قصه‌ اساس سایر تولیدهای فرهنگی است/ حضور آثار ۱۲ کشور جهان در جشنواره ۲۵ قصه‌گویی

تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه قصه‌گویی اساس سایر تولیدهای فرهنگی است، گفت: نتیجه پرداختن به موضوع قصه‌گویی سرمایه‌گذاری برای سایر تولیدات فرهنگی است. قصه‌گویی اصیل‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین ابزار تربیتی است، همچنین تاثیرگذاری بالایی دارد. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دوشنبه ۲۰ آذر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.

در این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی این نهاد و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و وحید خسروی رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون حضور داشتند.

تاریخ قصه و قصه‌گویی از زمان تاریخ بشریت است و باید روزبه‌روز بیشتر برای آن سرمایه‌گذاری شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه از زمان برگزاری جشنواره قصه‌گویی ربع قرن می‌گذرد، گفت: جشنواره قصه‌گویی از سال ۱۳۷۰ کار خود را آغاز کرد و نخستین دوره آن در سال ۱۳۷۶ در استان گیلان برگزار شد. بعد از ربع قرن برگزاری کلاس‌ها، جلسات نقد و بررسی و جلسات مختلف در استان‌های مختلف، تلاش می‌شود به فرهنگ قصه و قصه‌گویی بیشتر پرداخته شد.

حامد علامتی درباره اینکه چرا قصه‌گویی برای کانون مهم است، گفت: قصه‌گویی پایه فرهنگی است و اگر به این مهم بپردازیم دیگر تولیدات فرهنگی می‌تواند بهتر شکل بگیرد، در نتیجه پرداختن به موضوع قصه‌گویی سرمایه‌گذاری برای سایر تولیدات فرهنگی است. قصه‌گویی اصیل‌ترین، در عین حال کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین ابزار تربیتی است، همچنین تاثیرگذاری بالایی دارد.

به گفته او تاریخ قصه و قصه‌گویی از زمان تاریخ بشریت است و باید روزبه‌روز بیشتر برای آن سرمایه‌گذاری شود، احیای قصه‌گویی به عنوان هدف جدی برای کانون مطرح است و این ریشه در مسائل خانوادگی است.

قصه‌گویی اساس سایر تولیدهای فرهنگی است/ حضور آثاری از ۱۲ کشور جهان در جشنواره بیست‌وپنجم

خداوند در قرآن از قصه‌گویی استفاده کرد

علامتی با تاکید بر اینکه در حرکت‌های فرهنگی نباید اصالت و هویت از دست داده شود، ادامه داد: اگر در گذشته بمانیم درست نیست و با نگاه به هویت باید رو به جلو حرکت کنیم. در قرآن هم قصه‌های قرآنی داریم، قصه‌گویی ریشه‌های دینی دارد، خداوند از راه قصه و قصه‌گویی به عنوان ابزار مهم تبلیغی استفاده کرد.

کانون دنبال عمومی‌سازی قصه‌گویی است و قصه باید در دسترس همگان باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر تلاش کانون در جهت‌دهی و سیاست‌گذاری در حوزه قصه‌گویی ادامه داد: کانون دنبال عمومی‌سازی قصه‌گویی است و قصه باید در دسترس همگان باشد و این شدنی است.

او با تاکید بر اینکه در زمینه قصه‌گویی فعال‌سازی نهادها و سازمان‌های انجام شده است، گفت: امسال توانستیم قصه‌گویی را ثبت ملی کنیم، اما این مقدمه‌ای برای ثبت جهانی است. روند ثبت جهانی قصه‌گویی کمی زمان‌بر و ممکن است کمی طول بکشد و باید اقدامی جاری باشد.

حکمت‌هایی در قصه‌ها نهفته است

علامتی با اشاره به اینکه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از اردیبهشت شروع شده است، گفت: مراحل استانی این جشنواره انجام شده و در این روزها به مرحله نهایی رسیده است. در این دوره بخش مدرن، بخش زبان اشاره، بخش ۹۰ ثانیه و بین‌الملل در موضوعات، قرآنی، قصه نامدار و شخصیت‌های برجسته از فردوسی تا عصر حاضر، موضوع قصه‌های اراده و پیشرفت، قصه‌های مربوط به کسب و کار و قصه‌های آزاد فعال است.

شعار بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به شعار این دوره گفت: شعار بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است. اینکه در قصه‌ها حکمت‌هایی نهفته است، برای ما به شعار و استراتژی تبدیل شده تا قصه بتواند لبخند بر چهره بنشاند.

او درباره ویژگی‌های مورد توجه هیات داوران برای انتخاب قصه‌های برتر گفت: قصه‌گو باید از زاویه دید جدید، به قصه بپردازد. قصه‌ها باید فضای امید را به کودک تزریق کند، حتما دنبال این هستیم که از راه قصه بذر ایمان در دل کودکان کاشته شود.

ارسال ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه به دبیرخانه

علامتی با اشاره به ابعاد بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه‌هایی از کشورهای آرژانتین، هند، ترکیه، اسکاتلند، تانزانیا، انگلیس، مالزی، آفریقای جنوبی، کنیا، اوگاندا، لبنان و فرانسه به دبیرخانه ارسال شده است، داوری به مراحل نهایی رسیده است.

قصه‌هایی از کشورهای آرژانین، هند، ترکیه، اسکاتلند، تانزانیا، انگلیس، مالزی، آفریقای جنوبی، کنیا، اوگاندا، لبنان و فرانسه به دبیرخانه ارسال شده است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره بخش ملی این جشنواره بیان کرد: امسال ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد ۵۳۳ اثر در بخش علمی و ۴۵۰ در بخش بین‌المللی شرکت کرد. در نهایت ۶۰ اثر به بخش بین‌المللی و ملی راه یافتند. در این دوره بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در طول مرحله استانی در سالن‌های کانون حضور داشتند و به قصه‌ها گوش می‌دادند.

او درباره بخش‌های ویژه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توضیح داد: در این دوره جایزه‌ای برای قصه‌ای که درباره کودکان غزه نوشته شود، جایزه‌ای برای قصه درباره شهید قاسم سلیمانی، جایزه‌ای برای قصه‌ای که لبخند به لب کودکان بنشاند و جایزه جهانی قصه‌گویی درنظر گرفته شده است.

علامتی با اشاره به یزد که به عنوان پایتخت قصه‌گویی انتخاب شده است، توضیح داد: دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را به یزد منتقل خواهیم کرد و اختتامیه ۳۰ آذر همزمان با شب یلدا برگزار خواهدشد.

ساخت گود قصه‌گویی در پارک‌های شهر

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۱۷ هزار ثبت نام برای این جشنواره انجام شده است، گفت: پیش از این بالاترین آمار برای مشارکت در جشنواره‌های قصه‌گویی حدود هزار نفر بود. ثبت نام بیش از ۱۷ هزار نفر در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نشان دهنده اعتماد و قدمت کانون است.

فرهاد فلاح با اعلام اینکه ۱۴ هزار دانش‌آموز در یزد از از بخش ملی و بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی بازدید کردند، ادامه داد: از ظرفیت سامانه شاد استفاده کردیم، جشنواره قصه‌گویی در این سامانه پنج میلیون بازدیدکننده داشت. همچنین شبکه پویا قصه‌های ضبط شده را پخش می‌کند تا جشنواره بیشتر ابعاد مردمی پیدا کند. از طرفی نشست‌های نقد و بررسی با حضور نویسندگان برگزار خواهد شد تا به بالا بردن ظرفیت قصه‌گویی کمک کند. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: دوره تخصصی داوری کودکان و نوجوانان را برگزار کردیم، در این دوره کودکان درباره چگونگی داوری قصه‌گویی آموزش می‌بینند. این اقدامات می‌تواند به آموزش و بالا بردن کیفیت جشنواره کمک کنند، ارائه هویت و شناسنامه‌دار کردن از اهداف کانون است و این داوران برگزیدگان مراحل قبل جشنواره هستند.

او افزود: در نظر داریم از پنج کشور که قصه‌های آن‌ها به مرحله نهایی راه یافته است، برای شرکت در اختتامیه دعوت کنیم. همچنین تلاش داریم در شهرهای مختلف در پارک‌ها «گودِ قصه‌گویی» بسازیم.

در بخش بین‌المللی در نهایت ۵ قصه انتخاب شدند

رئیس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون نیز درباره داوری در بخش بین‌المللی این رویداد گفت: در بخش بین‌المللی و ملی سنجه‌های متفاوت داریم که از دو بخش محتوا و تکنیک تشکیل شده و در بخش بین‌المللی در نهایت پنج قصه انتخاب شدند. 

وحید خسروی افزود: قصه‌هاب خارجی از چند بخش قصه‌های بومی و سنتی، قصه‌های درمانی با رویکرد روانشناسی و قصه‌های با ابزار تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha