کاشت امید، برداشت نشاط؛ تکاپوی رسانه‌های فارس در مسیر تحول‌آفرینی

شیراز-ایرنا- آمده‌اند تا در رقابتی پایاپای بذر امید و امیدآفرینی را در دل مردم فارس بارور کنند؛ برای آنها فرقی نمی‌کند آغازِ هفته باشد یا پایانش،صبح باشد یا شب، بذرِ امید نه وقت می‌شناسد، نه موقعیت، هر وقت بکاری جوانه می‌زند و تا آسمانِ توانستن اوج می‌گیرد اما امروز برای آنها روز متفاوتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین روز از دی‌ماه برای اهالی رسانه فارس روزی سرشار از تلاش و تکاپو است؛ تلاشی از جنس امیدآفرینی و تکاپویی از جنس انگیزه‌بخشی.

رقابت ۱۵تیم رسانه‌ای در جام امید

۱۵ تیم رسانه‌ای فارس امروز میهمان رویدادی با عنوان «جام رسانه امید» هستند تا بتوانند از این طریق روح نشاط و شادابی را در کالبد جامعه تزریق کنند؛ رویدادی که برای نخستین بار در استان فارس برگزار شده و قرار است منعکس کننده پیشرفت‌های استان باشد.

جام رسانه امید تا به امروز در ۱۰ استان برگزار شده و شهر شیراز امروز میزبان برگزاری این رویداد است.

خبرنگاران فارس هم از رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف در این رویداد گرد هم آمده‌اند و هر رسانه قرار است در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره تا ۲۴ ساعت در این رویداد به رقابت بپردازد.

ایده پردازی، گزارش مکتوب، خبری، تحلیلی و تحقیقی، یادداشت و سرمقاله، پادکست، تیتر، عکس پوستر و اینفوگرافی و کلیپ موبایلی قالب‌های مسابقه در این رویداد رسانه‌ای است.

در حین برگزاری این رویداد هر رسانه در تلاش است تا بتواند از اتفاقات و حواشی این مراسم و از دغدغه‌های مسئولان و فعالان در عرصه دانش‌بنیان در قالب نوشتار و یا تصویر، تولید محتوا داشته باشد.

کاشت امید، برداشت نشاط؛ تکاپوی رسانه‌های فارس در مسیر تحول‌آفرینی

ایده برگزاری رویداد با چه هدفی شکل گرفت؟

با این حال ممکن است این پرسش به ذهن متبادر شود که ایده برگزاری این رویداد از کجا و به چه دلیل شکل گرفته است؟

متولیان امر معتقدند در حال حاضر دشمن در جنگ شناختی و ادراکی به دنبال تغییر باور و هجمه به اعتماد مردم است و در نهایت می‌خواهد جامعه را ناامید کند، این در حالیست که رسانه‌های داخلی نقش کلیدی در خنثی کردن چنین توطئه‌هایی دارند.

از این رو برگزاری جام رسانه امید با محوریت جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد امید سهم بسزایی در نشان دادن پیشرفت و توسعه ایران دارد و رسانه‌ها می توانند راویان این پیشرفت‌ها در استان‌های مختلف باشند.

رییس بسیج رسانه فارس نیز هدف از برگزاری این رویداد را تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: درصدد هستیم تا در مقابل خط خبری که دشمن علیه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایجاد کرده به تبیین دستاوردهای نظام بپردازیم و معتقدیم اصحاب رسانه می‌توانند در تحقق این امر مثمرثمر واقع شوند.

هادی رضایی که معتقد است اصحاب رسانه زبان گویا و چشم بینای مردم هستند، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با حضور اهالی رسانه هر آنچه که به امیدآفرینی در جامعه کمک می‌کند را با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و در قالب‌های مختلف خبری منعکس کنیم.

وی افزود: این رویداد با حضور ۱۵تیم از رسانه‌های برخط و مکتوب فارس و ۳تیم از صدا و سیما، عکاسان خبری و ۱۱شرکت دانش‌بنیان برگزار شده است.

چرا شرکت‌های دانش‌بنیان محوریت این رویداد هستند؟

اگر چه این رویداد اهداف کلان و یکسانی را در کشور دنبال می‌کند اما در استان‌های مختلف با محوریت‌ها و در عرصه‌های متفاوتی برگزار می‌شود؛ در یک استان بُعد اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهد و در استان دیگر بر معرفی جنبه‌های فرهنگی و یا اجتماعی متمرکز می‌شود.

جام رسانه امید در استان فارس با محوریت معرفی هر چه بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده اما این پرسش مطرح است که چرا شرکت‌های دانش‌بنیان محور برپایی این رویداد شدند؟

دبیر رویداد جام رسانه امید که هدف اصلی این رویداد را امیدآفرینی در همه حوزه‌ها می‌داند در پاسخ به این پرسش گفت: حوزه دانش‌بنیان‌ها در فارس نیاز به توجه بیشتری دارد، لذا تمرکز این رویداد هم بر شرکت‌های دانش‌بنیان، معرفی خدمات و کارهای دیده نشده این شرکت‌ها و مهیا شدن شرایط برای حمایت از این شرکت‌هاست.

وی بر این باور است که استان فارس از ۳۷۰رسانه رسمی از خبرگزاری گرفته تا مطبوعات و پایگاه‌های خبری بهره می‌برد و باید از این ظرفیت در مسیر امیدآفرینی استفاده شود.

کاشت امید، برداشت نشاط؛ تکاپوی رسانه‌های فارس در مسیر تحول‌آفرینی

ارزیابی اهالی رسانه از اثرگذاری این رویداد

یکی از اقدامات متفاوت در جام رسانه امید پخش فرم نظرسنجی از رسانه‌ها توسط خبرنگاران و طرح پرسش‌هایی برای ارزیابی از برگزاری چندین رویدادهاست.

برای برخی از اصحاب رسانه جای سوال است که این رویداد تا چه اندازه می‌تواند به اهداف کلان خود دست یابد؟

یکی از فعالان رسانه فارس، این رویداد را تمرینی برای کارگروهی در فضای رسانه‌ای دانست و گفت: معتقد هستم این رویداد تمرینی برای کارگروهی و یک دورهمی حرفه‌ای است که می‌تواند به تبیین دستاوردها و خدمات نظام جمهوری اسلامی کمک شایانی کند.

سروش سلیم در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از آنجا که رسانه‌های معاند، دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را هیچ می‌انگارند و بر این باورند که این نظام به بن‌بست رسیده برگزاری چنین جشنواره‌های رسانه‌ای با محتوای امید می‌تواند مانع از بهره بردن دشمن از شگردهای تبلیغاتی و روانی‌اش شود؛ بدون شک برپایی این رویدادها نشان دهنده پویایی و حرکت مستمر نظام است.

زمینه‌ساز برای سوژه‌پردازی رسانه‌ها

فعال رسانه‌ای دیگر هم معتقد است که این رویداد رسانه‌ای در جایگاه خود ارزشمند است اما برگزاری آن در یک روز نمی‌تواند آن طور که باید اثرگذار باشد و حق مطلب را ادا کند.

فاطمه رفاهت افزود: این رویداد می‌تواند زمینه‌ساز برای سوژه‌پردازی رسانه‌ها باشد و شرایط مطلوبی را به منظور پرداختن اصحاب رسانه به دستاوردهای دانش‌بنیان استان مهیا کند.

جامعه نیاز به امید و نشاط دارد

یکی از روزنامه‌نگاران فارس نیز در رابطه با اثرگذاری این رویداد گفت: برگزاری این رویداد گامی نخست در مسیر تحقق اهداف کلان کشور در زمینه امیدآفرینی از طریق رسانه‌هاست و با توجه به اینکه این رویداد ملی تازه کار خود را آغاز کرده از حالا نمی‌توان اظهارنظری در مورد تأثیرات آن در جامعه ارائه داد.

زهرا جعفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر جامعه نیاز به امید و نشاط دارد و اگر این امر محقق نشود قطعا با عدم اعتماد عمومی مواجه خواهیم شد و در بحث کلان هم از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دچار معضلات و چالش‌های بسیاری می‌شویم.

وی افزود: افزایش ناامیدی در جامعه و عدم اعتماد عمومی موجب می‌شود اخباری که توسط منابع رسمی اعلام می‌شوند مورد برداشت سو قرار بگیرند؛ لذا باید اجازه دهیم در کنار امیدآفرینی اخبار واقعی هم به گوش مردم برسد.

جعفری اضافه کرد:با انتشار اخبار واقعی می‌توان اعتماد مردم را جلب کرد و در کنار جلب اعتماد مردم، به انعکاس اقدامات انجام شده پرداخت.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: این رویداد تلنگر خوبی است اما وظیفه همه متولیان در امر اطلاع‌رسانی و حتی تشکل‌های مردم نهاد است که فارغ از هر نوع نگاه سیاسی، جناحی و گروهی فضای امید و نشاط را در جامعه ایجاد کنند.

کاشت امید، برداشت نشاط؛ تکاپوی رسانه‌های فارس در مسیر تحول‌آفرینی

و حالا با توجه به اینکه ایده برگزاری این رویداد برای نخستین بار است که در استان فارس به مرحله اجرا درآمده باید منتظر ماند و دید که این جام رسانه‌ای تا چه اندازه در امیدآفرینی مؤثر است و آیا می‌تواند به اهداف موردنظر خود دست یابد؟

خبرنگاران حاضر در این رویداد پس از پایان این مراسم و صرف نهار از آخرین دستاوردهای برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha