۱۰ دی ۱۴۰۲، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85338611
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه روسیه: مقامات اوکراینی به‌دلیل جنایت جنگی محاکمه و مجازات خواهند شد

تهران-ایرنا- وزیر خارجه روسیه اطمینان داد که مقامات اوکراینی که به ارتکاب جنایات جنگی متهم هستند طبق قانون محاکمه و مجازات خواهند شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آستانه سال نو میلادی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک به تشریح مهم‌ترین چالش‌های مسکو و جهان- از درگیری‌ها در شرق اروپا و خاورمیانه گرفته تا امنیت راهبردی جهانی- پرداخت.

لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت رژیم اوکراین بعد از دستیابی روسیه به اهدافش در عملیات نظامی ویژه گفت: تحقیقات درباره جنایت‌های رژیم کی‌یف در حال انجام است. سازمان‌های مجری قانون در روسیه به‌دقت جنایات نئونازی‌های اوکراین را ثبت و مستند می‌کنند و خود را به دوره علمیات نظامی ویژه اوکراین محدود نکرده‌اند. درد و رنج جمعیت غیرنظامی در دنباس بسیار زودتر از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. افراد مسئول به دست عدالت سپرده خواهند شد.

وزیر خارجه روسیه کار کمیته تحقیقات روسیه برای بررسی بیش از ۴ هزار پرونده جنایی علیه تقریبا ۹۰۰ نفر از جمله رهبران نئونازی، اعضای خدمات امنیتی اوکراین، مزدوران، نمایندگان ارتش و رهبری و سیاسی اوکراین را مشخص کرد که برخی از آنها به‌طور غیابی متهم شده و در فهرست افراد تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته اند.

بر اساس شواهد جمع آوری شده توسط کمیته تحقیقات، دادگاه‌های روسیه پیش از این بیش از ۲۰۰ نماینده نیروهای مسلح اوکراین را به‌دلیل ارتکاب جنایت به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده‌اند. لاوروف گفت، همین سرنوشت در انتظار همه جنایتکاران دیگر است. هر یک از آنها مجازات عادلانه دریافت خواهند کرد.

بحران غزه

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره بحران غزه بار دیگر بر حمایت روسیه از مذاکرات صلح تاکید و موانع آن از جمله اختلافات حماس و سازمان آزادیبخش فلسطیین در کرانه باختری اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت از اقدامات شرکای‌مان به‌ویژه مصر و الجزایر برای حل این مشکل حمایت می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد روس تاکید کرد که پیشنهادات مسکو در مورد تشکیل رایزنی‌های چندجانبه در این زمینه «روی میز» است و نشست اخیر ۲۰ دسامبر مجمع همکاری روسیه و اعراب در مراکش وحدت نظر بین روسیه و جهان عرب درباره این موضوع را تایید کرد.

بحران صربستان و استفاده از تکنیک‌های کودتای میدان در این کشور

لاوروف در اظهارنظر درباره بحران سیاسی بعداز انتخابات پارلمانی در صربستان در ماه جاری که به‌گفته مقامات صربستان تلاش غرب برای استفاده از تاکتیک‌های کودتای میدان در این کشور بوده است، بر مذاکرات روسیه با بلگراد و تمرکز آن بر همکاری‌های امنیتی تاکید کرد و گفت که مسکو همواره آماده است به دوستان صرب خود کمک کند.

وزیر خارجه روسیه گفت آنچه در بلگراد رخ داد، تلاش دیگری برای سازماندهی تصرف غیرقانونی قدرت بود. به نظر می‌رسد همه در غرب آمادگی پذیرش این واقعیت را ندارند که رای‌دهندگان صربستان از الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری این کشور و مسیر سیاسی او در انتخابات حمایت کردند.

لاوروف افزود، مسکو وضعیت عمومی صربستان را در حال حاضر «باثبات» ارزیابی می‌کند و رهبری این کشور کنترل قاطعانه‌ای بر اوضاع دارد و «این موضوع را درک می‌کند که منافع ملی آن‌ها در اینجا نهفته است».

روابط با آمریکا

لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره تغییر شرایط سیاسی در آمریکا و احتمال تقویت روابط مسکو و واشنگتن در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد که روسیه به رویکرد محتاطانه خود صرف‌نظر از این که چه کسی اداره این کشور را برعهده دارد، ادامه می‌دهد.

وی گفت روابط روسیه و آمریکا به لطف واشنگتن که وظیفه تحمیل «شکست راهبردی» به روسیه را رسمیت بخشیده است، تا حد زیادی تنزل یافته است. در حالی که کاخ سفید نسبت به تخریب آنچه که از روابط باقی مانده محتاط است، آمریکایی‌ها به وضوح آماده انجام گفت‌وگوی صادقانه بر اساس احترام متقابل و توجه به منافع یکدیگر نیستند.

لاوروف تاکید کرد: تشکیلات سیاسی آمریکا، صرف‌نظر از وابستگی حزبی، روسیه را به‌عنوان یک دشمن و یک تهدید وجودی می‌بیند. باتوجه به اجماع حزبی موجود در مورد این موضوع، امید به بهبود روابط در صورت پیروزی یک نامزد جمهوری خواه ساده‌لوحانه خواهد بود. به‌طور کلی، برای ما مهم نیست که چه کسی در رقابت برای ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز می‌شود.

کنترل تسلیحاتی

در نهایت لاوروف به سوالی درباره کنترل تسلیحات راهبردی از جمله احتمال تصمیم روسیه در توقف یکجانبه استقرار موشک‌های هسته‌ای زمینی در برد ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر پاسخ داد و تاکید کرد که یک «سیگنال بدون ابهام» در زبان خود این تعلیق تعبیه شده است.

لاوروف گفت: تمایل دارم به شما یادآوری کنم که تعهد ما به این تعلیق، به‌شدت با احتمال ظهور موشک‌های میان‌برد مستقر آمریکا در مناطق مربوطه در نزدیکی روسیه مرتبط است. با توجه به ویژگی‌های استفاده از سلاح‌هایی در این کلاس، موضوع استقرار آنها توسط کشورهای متخاصم از نظر امنیت ملی روسیه موضوع بسیار حساسی است.

وزیر خارجه روسیه گفت در مورد ایالات متحده، این جنبه باتوجه به ارتباط مستقیم آن با سایر عوامل مؤثر بر ثبات راهبردی اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. بدیهی است که ایجاد خطرات موشکی اضافی توسط واشنگتن ما را ملزم به اتخاذ اقدامات تلافی جویانه جدی می‌کند.

لاوروف در عین‌حال تاکید کرد که «در غیاب گام‌های فوق‌العاده ایالات متحده برای افزایش فشار بر ما با استفاده از ابزارهای دیگر، روسیه اولین کسی نخواهد بود که سلاح‌های موشکی را که قبلاً بر اساس «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» یا « ان اف» ممنوع شده بود، مستقر کند.

آمریکا به‌طور یکجانبه پیمان ای‌ان‌اف را در سال ۲۰۱۸ لغو کرد. در سال ۲۰۲۰، از معاهده ۱۹۹۲ در مورد آسمان‌های باز خارج شد. قبل از آن، در سال ۲۰۰۲، از معاهده موشک‌های ضد بالستیک خارج شد و مسکو را بر آن داشت تا بار دیگر از طرح‌های دوران شوروی سابق برای توسعه کلاس جدیدی از موشک‌های مافوق صوت استفاده کند.

دولت ترامپ تهدید کرد که در اوایل سال ۲۰۲۱، معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به استارت جدید را به پایان خواهد رساند و دولت آینده بایدن آن را در آخرین لحظه تمدید کرد.

مسکو اوایل سال جاری مشارکت خود در استارت جدید را به‌دلیل تلاش‌های آمریکا برای «اعمال شکست راهبردی» به روسیه، از جمله با هدف قرار دادن پایگاه‌های حاوی عناصر بازدارندگی استراتژیک آن، توسط نمایندگان اوکراینی واشنگتن، به‌حالت تعلیق درآورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha