آغاز عملیات تزریق ماهی به ۱۲ قفس دریایی مازندران

ساری- ایرنا- عملیات تزریق ماهی به ۱۲ قفس دریایی مازندران با ظرفیت ۴۵۰ تن امروز پنجشنبه با حضور رییس سازمان شیلات ایران و استاندار مازندران در محل شرکت تعاونی صیادی پره شهید قریشی جویبار شروع شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، شیلات مازندران همسو با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و تولیدات محصولات اقتصاد دریا محور و اشتغالزایی، گام های جدی را برای توسعه پرورش ماهی در قفس های دریایی برداشته است.

بر اساس اعلام شیلات مازندران، امسال ۴۲ فرصت سرمایه گذاری شیلاتی در استان شناسایی شده که غالب این فرصت ها در بخش آبزی پروری بویژه پرورش ماهی در قفس های دریایی است.

پرورش ماهی در قفس روشی از آبزی پروری است که در آن ماهی در محیط های محصور ساخته دست بشر در آب نگهداری و پرورده می شود که سازمان شیلات ایران این طرح را در آب های دریایی جنوب و شمال و همچنین پشت سدها مورد حمایت جدی قرار می دهد.

پرورش ماهی در قفس در دریا با توجه به ساحل ۴۸۷ کیلومتری دریای خزر در حوزه استحفاظی مازندران یکی از ظرفیت ها مهم در تولید انواع گونه های ماهی مانند قزل آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری در عمق پنج کیلومتری ساحل دریا به شمار می رود.

مدیر کل شیلات مازندران در این مراسم گفت : در حال حاضر تعداد قفس های دریایی در دریا ۱۵ قفس است که پارسال حدود ۴۶۵ تن ماهی در قفس های دریایی به ارزش اقتصادی ۸۱۰ میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه شده است.

قاسم کریم زاده ضمن تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی استان و مهمترین اقدامات و دستاوردهای شیلاتی استان در دولت انقلابی، جهادی و مردمی سیزدهم، درخصوص فرصت های سرمایه گذاری شیلاتی استان گفت: اکنون ۴۲ فرصت سرمایه گذاری شیلاتی در استان شناسایی شده که غالب این فرصت ها در بخش آبزی پروری بویژه پرورش ماهی در قفسهای دریایی است.

مدیر کل شیلات مازندران با اظهار این که امروز ۱۲ قفس با ظرفیت حدود ۴۵۰ تن ماهی دار شدند، گفت: امروز اقتصاد دریا محور مورد اهتمام دولت سیزدهم قرار گرفت.

کریم زاده افزود: امروز رسالت اصلی شیلات حفظ ذخایر دریای خزر است و همسو با این رویکرد همواره نسبت باز سازی ذخایر برنامه ریزی دارد.

وی به وجود سه هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری در مازندران اشاره کرد و گفت: ۳۹ واحد ماهی خاویاری است که سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ گوشت خاویار تولید می شود که ۴۸ درصد تولید کشور است.

وی ادامه داد: پارسال هشت تن خاویار برابر با ۴۵ درصد تولید کشور در مازندران تولید شده است.

وی به فعالیت ۴۱۲ واحد پرورش ماهیان سردابی با تولید ۱۷ هزار تن در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: امسال در راستای بازسازی ذخایر دریای خزر در ۳۰ رودخانه شیلاتی مازندران، ۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی رها سازی شد.

کریم زاده به صادر شدن یکهزار و ۱۴۰ شیلات کارت در مازندران اشاره کرد و گفت: امسال ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب شیلات کارت با هدف تامین نهاده ها پرداخت شد.

وی از شناسایی ۷۰ سرمایه‌گذار در امر شیلات که اعلام آمادگی کرده اند، خبر داد و بیان داشت: هدف‌گذاری امسال پرورش ماهی در قفس دریایی ۴۵ قفس است که نیاز به تامین ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات است.

عملیات ماهی دار شدن ۱۲قفس دریایی مازندران آغازشد

کریم زاده به محدود بودن منابع آبی و نیز اراضی درکشور اشاره داشت و توجه به توسعه طرحهای شیلاتی با رویکرد تولید محصول شیلاتی اقتصاد دریا محور براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را از اولویت‌های برنامه های توسعه ای شیلاتی اعلام کرد و افزود: چهار تعاونی صیادی پره برای نخستین بار در این طرح سرمایه گذاری کردند و با توجه به بازدهی خوب سرمایه گذاری دراین زمینه، پیش بینی می شود امسال تعداد تعاونی‌های صیادی متقاضی به چند برابر افزایش یابد.

مدیرکل شیلات استان مازندران در خصوص امنیت سرمایه گذاری در پرورش ماهی درقفس های دریایی نیز گفت:‌در راستای تامین امنیت و فراهم نمودن زمینه های صید و صیادی در دریا برای صیادان قانونی و سرمایه گذاران پرورش ماهی درقفس های دریایی، شیلات ایران از طریق انعقاد تفاهم نامه با دریابانی کشور، با تشریک مساعی و انجام گشت های مشترک در داخل دریا برای تامین امنیت سرمایه گذاران طرح های پرورش ماهی در قفس های دریایی تلاش مناسبی کرده است.

وی بیان داشت: سال گذشته ۱۵ هزار تن انواع ماهیان پرورشی دریایی به ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریال در مازندران تولید شده است.

مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است، سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و صادرات ۱۲ تا ۲۰ هزار تنی محصولات شیلاتی به ارزش ۲۰ تا ۲۵میلیون دلاری نیز انجام می شود.

عملیات ماهی دار شدن ۱۲قفس دریایی مازندران آغازشد

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهارهزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha