آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خسارت جانی نداشت

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با مدیریت در صحنه توسط همه تیم‌ها در حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خسارت جانی نداشتیم و هیچ کارگر و نیروی امدادی صدمه ندید.

به گزارش ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد افزود: بلافاصله بعد از اعلام خبر آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، نیروهای امدادی مدیریت بحران پای کار آمدند.

وی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده حجم آتش کم و شرایط ممانعت از سرایت آن به واحدهای دیگر منطقه فراهم شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس نظرات کارشناسی همکاران ما در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و واحدهای مربوطه مشاوره‌های لازم ارائه شد و تاکنون مدیریت صحنه در حال انجام است.

وی افزود: اطلاع رسانی‌های درست و به موقع درخصوص آتش سوزی انجام شده و اکنون در مرحله کنترل حادثه هستیم.

عباس‌زاده گفت: احتمال انفجار در مخازن دیگر وجود دارد لذا رفت و آمدها در محدوده با کمک نیروی انتظامی کنترل می‌شود.

وی افزود: به منظور تامین فوم سنگین برای خاموش کردن آتش، هماهنگی‌های لازم انجام شده و به محض اینکه شرایط عملیاتی لازم برای استفاده از فوم سنگین مهیا شود، با هماهنگی لازم با بالگرد این اقدام انجام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با همراهی همه مسئولان استان مدیریت آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و خسارت جانی نداشته است.

محمدعلی آخوندی افزود: تاکنون مدیریت حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با همکاری و مشارکت تیم‌های امدادی مناسب بوده که جا دارد از مسئولان متولی قدردانی کنیم.

وی گفت: از طرفیت‌های مختلف برای مدیریت این حادثه استفاده شد حتی ماشین‌آلات آتش‌نشانی فرودگاه را برای مهار حریق فرا خواندیم و شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی منطقه نیز به صورت یک تیم تخصصی ورود کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: نیروهای امدادی از دیروز به صورت صادقانه و متعهدانه برای مهار آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی پای کار هستند و همه مسئولان با هم‌افزایی نقش فعال و محوری در این حادثه داشتند.

وی افزود: از ساعت ۸:۴۵ دیروز کارخانه مربوطه و منطقه ویژه اقتصادی وارد کار عملیاتی شدند اما وقتی حادثه گسترش یافت استقاده از نیروهای پشتیبان، همیار آتش‌نشانی و نیروهای مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت و همزمان اطلاع‌رسانی و حلقه‌های امنیتی برای حفظ جان مردم و کارگران و تخلیه محیط به صورت مستمر انجام شد.

آخوندی گفت: در وهله نخست شرایط عادی بود اما به محض اینکه شرایط بحرانی شد با هماهنگی نیروهای انتظامی منطقه حلقه‌های امنیتی از ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: حجم آتش اکنون محدود شده و حادثه تحت کنترل است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم گفت: با اعلام این حادثه تمامی تیم‌های آتش نشانی فراخوان شدند همچنین از توان تیم‌های شرکت نفت، فرودگاه، ارتش، کویر تایر، شهرک صنعتی و سایر دستگاه‌ها استفاده کردیم و تا حدودی حریق اطفا شد.

علی حیاتی افزود: به دلیل اینکه یکی از بخش‌های مخزن ذوب شد حریق گسترش یافت و با توجه به شرایط مینی پالایشگاه که مخازن در حال سوختن بود، تیم‌ها را برگشت دادیم الان نیز در صورتی که شرایط به قبل برگردد تیم‌ها آماده عملیات هستند.

همچنین مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: از دیروز به محض اعلام حادثه تیم‌های امدادی ما به محل مراجعه کردند و تجهیزات لازم نیز اعزام شد.

محمدرضا عابدانی اظهار کرد: در چند مرحله با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران استانداری اقداماتی انجام شد اما موفق به اطفای کامل نشدیم.

وی بیان کرد: اکنون نیز تیم‌های ما آماده هستند، علیرغم اینکه انبار را باید به صورت فعال نگه می‌داشتیم اما همه تجهیزات را به محل اعزام کردیم.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم گفت: دیروز برابر با مشورتی که با ستاد مربوطه انجام شد با استقرار تیم رسانه‌ای برای جلوگیری از هرگونه شایعه‌پراکنی در داخل و خارج و برای اطلاع‌رسانی و آرام‌بخشی به مردم از طریق رسانه ملی و استانی پخش زنده داشتیم.

علیرضا آینه‌دار افزود: با توجه به نگرانی‌های مردم منطقه باید اطمینان‌بخشی بیشتری به مردم از حیث دود ناشی از آتش‌سوزی داده شود چون در این زمینه مراجعه‌کننده و تماس‌های تلفنی زیادی داریم.

وی تاکید کرد: هرگونه اطلاع‌رسانی باید با هماهنگی انجام شود، چون شب گذشته انتشار یک اطلاعیه سبب تضادی بین اخبار رسانه ملی با دیگر حوزه‌ها شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با شروع حریق و احتمالاتی که درخصوص مسمومیت و سایر موارد وجود داشت سطح حساسیت همه بیمارستان‌ها را افزایش دادیم و فضای اورژانس را خالی نگه داشتیم.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: تنها در یک بیمارستان یک بیمار مراجعه کرد که سرپایی درمان و ترخیص شد و مشکل دیگری گزارش نشده است.

وی بیان کرد: از آنجایی که شب گذشته جهت باد به سمت منطفه مسکونی نبود و اکنون نیز از نقطه حساس حادثه عبور کرده‌ایم تهدیدی متوجه مردم نیست و امیدواریم شرایط پایدارتر شود.

مدیرعامل شرکت آذران صنعت بارثاوا مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم گفت: شهریور ۱۴۰۱ شروع به نصب خط یک کردیم و با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی بهمن ماه وارد تولید شدیم.

نجف‌پور افزود: با همت تیم تولید و مطالعات بالاترین کیفیت محصول نفتی و دیزل را تولید کردیم که زبانزد خاص و عام در کشور و کشورهای مصرف‌کننده دیگر شد.

وی گفت: بعد از درخواست فراوان خط دوم مجموعه نیز شهریور امسال راه‌اندازی شد و طبق قولی که داده بودیم تا دهه فجر امسال باید خط سوم نیز وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت آذران صنعت بارثاوا اضافه کرد: تاکنون ۱۸۶ نفر در این واحد مشغول به کار بوده‌اند و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد تا پایان امسال به ۴۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کرد.

آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه تولید هیدروکربن سبک و سنگین در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت اما از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

این مینی پالایشگاه ۲۲ مخزن داشته و از این تعداد ۱۸ مخزن دارای میعانات گازی بوده که ۱۵ مخزن تاکنون منفجر شده است و عملیات اطفای حریق تا مهار کامل آتش ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha