بحران مهاجرت؛ محور نشست مقام‌های مکزیک و آمریکا

تهران- ایرنا- در بحبوحه پیشروی حدود ۱۰ هزار مهاجر به سمت آمریکا، رئیس‌جمهوری مکزیک و وزیر امور خارجه آمریکا با برگزاری نشستی، بحران مهاجرت را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک و هیاتی از مقام‌های آمریکا از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی و لیز شروود راندال مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مکزیکوسیتی دیدار کرده و «همکاری‌های دوجانبه در راستای مدیریت جریان‌های مهاجرت و گسترش راه‌های قانونی مهاجرت» را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس‌جمهوری مکزیک پس از این دیدار، بدون بیان جزئیات، از دستیابی به توافق‌های بزرگ در این رابطه خبر داد.

اوبرادور بارها بر تمایل خود برای همکاری با آمریکا برای یافتن راهکاری برای بحران مهاجرت تاکید کرده اما در عین حال، پیشرفت در روابط واشنگتن با کوبا و ونزوئلا برای نیل به این هدف را خواستار شده است.

اوبرادور همچنین از آمریکا درخواست کرده است که کمک بیشتری برای توسعه منطقه آمریکای لاتین اختصاص دهد. وی به تازگی تاکید کرد: کنگره ایالات متحده باید به جای ساختن دیوار، در رسیدگی به علل مهاجرت سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال، آمریکا نیز با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آتی، به دنبال جلب کمک دولت مکزیک برای مهار جریان مهاجرت و مواجهه با موج مهاجرانی است که تلاش می‌کنند از طریق خاک مکزیک خود را به ایالات متحده برسانند.

سفر مقام‌های آمریکایی در بحبوحه فشارهای حزب جمهوری‌خواه انجام می شود که از دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا علیه مهاجرت به عنوان شرط دریافت رای کنگره برای ادامه حمایت اقتصادی و نظامی از اوکراین اقدام کند.

اکنون باید دید که آیا دیدار هیات آمریکایی با مقام‌های مکزیک به اقداماتی با رویکردی متفاوت از آنچه که امسال در مکزیک اعمال شد، منجر می‌شود یا خیر. آنچه روشن است اینکه بسیاری از این اقدامات کاملا موثر نبوده‌اند و برخی داده‌ها و ارقام این مساله را تایید می‌کنند؛ به عنوان نمونه، مکزیک در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳، ۶۸۰ هزار مهاجر را در خاک خود شناسایی کرده است.

طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی تا ۳۰ نوامبر (از ۱۱ دی ۱۴۰۱ تا ۹ آذر ۱۴۰۲)، در مجموع ۱۳۶ هزار و ۹۳۴ نفر در مکزیک درخواست پناهندگی داده‌اند.

در ماه دسامبر ۲۰۲۳ (آذر- دی)، مکزیک و آمریکا دستگیری روزانه ۱۰ هزار مهاجر در مرز جنوب غربی این کشور با آمریکا را ثبت کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha