دهقانی فیروزآبادی: حمایت از دانش‌بنیان‌ها موجب جذب و ماندگاری نخبگان می‌شود

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار از دل دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و در صورت حمایت‌های لازم از آنها زمینه ساز جذب و ماندگاری نخبگان هم می‌شوند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم آغاز فرآیند تخصیص اعتبار توسعه فناوری به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ضمن تبریک هفته پژوهش به اهالی علمی کشور از جمله هیات علمی این دانشگاه افزود: این رویداد یک‌برنامه فرهنگ‌ساز، جریان ساز و الگومحور توسط دانشگاه صنعتی شریف است که مسیر را برای این دست رویکردها واقدامات پیشران توسط سایر دانشگاه‌ها هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه هاتف (هدایت اعتبارات توسعه فناوری) به شکلی جامع و هدفمند اجرا شده است ادامه داد: ساختار سازی، ایجاد سامانه‌ها و برنامه ریزی و کار عملیاتی فراتر از انتظاری توسط دست‌اندرکاران این برنامه صورت گرفته است و انجام چنین کار بنیادی و اصولی جای تقدیر و تشکر دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: از سال ۸۹ که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب شد یک جریان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور شکل گرفت و معاونت علمی، نقش حمایت و تنظیم گری شرکت ها را عهده دار شد، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با سرمایه سه میلیارد دلار کار حمایت مالی از دلنش‌بنیان‌ها را به پیش برد. در آن دوره، فضاهای فناورانه به شکل بسیار گسترده امروز وجود نداشتند. در ادامه، جریان حمایت از زیست بوم فناوری و نوآوری، ایجاد و توسعه المان‌ها به خوبی انجام شد به طوری که سال‌های ۹۴ و ۹۵ جریان کسب وکارهای استارتاپی و شرکت فناور مبتنی بر فضای مجازی جایگاه خود را در عرصه کارافرینی پیدا کردند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: حمایت‌های معاونت علمی برای جریان‌سازی و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، دستاوردهای بسیار خوبی داشت اما در ادامه اشکالاتی نیز به وجود آمد که یکی از این اشکال‌ها این بود که معاونت علمی را از جریان رسالت اصلی خود، که همان توسعه جریان علم و فناوری باشد قدری دور ساخت.

وی با بیان اینکه حمایت از پروژه‌های کلان، راهبردی و فاخر جزو برنامه‌ها و ماموریت‌های اصلی معاونت علمی است، تصریح کرد: حمایت از جریان های استارتاپی که عمدتا توسعه دهنده فناوری‌های خاص و سطح بالا نبودند اگرچه خوب بود و زیست بوم استارتاپی را گسترده کرد اما ما را از جریان اصلی کارهای فاخر و توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری‌های پیشرفته باز داشت.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر اینکه فناوری‌هایی شکل گرفته‌اند که نیازمند کاربردی سازی و ورود به بازار هستند، ادامه داد: در رویکرد جدید معاونت علمی به کمیت شرکت‌ها از یک سو و جریان تولیدات فاخر و اقدامات بزرگ و جریان ساز توجه جدی داریم. در این راستا چند اقدام انجام دادیم که یکی از آن ها تصویب و اجرای نظام ارزیابی شرکت های دانش بنیان است.

دهقانی فیروزآبادی با یادآوری اینکه این نظام ارزیابی طی نشست‌های متعدد، کار پژوهشی و دریافت نظر فعالان اثرگذار، شرکت های دانش بنیان بزرگ‌ و نقش آفرینان واقعی زیست بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان تصویب شده است، گفت: یکی از ویژگی های مهم این نظام ارزیابی این است که دیگر مانند گذشته، تنها ملاک دانش بنیان بودن شرکت ها سطح و پیچیدگی فناوری آن‌ها نبوده و مانند شهروندان درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی نمی‌شوند، بلکه بر اساس کارایی، اشتغال و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می کنند، متناسب با میزان بلوغ، نوع فعالیت و اندازه‌شان در سه دسته نوپا، فناور و نوآور دسته بندی شوند. حمایت ها نیز متناسب با میزان بلوغ و نیاز هر شرکت اعطا شود. مثلا شرکت های دانش بنیان نوپا که عمدتا نیازمند معافیت‌های مالیاتی هستند، از این تسهیلات بدون استثنا بهره مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار از دل دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و در صورت حمایت‌های لازم، زمینه ساز جذب و ماندگاری نخبگان هم می‌شوند، تمام تلاش ما این است که یک استاد دانشگاه یا دانشجو تا پنج سال دغدغه نگهداشت نیروی انسانی و حفظ شرکت را به واسطه چالش های مالیاتی، بیمه ای و سایر مسایل نداشته باشد. چرا که این شرکت ها حلقه های ماندگارساز دانشگاهیان در کشور هستند و این فضای گلخانه ای کمک می کند که شرکت‌های فاخر شکل بگیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، اجرای این طرح را گامی در راستای تحقق الگوی توسعه فناوری توسط دانشگاه‌های تراز دانست و افزود: با رویکرد حمایت‌های متناسب با نیاز هر شرکت و حمایت از طرح‌های بزرگ و فاخر، حمایت از طرح های توسعه فناوری اثرگذار دانشگاهی در قالب این طرح، حمایت می‌شوند که تا کنون ۱۴ طرح فناورانه مورد تایید قرار گرفته است.

دهقانی فیروزآبادی به حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از توسعه فناوری در قالب طرح هاتف اشاره کرد و گفت: تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص یافته است و برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی شریف اجرا می شود زیرا معتقدم اگر این طرح یک بار موفق اجرا شود به الگویی موفق برای سایر دانشگاه‌ها تبدیل خواهد شد.

وی همچنین با یادآوری امضای توافق‌نامه با وزارت علوم برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از اعتبار مالیاتی طرح های تحقیق و توسعه مشترک با صنعت تصریح کرد: با اجرای ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برنامه مشترکی در قالب یک شیوه نامه در کارگروه راهبری تولیدات دانش بنیان تصویب شد، یک سازوکار ساده زمینه‌ای فراهم می‌کن تا با نظر دانشگاه‌ها، حمایت های مندرج در ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان به دانشگاه تخصیص داده شود.

وی افزود: همچنین ۲۰ درصد هزینه های سربار دانشگاه و پروژه، تقبل می شود. همچنین هزینه هایی که اسنادی ندارد با امضای ریس دانشگاه پذیرفته می شود تا با یک سیستم تسهیل گرانه و نظارتی کار بهتر توسعه پیدا کند.

معاون علمی رییس جمهور به ایجاد ظرفیت استفاده از اعتبار مالیاتی به میزان حداقل ۲ هزار میلیارد تومان در قالب این توافق‌نامه اشاره کرد و اظهار داشت: قرار شد که دانشگاه ها برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بتوانند از این حمایت تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی جذب کنند که دانشگاه صنعتی شریف و این طرح‌ها، می توانند سهم خوبی از این اعتبار را به خود اختصاص دهند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: معتقدم به جای طرح های پرتعداد که خروجی خاصی ندارد تعداد معدودی طرح که خروجی های درخشان و فاخر دارند حمایت شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با یادآوری تغییر مدل‌های حمایت از خرد کردن منابع به چندین پروژه کوچک و کم تاثیر به سوی حمایت از شرکت های بزرگ برای مشارکت دادن چند شرکت در یک کلان‌پروژه فاخر و راهبردی گفت: جهت گیری را به سوی حمایت از شرکت‌های پیشران و بزرگی سوق داده‌ایم که توانمنذی کنسرسیوم‌سازی و تعریف پروژه های بزرگ را دارند. این شرکت‌ها یک حمایت بزرگ را به شکل وام دریافت می‌کنند تا با مشارکت دادن چندین مجموعه کوچک تر، یک پروژه فاخر تعریف کرده و کاری اثرگذار را با کنسرسیومی بزرگ متشکل از چندین شرکت بزرگ، متوسط و کوچک دیگر تعریف کنند و به پیش ببرند. اگر در اجرای این پروژه توفیق داشته باشند، حمایت اعطایی بلاعوض خواهد شد که این رویکرد، انگیزه را برای توفیق پروژه افزایش می‌دهد. به همین ترتیب اگر دانشگاه بتواند یک پروژه بزرگ را با مشارکت چند شرکت بزرگ و کوچک تر تعریف کند، آماده حمایت های لازم هستیم.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مراسم آغاز فرآیند تخصیص اعتبار توسعه فناوری به اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این مراسم همچنین ۱۴ طرح منتخب توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان که توسط تیم‌های دانشگاهی تعریف و اجرایی شده اند، معرفی شدند.

عناوین این طرح‌ها شامل جداساز الاستومری با هسته سربی، طراحی و توسعه بازاریابی هوشمند داده محور، دستگاه طیف سنجی قابل حمل آنالیز زعفران، فناوری ترمیم لوله در محل، ویرایشگر برخط هوشمند، سامانه توزیع شده اینترنت اشیا برای حسگری محیط ردیابی و مسیریابی، ساخت سیمان های استخوانی برای کاربردهای ارتوپدی، پک باتری لیتیوم قابل استفاده در مراکز داده، ایستگاه های مخابراتی و آنتن‌های تلفن همراه، تجهیز هوشمند مدیریت مصرف توان و انرژی الکتریکی، توسعه ماژول تصویربرداری و طیف نگاری مادون قرمز، فلومتر کوریولیس برای اندازه گیری دبی جرمی مایع، داربست تزریق پلیمری و فلزی برای ترمیم آسیب های غضروف و استخوان، طراحی و ساخت هاب کنترل مرکزی برای مدیریت هوشمند منابع انرژی و سنسور مجاورتی خازنی برای پایش عملکرد توربین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha