جایزه ادبی جلال برای ادیبان خارج از ایران هم مهم است

تهران- ایرنا- به گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جایزه جلال آل‌احمد احمد نه تنها در مرزهای ایران بلکه در خارج از آن هم مورد توجه فعالان ادبی است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین اختتامیه شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد چهارشنبه -ششم دی ۱۴۰۲ - در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از ادیبان حضور داشتند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه جایزه جلال تلاش می‌کند آیینه‌ای در حوزه ادبیات باشد، گفت: مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان دبیرخانه این جایزه تلاش می‌کند، داوران و هیات علمی کار خود را به شایستگی انجام دهند.

رمضانی با تاکید بر اینکه جلال آل‌احمد قابلیت نمونه‌برداری برای هر روزگاری را دارد، ادامه داد: جلال در صدمین سال تولد جلال مخاطبانش را با کتابی با عنوان ولایت عزرائیل، به سمت سفر به سرزمین صهیونیستی هدایت و آن‌ها را با شرایط اجتماعی این منطقه آشنا می‌کند.

او با اشاره به اظهار نظرهای مختلف در حوزه آثار برگزیده و جایزه جلال، بیان کرد: امسال برای شانزدهمین دوره از ماه‌ها قبل یعنی از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اقدامات برای جایزه جلال پایه‌ریزی شد.

به گفته رمضانی جایزه جلال آل‌احمد احمد نه تنها در مرزهای ایران بلکه در خارج از آن هم مورد توجه فعالان ادبی است.

تعداد آثار دریافتی دبیرخانه هشت صدم درصد رشد کمی داشت

جایزه ادبی جلال برای ادیبان خارج از ایران هم مهم است
گل‌علی بابایی - دبیرعلمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد

دبیرعلمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد بیانیه هیات علمی را قرائت کرد و در بخشی از آن گفت: طی ۸۰ روز گذشته جهان شاهد رویدادهای مهمی در فلسطین بوده است. ضمن بزرگداشت یاد و نام شهدا، امیدواریم از این آزمون سخت به خوبی بیرون آمده باشیم.

گل‌علی بابایی درباره قلم جلال آل‌احمد گفت: یکی از شاخص‌ترین کتاب‌های او مدیر مدرسه است. داستان بلند نون و قلم نیز حد فاصل ملی شدن صنعت نفت تا کودتای ۲۸ مرداد نوشته شده است.

او در مقایسه آثار جلال با داستایفسکی گفت: آثار جلال نشان داد، نویسنده ایرانی می‌تواند گزارش جامعه را از راه آثارش به جامعه منتقل کند.

دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد با اعلام اینکه در این دوره ۲۸۹۰ اثر به دبیرخانه رسیده است، ادامه داد: تعداد آثار دریافتی دبیرخانه هشت صدم درصد رشد کمی داشت. با وجود فرصت کم داوران در جلسات متعدد غربالگری را انجام دادند و نامزدهای هر گروه را مشخص کردند.

او در جمع‌بندی علمی آثار این دوره از جایزه جلال گفت: رشد روزافزون، تنوع و گستردگی آثار در بخش مستندنگاری تنوع و گستردگی این بخش را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha