روز ایمنی در برابر زلزله و توجه به اثرگذاری مهندسان ساختمان + فیلم

سمنان - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گفت: ایمن‌سازی در صنعت ساختمان و جدی گرفتن کنترل‌ها و نظارت بر ساخت اصولی از مولفه‌های مهم در کاهش تلفات در مقابل هر نوع زلزله احتمالی است که در این مسیر نقش‌آفرینی مهندسان ساختمان نقش کلیدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حادثه زلزله بم چنان غمبار بود که بنا بر تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی پنجم دی در تقویم رسمی کشور، سالروز زلزله بم و «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامیده شد تا تلنگر و تاکیدی چندباره بر ساخت و ساز ایمن برای مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله و کاهش خسارات ناشی از آن باشد.

مهدی حکیمی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با اشاره به پنجم دی روز ایمنی در برابر زلزله و سالروز واقعه زلزله بم افزود: اگر همه ایمن‌سازی ساختمان را جدی بگیرند، می‌توان زلزله را با کمترین تلفات مدیریت کرد تا شاهد فاجعه نباشیم.

زمین لرزه‌های سال ۱۳۶۹ استان‌های گیلان و زنجان، سال ۱۳۷۴ استان‌های اردبیل و خراسان، پنجم دی ۱۳۸۲ استان کرمان(بم)، سال ۱۳۸۳ استان مازندران(بلده) و زمین لرزه سال ۱۳۹۶ کرمانشاه، همگی اتفاق‌های تلخی بودند که رعایت ایمنی و آموزش در هنگام وقوع زلزله را دوچندان می‌کند و انتظار می‌رود فراگیری آموزش‌های صحیح برای اقدام در زمان وقوع زلزله و ساخت و سازهای ایمن به منظور جلوگیری از تکرار حوادث تلخ از دست رفتن جان شهروندان مورد توجه باشد.

زمین لرزه سال ۲۳۵ هجری مصادف با ۲۲ دسامبر سال ۸۵۶ میلادی در دامغان از توابع استان سمنان ششمین زمین لرزه مرگبار در طول تاریخ ثبت شده جهان است. این زمین لرزه ۲۰۰ هزار کشته به جای گذاشت.

تاکید بر ارتقای اثرگذاری مهندسان ساختمان

رییس کمیسیون توسعه خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه تقویت نظارت‌ها و کنترل‌ها بر نحوه ساخت ساختمان در گذشته مورد غفلت بود و اکنون وضعیت بهبود یافت، تصریح کرد: بررسی میزان تلفات و خسارت‌ در زلزله‌ها از گذشته تا زمان حال نشانی از بهبود عملکردها است.

حکیمی ادامه داد: مقاومت در برابر زلزله به طراحی و نظارت، بخش دیگری به کیفیت مصالح و نحوه اجرای ساختمان ها مرتبط است و انتظار هماهنگی و همراهی بیش از پیش در این زمینه وجود دارد.

وی اظهار کرد: استان سمنان دارای مهندسان توانمندی است که در سال‌های گذشته در عرصه ملی نقش کمرنگی داشتند، در این برهه تلاش شد تا اثرگذاری خدمات مهندسی متخصصان این استان در کشور ارتقا یابد.

ضرورت به روزرسانی تعرفه خدمات مهندسی

دبیر کمیسیون روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها با بیان اینکه تعرفه خدمات مهندسی در راه و شهرسازی در حدود ۱۶ سال به روز نشده است، افزود: قیمت خدمات مهندسی و ساخت و ساز نصف قیمت واقعی است که این موضوع از عوامل ضعف در ارایه خدمات مطلوب است و انتظار می‌رود تعرفه‌ها به‌روز شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان تاکید کرد: کیفیت خدمات مهندسی مهم است و انتظار می‌رود به این بخش توجه شود تا گرفتار قصور نشویم.

سعید صادقی مقدم رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان نیز در این نشست بر آمادگی این مجموعه برای تعامل بیشتر رسانه‌ای با نظام مهندسی ساختمان سمنان و استفاده از نظرهای مختصصان این سازمان در میزگردهای تخصصی حوزه مرتبط تاکید کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳ خورشیدی با تاسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی نزدیک به ۹ دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بود و فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان نیز به اواسط دهه ۵۰ بازمی‌گردد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha