پاسداری از میراث فرهنگی بدون پشتوانه مردمی امکانپذیر نیست

رشت - ایرنا - رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت پشتوانه مردمی برای حفاظت از میراث فرهنگی گفت: پاسداری از میراث فرهنگی بدون پشتوانه مردمی امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی ده‌پهلوان روز پنجشنبه در بزرگترین رویداد خوراک ایران با عنوان" گیل خوراک" در تالار مرکزی رشت اظهار کرد: زمانی می‌توان از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کشور صیانت کرد که حس دوستی و هم جوشی اتفاق بیفتد و پشتوانه مردمی داشته باشد.

وی با تبریک هشتمین سالگرد ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو با اشاره به آشنایی خود از گیلان و شهرستان‌های آن اضافه کرد: در بازدید از جشنواره خوراک در رشت، از نمایش این همه تنوع و غذاهای گوناگون و عرضه غذاهای فراموش شده این استان متعجب شدم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: با توجه به توصیف رستوران داران از غذاهای استان، تک تک این غذاها ریشه در محیط و زیست بوم گیلان دارد و بر یک جمله کلیدی یعنی تجربه زیستی استوار است.

ده پهلوان با بیان اینکه تجربه زیستی چراغ راه آینده ما خواهد بود و باید به این مهم توجه شود، اضافه کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه نمادی از جدایی ما از زندگی زیستی نیاکان است و بدون شک میراث غذایی و خوراکی گیلان می‌تواند مثال خوبی برای بهره‌گیری از تجربه زیستی باشد؛ تجربه‌ای که می تواند زیستی سالم را در اختیار ما قرار دهد.

توسعه کسب و کار با گردشگری خوراک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگ خوراک و برگزاری رویدادهای ملی با محوریت غذاهای محلی در توسعه و شکوفایی صنعت گردشگری گفت: احیاء، شناسایی و معرفی انواع غذاهای محلی و نوشیدنی‌ها می تواند محصولی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

ولی جهانی اظهار کرد: هدف از گردشگری خوراک آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف است که به مسافر این فرصت را می‌دهد که در موارد غذا موضوعاتی را بیاموزند.

وی با بیان اینکه گردشگری خوراک در گیلان به دلیل تعدد غذاها و به لحاظ تنوع، ظرفیت بالایی برای جهانی شدن و قابلیت صادرات هم دارد، افزود: بیش از ۷۸ درصد گردشگران در جهان، خوردن غذاهای سنتی کشورها را از مهمترین جاذبه های گردشگری قلمداد می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه رونق گردشگری خوراک موجب توسعه کسب و کار می‌شود، خاطر نشان کرد: گردشگری خوراک قلب تپنده جذاب و حذف ناپذیر در حوزه گردشگری است.

جهانی بیان کرد: برای توسعه گردشگری خوراک باید آثار ناملموس خوراکی ثبت ملی شود ؛در گیلان نزدیک به ۴۰ عرصه مربوط به خوراک در فهرست میراث ملی ثبت شده که به پشتوانه سیاسی و دیپلماسی فرهنگی نیاز دارد.

رشت، ظرفیت های گردشگری قابل توجهی دارد

شهردار رشت نیز در این رویداد با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگ و هنر این شهر گفت: رشت از ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، علمی و تحقیقاتی خوبی برخوردار است.

رحیم شوقی با یادآوری ثبت رشت در ۲۰ آذر سال ۹۴ به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو افزود: این مهم فرصتی مناسب برای پی گیری مباحث در حوزه خوراک شناسی منطبق با خوراک محلی فراهم کرده است.

رئیس شورای اسلامی رشت نیز در سخنانی گفت: شهر رشت تنها به خوراک، صنایع دستی، آب و هوای خوب و مناظر زیبا شهره نیست بلکه در کنار همه این موارد این شهر را به مردم خونگرم و میهمان نواز آن می شناسند.

محمدحسین واثق کارگرنیا با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگ مردان این شهر اعم از میرزاکوچک خان جنگلی شهید روحانی و ستیزه جو در مقابله سلطه گران اضافه کرد: اکنون نیز فرزندان این شهر در صحنه هستند و برای حفظ و امنیت کشور در مقابل دشمنان می ایستند.

وی اظهار کرد: مردم شهر رشت در کنار همه مهربانی‌ها و میهمان‌نوازی ها در مقابل دشمنان ایستاده اند؛ همانطوری که در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم این مهم را به اثبات رساندند و عزیزان زیادی در این راه به شهادت رسیدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی رشت نیز گفت: بزرگترین رویداد خوراک ایران با عنوان" گیل خوراک" ایجاد بستری مناسب برای پیوند میان فرهنگ های غنی بومی و فرهنگی بین اقوام ایرانی و گسترش روابط فرهنگی مشترک با کشورهای دوست و همسایه ایران است.

علیرضا تاج شهرستانی اظهار کرد: از زمان ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در سازمان یونسکو هدف شوراهای اسلامی و شهرداری رشت وسعت بخشیدن به صنعت گردشگری این شهر بوده‌است.

بزرگترین رویداد خوراک ایران با عنوان" گیل خوراک " امروز (پنجشنبه) با همکاری شهرداری و شورای اسلامی رشت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در تالار مرکزی رشت - شهر خلاق خوراک یونسکو - برپا شد، اجرای موسیقی محلی و شاد از برنامه های این رویداد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha