و وحشت بیندازند. 

رئیس جمهور در دقایق اولیه این حادثه نمایندگان خود را راهی کرمان کرد تا گزارش میدانی لازم را تهیه و شخصا به موضوعات رسیدگی کند. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلافاصله چهارشنبه شب با اخذ مأموریت از سوی رئیس جمهور در کرمان حاضر شد و شخصا مسئولیت میدانی مداوای مجروحان این حادثه و انتقال پزشکان متخصص یا تجهیزات لازم برای مداوای جراحت دیدگان این حادثه به بیمارستان های کرمان را بر عهده گرفت.

احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور (شاک) هم بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه خود را به کرمان رساند و ریاست اقدامات انتظامی و امنیتی صورت گرفته برای بازگشت امنیت به این شهر را عهده‌دار شد و تا پایان امروز جمعه ۱۵ دی ماه، وحیدی همچنان در این شهر مقیم بوده و مرتبا آخرین تعداد شهدا، آخرین وضعیت مجروحان و نیز پیگیری های امنیتی و انتظامی مربوطه را به مردم اطلاع رسانی می کند.

سید محمد حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دیگر اعضای کابینه بود که روز پنج شنبه ۱۴ دی ماه به دستور رئیس جمهور و به نیابت از وی به کرمان رفت و با خانواده شهدای این حادثه تروریسیتی و نیز مجروحان و جانبازان این سانحه دیدار و گفت وگو کرد.

اعلام یک روز عزای عمومی در کشور

آیت الله رئیسی همچنین ساعاتی بعد از حادثه روز پنج شنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

پیام رئیس جمهور در پی جنایت تروریستی کرمان

رئیس جمهور غروب چهارشنبه پیام تسلیتی را هم صادر کرد و در آن ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی جنایت‌بار و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده، دستور داد تا به مداوای مجروحین این حادثه فورا رسیدگی شود و امکانات لازم در اختیاراستان قرار داده شود و تاکید کرد: از تمامی مسئولان استانی می‏‌خواهم هرچه سریع‏‌تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‏‌دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند. بی‏ شک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسید. دشمنان ملت باید بدانند که این‏گونه اقدامات هرگز نمی‏ تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‏‌های اسلامی به ‏وجود آورد و آنها مصمم‌تر از گذشته تا خشکاندن ریشه‌های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران اسلامی حضور خواهند داشت.

از سوی دیگر معاون اول رئیس جمهور هم صبح روز پنج شنبه به کرمان رفت و ضمن عیادت از مجروحان حادثه تروریستی با خانواده شهدا دیدار کرد و با حضور در گلزار شهدای کرمان و مزار سردار سلیمانی در جمع مردم عزادار کرمان، حادثه تروریستی کرمان را نشانه شکست هیمنه پوشالی رژیم صهیونسیتی دانست و بر پاسخ سخت به این جنایت بزدلانه تاکید کرد.

البته رئیس جمهور به این موضوعات اکتفا نکرد. وی که قرار بود طبق برنامه روز پنج شنبه ۱۴ دی به ترکیه و جمعه و شنبه ۱۵ و ۱۶ دی ماه به استان زنجان سفر کند، در پی این حادثه سفر ترکیه را لغو و سفر استان زنجان را به شنبه ۱۶ دی ماه موکول کرد و در این باره گفت: اولا از مردم استان زنجان بابت توقف سفر به این استان عذرخواهی می کنم که به خاطر حادثه کرمان هم سفرم به ترکیه را لغو کردم و هم سفرم به زنجان را به تعویق انداختم چون احساس کردم پرداختن به موضوع حادثه تروریستی کرمان اولویت دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: روز گذشته در تهران جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی ابعاد این حادثه را داشتیم که گزارش های دست اندرکاران شنیده و پیگیری هایی انجام شد و پیگیری هایی هم باید انجام شود ما مصرانه دنبال آن هستیم تا دستگاه های امنیتی ما پیگیری های مربوطه را انجام دهند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه با استقبال استاندار و دیگر مسئولان استانی به منظور حضور در مراسم تشییع و بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی کرمان وارد این شهر شد و با حضور در جوار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام این شهید و دیگر شهدای آرمیده در این مکان مقدس ادای احترام کرد.

رئیس جمهور همچنین نماز صبح خود را در گلزار شهدای کرمان اقامه کرد و درباره حضور خود در کرمان گفت: حضور من در کرمان برای عرض تسلیت به خانواده معظم شهدا و دیدار با مجروحان این حادثه و بررسی میدانی این رویداد و شنیدن سخنان مسئولان امنیتی و انتظامی استان بود.

ارائه شناسایی و تعقیب عاملان جنایت و بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط به رئیس جمهور 

آیت الله رئیسی در جریان این سفر با مسئولان امنیتی در خصوص حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان جلسه ای برگزار کرد و آخرین گزارش‌ها درباره شناسایی و تعقیب عاملان جنایت و بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط به رئیس جمهور ارائه شد.

دستور رئیسی برای به کار گیری همه توان و امکانات در درمان مجروحان

رئیس جمهور در ادامه سفر خود با حضور در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهر، از تعدادی از مجروحان این جنایت تروریستی عیادت کرد و در جریان این عیادت در گفتگو با مسئولان درمانی استان و پزشکان بیمارستان، از جزئیات روند رسیدگی به مجروحان مطلع شد و دستورات لازم برای به کارگیری همه توان و امکانات درمانی لازم را صادر و شفای عاجل آنان را از خداوند متعال مسئلت کرد.

نقشه ی آمریکا برای تشکیل یک اسرائیل دیگر به دست حاج قاسم شکست خورد

رئیس جمهور پس از آن به میان مردم در مصلای کرمان رفت و به سخنرانی پرداخت. 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بزرگان مقاومت حاج قاسم را شهیدالقدس نامیدند و حقیقتا همین است، خاطر نشان کرد: آنچه امروز از مقاومت شاهد هستیم از مدیریت و اقدامات و حمایت حاج قاسم است.اگرچه باید از فلسطین و حماس و حزب الله تجلیل کرد ولی نقش حاج قاسم نقش بی بدیلی بود.حاج قاسم با تمام‌نیروها و ظرفیت در منطقه تلاش کرد جریان شیطانی داعش و دست پرورده آمریکا در عراق و سوریه پا نگیرد و شبانه روز تلاش کرد.امنیت امروز در منطقه و غرب آسیا مرهون تلاش های حاج قاسم سلیمانی است.نقشه آمریکا برای تشکیل یک اسرائیل دیگر در منطقه به دست حاج قاسم و نیروهای منطقه شکست خورد و حاج قاسم زیر میز زد و نگذاشت این نقشه پا بگیرد.

خون مطهر شهدای کرمان از جامعه جهل زدایی کرد

وی همچنین در ادامه بیان کرد: خانواده شهدای عزیز کرمان بدانید خون مقدس شهدای شما از جامعه بشری جهل زدایی کرد.کِی در عالم اینگونه دلها متوجه فلسطین و مقاومت بود، در دلها نفرت به رژیم صهیونیستی شکل گرفته است و برکات خون‌مطهر شهیدان، مردم‌جهان را بیدار کرده است.

ابتکار عمل در دست نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی است

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن قدرت جمهوری اسلامی را بارها تجربه کرده است، تصریح کرد: به شما مردم عزیز اطمینان می‌دهم که تحلیل همان تحلیلی است که سردار عزیزمان آقای سلامی اشاره کردند: دشمن همواره قدرت جمهوری اسلامی را می‌بیند. تمام دنیا قدرت و توانایی جمهوری اسلامی را احساس می‌کند.یقین بدانید که قدرت ابتکار عمل در دست نیروهای مقدر ماست؛ مکان و زمان را نیروهای ما تعیین خواهند کرد.

انتقام حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب جنایت تروریستی کرمان متحمل خواهد شد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه به دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای این جنایت تروریستی رفت و با بیان اینکه دشمن می‌خواست نام، یاد و راه حاج قاسم نباشد، گفت: اما این شهدا آمده بودند تا نام و یاد و راه حاج قاسم جاودانه شود، افزود: هم شهدا و هم شما خانواده بزرگوار شهدا که عزیزان خود را در این جنایت از دست دادید، از امتحان بزرگی سربلند بیرون آمدید و اجر بزرگی خواهید داشت.

رئیس جمهور حراست و صیانت از نام، یاد و راه شهیدان را وظیفه‌ای بزرگ و سنگین دانست و اظهار داشت: خون شهیدان جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان در امتداد خون شهدای کربلا و همه شهدای مسیر حق است و خدا وعده کرده که خود خونخواه خون شهدای راه حق است. همانگونه که خون شهدای کربلا از جامعه آن روز و همه تاریخ تا امروز جهل‌زدایی کرد، خون شهیدان شما نیز از جامعه بشری جهل‌زدایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان نیز در رابطه با صیانت از خون شهدا وظیفه‌ای سنگین‌تر و حساس‌تر بر عهده دارند، گفت: انتقام حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب این جنایت متحمل خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha