توسعه آبزی‌پروری، راهکار رونق اقتصاد دریا محور در گلستان
پرورش ماهی در قفس

گرگان- ایرنا- منابع آبی فراوان در کنار همجواری با دریای خزر و امکان توسعه طرح‌های آبزی‌پروری، یکی از ظرفیت‌های مهم گلستان برای رونق بخشیدن به اقتصاد دریا محور است که دولت سیزدهم با درک این شرایط مطلوب اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده به گونه‌ای که اعتبارات عمرانی ۳۰ میلیارد ریال شیلات استان در ۲ سال اخیر بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، توجه به استفاده حداکثری از ظرفیت دریا، برنامه‌ اولویت‌دار دولت سیزدهم برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در ادامه بهبود معیشت مجاوران دریا است که منجر به تولید بیشتر ماهی، گسترش مزارع پرورش میگو و ازدیاد فرصت‌های شغلی برای اهالی گلستان می‌شود.

جریان‌داشت رودخانه های دایمی مانند اترک، گرگان رود و قره سو، تالاب‌های پرآبی مانند آلماگل،‌ آجی‌گل و آلاگل و بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر و خلیج گرگان، گلستان را مستعد رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های شیلاتی کرده است.

از طرف دیگر، در این استان بیش از ۳۰ هزار حلقه چاه کشاورزی حفر شده و چند صد آب بندان ذخیره آب، چندین سد و سازه مهندسی ذخیره آب هم در جای‌جای گلستان وجود دارد که فرصت خوبی برای اجرای طرح‌های شیلاتی و تولید انواع آبزیان است.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: اقتصاد دریا محور یکی از ظرفیت‌های مهم رشد اقتصادی این استان است لازمه آن حمایت بیشتر دولت از صنایع مرتبط از جمله حمل و نقل دریایی، انرژی‌های تجدید پذیر، آبزی پروری و شیلات است.

اسماعیل جباری روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مرکز ارتباطات مردمی سفر رییس جمهور در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اقتصاد دریا محور، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک جهانی واقع شده و منابع آب شیرین بسیار محدود است، گفت: استفاده از آب دریا برای پرورش و تولید آبزیان از مهمترین برنامه های توسعه به شمار می‌رود.

مدیرکل شیلات گلستان با قدردانی از حمایت دولت برای لایروبی کانال آشور و دسترسی صیادان منطقه به دریا افزود: لایروبی کانال آشور اقدام مهمی در راستای توسعه اقتصاد دریا محور در گلستان بود و در آینده می‌تواند موجب افزایش تولیدات شیلاتی منطقه و بهبود وضعیت معیشت صیادان شود.

توسعه آبزی‌پروری، راهکار رونق اقتصاد دریا محور در گلستان
مزرعه پرورش میگو در گمیشان

وی با اشاره به اینکه گلستان از ظرفیت بالایی در زمینه اقتصاد دریا محور برخوردار است، گفت: با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان این ظرفیت‌ها را به خوبی شکوفا کرد که در این راستا اقداماتی از جمله توسعه آبزی‌پروری در دریا، توسعه گردشگری دریایی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات شیلاتی در دستور کار قرار دارد.

جباری با قدردانی از توجه دولت به رونق بخش شیلات گلستان ادامه داد: در سفر اول رییس جمهور به گلستان ساخت چند پروژه در حوزه اقتصاد دریا شامل مرکز پرورش ماهیان خاویاری علی‌آبادکتول، اجرای پروژه‌های فنی در فاز اول مزرعه میگو گمیشان، ساخت ۲ مرکز عمل‌آوری میگو در بندرترکمن و توسعه پرورش ماهیان خاویاری به تصویب رسیده بود که همه این طرح‌ها در جریان سفر دوم هیات دولت در هفته گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه عملکرد پرورش ماهی در قفس در گلستان موفقیت‌آمیز بود، ابراز امیدواری کرد اجرای طرح‌های دریامحور زمینه اشتغال بومیان و توسعه پایدار منطقه را رقم بزند.

مدیرکل شیلات گلستان در ادامه به حضور فعال شیلات گلستان در میز ارتباطات مردمی اشاره کرد و گفت: در سفر رییس جمهور به استان گلستان، ۱۱ نفر از همکاران ما به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مطالبات مردم گلستان بودند.

به گفته جباری ۱۵ نفر از فعالان دریایی با مراجعه به میز ارتباطات مردمی اداره کل شیلات گلستان مشکل خود را مطرح کردند که روند رسیدگی به آن آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha