مروری بر زندگی سیدالشهدای مقاومت و محافظانش

تهران- ایرنا- ۱۳ دی‌ماه سالروز عروج عارفانه سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی»، شهید «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی، محافظان حاج قاسم و چند تن از مدافعان حرم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ۱۳دی ماه سال ۱۳۹۸ زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین المللی بغداد خارج شدند توسط بالگردهای آمریکایی مورد هدف قرار گرفتند و هر دو شهید شدند.

حسین پورجعفری، هادی طارمی، شهروز مظفری‌نیا و وحید زمانی‌نیا از محافظان سردار سلیمانی که در این سفر او را همراهی می کردند نیز بر اثر انفجار خودروها به شهادت رسیدند.

برشی از زندگی سردار سلیمانی

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود، وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت. وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

وی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد. با پایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید. وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

حاج قاسم یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. شکل گیری گروهک تروریستی داعش و یورش آنها به مناطقی از عراق و سوریه در سال ۲۰۱۴ میلادی سبب شد تا سردار سلیمانی و یارانش برای دفاع مردم مظلوم این مناطق از جان و زندگی خود دست بکشند و روزها و سال ها به مبارزه با گروهک تروریستی داعش بپردازند.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند. سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد. نشان ذوالفقار پر افتخار ترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

مهدی المهندس کیست

ابومهدی المهندس از جمله فرماندهان و سیاستمداران شجاع و مبارز عراقی به شمار می‌آید که در کنار حاج قاسم سلیمانی توانستند با سرنگونی داعش، امنیت و آرامش در منطقه خاورمیانه برقرار سازند و سرانجام به همراه یکدیگر به مقام والای شهادت نایل آمدند.

ابومهدی المهندس پس از فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر لزوم مبارزه مردمی با داعش، با سازماندهی مردمفرمانده نیروهای حشد شعبی (گروه مبارزه مردمی علیه داعش) شد. نکته جالب اینجاست که در آن زمان آمریکا این شهید بزرگوار را در لیست تروریستی خود به عنوان یکی از چند تروریست خطرناک جهان گنجانده بود. فرمانده ای که برای حفظ میهن خویش از شرَ تکفیرها تا پای جان برای دفاع از آرمان های کشور و ملتش ایستاد تا در نهایت به همراه دوست و یار قدیمی اش حاج قاسم سلیمانی در عراق به شهادت رسید.

مهدی المهندس در الحشد الشعبی

پس از تشکیل الحشد الشعبی، المهندس به عنوان جانشین فرمانده انتخاب شد و دائم در همه جبهه های نبرد در شرکت می کرد. بسیج مردمی عراق یا حشدِ شعبی که به بسیج عراق نیز معروف است به نیروهای مردمی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که بیشتر گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی، مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. بسیاری از این گروه‌های شیعه به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند. در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد. حیدر عبادی فرمانده کل بسیج مردمی است و ابومهدی مهندس معاون بسیج مردمی عراق و فرمانده میدانی این نیرو بود.

وی که پیشتر در زمان حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، علیه این نیروها فعالیت نظامی داشت به وسیله آمریکا در فهرست تروریست‌های خطرناک جهان قرار داده شد. ابومهدی پس از آن به اتهام عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی از منصب خود در پارلمان انصراف داد. وی در این باره و عضویتش در مجلس عراق می گوید: آمریکایی‌ها سیادت ملی عراق را زیرپا می‌گذارند. ده‌ها هزار نفر از جوانان عراقی را بازداشت کرده‌اند که اکثرشان هم گناهی ندارند. در موضوع مجلس عراق هم من تا همین اواخر در مجلس حاضر بودم و مثل مابقی نمایندگان در اکثر جلسات صحن و کمیسیون‌ها حاضر بودم، با وجود تهدیدات آمریکایی‌ها ضد من. ولی اخیراً رئیس پارلمان به من اطلاع داد امکان تضمین جانم وجود ندارد و او و یک مسوول دیگر بلندپایه در دولت عراق از من خواستند که در جلسات مجلس حاضر نشوم. این هم یک قلم دیگر از زیرپا گذاشتن سیادت ملی عراق [توسط اشغالگران] است.

ایشان درباره قرار گرفتن در فهرست تروریستی آمریکا نیز اظهار می کند: من تا این لحظه نمی‌دانم که این فهرست سیاه تروریستی است یا چیز دیگر چون این مصوبه را وزارت خزانه‌داری آمریکا گرفته است. من که به آمریکا نرفته‌ام آنها هستند که به عراق آمده‌اند و عراق را تبدیل به یک مستعمره تحت اشغال کرده‌اند. کارهایی که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۴ در نجف کردند و به مقدسات اسلامی حمله کردند و کارهایی که نیروهای اشغالگر کردند و جنایت‌هایی که شرکت‌های امنیتی‌شان مرتکب شدند، باعث شد بسیاری از جوانان به مقاومت ضد اشغالگران رو بیاورند.

تلاش‌های شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در کنار ولایتمداری مدافعان حرم رمز پیروزی بر داعش عنوان می شود.

شهید ابومهدی المهندس در برنامه ریزی و اجرای عملیات نابودی گروه تروریستی داعش در عراق نقش برجسته ای داشت.

برشی از زندگی چهار مجاهدی که در کنار سردار سلیمانی شهید شدند

هادی طارمی

هادی از نیروهای محافظ سردار سلیمانی متولد سال ۱۳۵۸ و اصالتاً اهل زنجان بود. وی در بسیاری از مأموریت‌های خطیر همراه سردار بود. مریم شریفی همسر شهید هادی طارمی می گوید: ۸، ۹ سالی بود که همراه حاج قاسم بود و به این موضوع افتخار می‌کرد. اگر چه چیزی از ماموریت هایش به ما نمی‌گفت اما پیدا بود با اشتیاق در ماموریت ها حاضر می‌شد.

هادی بچه هیاتی بود هر سال عزاداری ایام فاطمیه از خانه او شروع می‌شد. برای مراسم فاطمیه، همه را به خانه‌اش دعوت کرده بود. او معتقد بود همه اتفاق هایی که رخ می‌دهد از جانب خداست و اگر ما توانستیم داعش را در سوریه و عراق به زانو درآوریم خواست خدا بود.

شهروز مظفری نیا

شهروز سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد اما اصالتاً اهل کهک استان قم بود. وی سرتیم حفاظت سردار سلیمانی بود. از وی سه فرزند دو دختر و پسری به نام علیرضا به یادگار مانده است، پسرش سه ماه و ۱۸ روز پس از شهادت پدر پا به دنیا گذاشت.

وحید زمانی تازه‌داماد ۲۷ ساله

وحید سال ۱۳۷۱ در شهرری تهران به دنیا آمد با ۲۷ سال سن، چهار سال در دفاع از حرم شرکت کرد و و از نیروهای حفاظت سردار سلیمانی بود و دو سال هم در معیت حاج قاسم حضور داشت. وی در زمان جاری شدن خطبه عقد، چون شنیده بود دعا در آن لحظه به استجابت می‌رسد، برای شهادتش دعا کرده بود عاقبت در معیت سردار بود همراه او پرکشید و آسمانی شد.

حسین پورجعفری

حسین سال ۱۳۴۵ در کرمان متولد شد از دوران دفاع مقدس همراه سردار سلیمانی بود و در سال ۱۳۷۶ با وی به نیروهای قدس سپاه پیوست و پس از مدتی دستیار ویژه حاج قاسم شد از وی دو دختر و دو پسر به‌یادگار مانده است.

نفیسه پورجعفری، دختر این شهید والامقام از صفات مختلف پدرش که به طنز و جدی میان دوستانش مصطلح بود تعریف می کند: «مخزن الاسرار حاج قاسم»، «جعبه سیاه حاج قاسم»، «یار همیشگی» اما او معتقد است حاج قاسم، بابا حسینش را برادر می‌دانست و همیشه می‌گفت: «حسین مثل پروانه دور من می‌چرخد.»

پهپادهای رژیم تروریستی آمریکا ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد، ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد ماشین حامل سردار سلیمانی را به دستور ترامپ رییس جمهور آمریکا مورد هدف قرار دادند و در این حادثه تلخ تروریستی علاوه بر سردار قاسم سلیمانی، شهیدان سردار سرتیپ پاسدار حسین پورجعفری (جعفری نیا)، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانی نیا از ایران و جمال جعفر محمد علی آل إبراهیم مشهور به ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشد شعبی عراق، سامر عبدالله، داماد شهید عماد مغنیه، محمد رضا جابری، مسوول تشریفات الحشد الشعبی، حسن عبدالهادی، محمد الشیبانی، حیدر علی و محمدرضا کاظم از نیروهای حشدالشعبی عراق مبارزان و مدافعان حرم و محور مقاومت به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha