۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85334921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وعده‌های شی؛ از یکپارچگی با تایوان تا اعمال تحریم

تهران- ایرنا- همزمان با بالا گرفتن تنش‌های بین تنگه‌ای، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین پس از اعلام اینکه این کشور را با تایوان یکپارچه خواهد کرد، این جزیره را تهدید به اعمال تحریم‌ها نیز کرده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاستی و پارلمانی تایوان در حالی در روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار خواهد شد که جنگ لفظی بین این منطقه و چین بالا گرفته است. این تنش‌ها ناشی از چندین اتفاق از جمله این است که یکی از نامزدهای انتخابات ریاستی تایوان به نام لای چینگ ته از حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP)، از استقلال تایوان حمایت می‌کند و دولت پکن او را یک «جدایی طلب خطرناک» توصیف کرده است.

دولت چین امروز چهارشنبه اعلام کرد که اگر حزب حاکم تایوان «لجوجانه» به حمایت از استقلال این جزیره ادامه دهد، پکن تحریم‌های تجاری بیشتری را علیه تایپه صادر خواهد کرد.

همچنین چین از پایان کاهش تعرفه واردات برخی از مواد شیمیایی از تایوان خبر داد و اعلام کرد که این جزیره یک توافق تجاری امضا شده در سال ۲۰۱۰ را نقض کرده است. به دنبال آن تایپه، دولت پکن را متهم به اجبار اقتصادی و دخالت در انتخابات کرد.

پیش از این چینی‌ها گفته بودند که تایوان بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی و توافق سال ۲۰۱۰ موانع تجاری را ایجاد کردند. چن بینهوا سخنگوی «دفتر امور تایوان» چین اعلام کرد که علت ریشه‌ای مشکلات مربوط به قرارداد ۲۰۱۰، پایبندی حزب حاکم دموکراتیک مترقی به استقلال رسمی جزیره است.

چن در یک کنفرانس خبری در پکن تاکید کرد: اگر مقام‌های حزب دموکراتیک مترقی به طور لجوجانه مصمم به پایبندی به موضع استقلال تایوان باشد و از ابراز پشیمانی خودداری کنند، ما از دپارتمان‌های مرتبط برای اقدام‌های بیشتر مطابق با مقررات حمایت می‌کنیم.

لای می‌گوید که هیچ برنامه‌ای برای تغییر نام رسمی جزیره یعنی «جمهوری چین» ندارد اما تاکید دارد که فقط مردم تایوان می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

در میانه تنش‌های خطرناک، صحبت‌های شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین درباره یکپارچه کردن این کشور با تایوان در آستانه انتخابات ریاستی این جزیره می‌تواند قابل توجه باشد.

شی دیروز سه‌شنبه در صد و سی‌امین سالگرد تولد مائو تسه تونگ رهبر سابق چین که در جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ (۲۸-۱۳۲۷) دولت «جمهوری چین» را شکست داد، گفت که یکپارچگی کامل سرزمین مادری یک امر غیر قابل انکار است.

او در این مراسم به مقام‌های ارشد حزب کمونیست چین گفت: سرزمین مادری باید یکپارچه شود و به طور غیر قابل اجتنابی یکپارچه خواهد شد.

رئیس جمهور چین در ادامه در خصوص روابط با تایوان توضیح داد: پکن باید یکپارچگی بین دو طرف را عمیق کند، توسعه روابط در تنگه تایوان را ارتقا دهد و قاطعانه به هر طریقی مانع از خواست هر کسی برای جداسازی تایوان از چین شود.

در جنگ داخلی ۱۹۴۹ بین کمونیست‌های چین به رهبری مائو تسه تونگ و جمهوری چین، حزب کمونیست توانست کومینتانگ را شکست دهد که در نهایت منجر به گریختن آنها به تایوان شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha