۳۱ مهاجر در ایالت مرزی مکزیک با آمریکا ربوده شدند

تهران- ایرنا- مقام‌های مکزیک، ربوده شدن ۳۱ مهاجر توسط یک گروه مسلح در یک اتوبوس در حال تردید در ایالت تامائولیپاس (Tamaulipas) در شمال این کشور و در مرز با آمریکا را تایید کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، مقام‌های ایالت تامائولیپاس در شماری اظهارنظرهای مختلف در مطبوعات، ربوده شدن ۳۱ مهاجر که در اتوبوسی در مسیر میان مونتِرِی (Monterrey) و مرز با آمریکا در حال تردد بودند را تایید کردند. طبق داده‌های منتشر شده، این آدم‌ربایی روز شنبه ۳۰ دسامبر (۹ دی) رخ داده است.

سخنگوی امنیت ایالت تامائولیپاس، دوشنبه شب در پیامی از نجات پنج مهاجر ونزوئلایی در همان مسیر جاده‌ای خبر داد، با این حال مشخص نیست که آیا این پنج نفر، بخشی از این ۳۱ نفر بودند یا خیر.

آندرس مانوئل لوپر اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در اظهار نظری تاکید کرد: "معلوم است که این یک کامیون با ۳۱ مهاجر بوده و پنج نفر را رها کرده‌اند و سایر مهاجران را برده‌اند؛ با این حال، جست‌وجو از همان لحظات اولیه ادامه دارد."

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد از این ۳۱ مهاجر، چهار نفر کلمبیایی هستند.

یکی از رانندگان اتوبوس در همان روز شنبه از این آدم‌ربایی خبر داده بود. بر اساس آنچه این راننده شرح داده است، پنج ون با مردان مسلح اتوبوس را متوقف کردند و مهاجران را وادار به پیاده شدن کردند. آن‌ها همه ۳۱ مسافر را با خود نبردند، چون پنج نفر فرار کردند.

این همان شیوه عمل گروه‌های جنایتکار است که در سال ۲۰۱۱ منجر به ناپدید شدن ده‌ها نفر شد. جنایتکارانی که بر اساس منطق جنگ میان گروه‌های جنایتکار در محدوده مرزی، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه را رهگیری کرده و مسافران را با خود می‌برند. در منطق این جنایتکاران، مهاجران، چه از ایالت‌های جنوبی و چه از کشورهای همسایه، کالای خالص و نیروی کار برای نبردهایشان هستند. در نهایت، برای جلوگیری از پیوستن آن‌ها به صفوف رقبا، آنها را می‌کشند. جنازه صدها مهاجر در آن سال در منطقه پیدا شد.

تعداد افرادی که در سال ۲۰۲۳ تلاش کردند تا از طریق مرز مکزیک خود را به آمریکای برسانند، به دو میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر رسید و این افزایش، با گروه‌های غیرقانونی بی‌ارتباط نبوده است؛ گروه‌هایی که آدم‌ربایی را در ازای باج‌گیری از خانواده‌های قربانیان افزایش داده‌اند.

داده‌های شرکت مشاوره InSight Crime نشان می‌دهد که آدم‌ربایی مهاجران در مکزیک، سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار را جابه‌جا می‌کند.

اما همه موارد آدم‌ربایی توسط گروه‌های غیرقانونی مسلح، با معاملات اقتصادی حل نمی‌شود. در سال ۲۰۱۹، اتوبوسی با ۲۲ مهاجر در حین حرکت در بزرگراه فدرال سن فرناندو-رینوسا (San Fernando-Reynosa) ربوده شد و محل نگهداری قربانیان هنوز مشخص نیست.

در اوت ۲۰۱۰ نیز در مجموع ۷۲ مهاجر در سن فرناندو به‌دلیل امتناع از پیوستن به گروه‌های جنایتکار به قتل رسیدند.

از این ۷۲ نفر، ۵۸ مرد و ۱۴ زن از برزیل، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و هند بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha