آخرین وضعیت آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم
آخرین تصویر از آتش سوزی

بیرجند - ایرنا - آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با گذشت بیش از ۲۴ ساعت، در مرحله کنترل است و با توجه به نوع مواد سوختی در مخازن این کارخانه، عملیات اطفای حریق تا مهار کامل آتش همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، صبح روز گذشته (یکشنبه ۱۹ آذر ماه) خبر آتش گرفتن یکی از مخازن این پالایشگاه کوچک مقیاس در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اعلام و اولین تصاویری که منتشر شد، دود غلیظ ناشی از آتش‌ بود که از شعاع چند کیلومتری می‌توان دید.

بنابر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی حدود ساعت هشت و ۴۵ دقیقه دیروز اعلام شد که یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار آتش سوزی و بلافاصله واحد ایمنی منطقه ویژه اقتصادی برای اطفای حریق وارد عمل شد.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
اولین تصاویر از آتش سوزی

با توجه به حجم آتش، منطقه ویژه اقتصادی از آتش نشانی بیرجند و سایر دستگاه‌های امدادی کمک خواست که اداره کل مدیریت بحران نسبت به اعزام سایر عوامل از جمله آتش نشانی، فرودگاه، شرکت نفت و حتی نیروی هوایی اقدام کرد.

این حادثه خسارت جانی نداشت و فقط یک نفر به صورت سرپایی توسط اورژانس مداوا شد.

گسترش آتش بعد از ۲ ساعت

بنا به گزارش‌های رسیده از محل حادثه، بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند و اطفای حریق مخزن اول پیشرفت داشت اما از ساعت حدود ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

فرماندار بیرجند حوالی ظهر یکشنبه اعلام کرد: اکنون سه مخزن از مینی پالایشگاه تولید هیدروکربن مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق و حجم آتش گسترده‌تر شده است.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم

علی فاضلی فرد افزود: ابتدا آتش سوزی از یک مخزن شروع شد که تا مرز مهار پیش رفت اما به واسطه همجواری مخازن میعانات گازی با هم، آتش سرایت کرده و به خاطر گسترده بودن حجم آتش با تجهیزات موجود مهار آن زمان‌بر شده است.

وی به حضور پنچ گروه آتش نشانی از شهرداری بیرجند اشاره کرد و گفت: خودروهای اطفای حریق شرکت نفت و فرودگاه نیز در محل حادثه مستقر هستند که کار سردسازی مخازن همجوار را انجام می‌دهند تا آتش بیش از این سرایت نکند.

فرماندار بیرجند گفت: نیروی انسانی از داخل و اطراف کارخانه به طور کامل خارج شده‌اند و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود آتش مهار شود.

حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه اولین انفجار یکی از مخازن رخ داد که تصاویر و فیلم‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شد.

فرماندار بیرجند در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سه مخزن در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که در حال سوختن بوده، بر اثر شدت حرارت دچار انفجار شده است.

در همان زمان جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استان در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: با توجه به پیگیری‌های استاندار، درخواست هواپیما و بالگرد امدادی برای اطفای حریق مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به تهران و خراسان رضوی داده شد.

محمدعلی آخوندی افزود: همه ظرفیت‌ها و تجهیزات در استان باید به میدان بیاید تا خسارت حادثه حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به حداقل برسد البته جان افراد اهمیت بیشتری دارد.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
جلسه مدیریت بحران در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

آنچه بیش از همه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت حفظ جان نیروهای امدادی حاضر در صحنه بود.

با این وجود تیم‌های عملیاتی آتش نشانی بیرجند به فرماندهی معاون خدمات شهری شهرداری بار دیگر با تمامی تجهیزات به دل آتش زدند اما به دستور معاون استاندار خراسان جنوبی اجازه داشتند تا از فاصله ۵۰ متری برای اطفای حریق اقدام کنند.

همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند امکانات خود را برای مدیریت بحران آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پای کار بیاورند.

بسیج امکانات در کمتر از ساعتی به محل حادثه رسید اما با انفجار دوم و گسترش بیشتر آتش عملا کاری از نیروهای عملیاتی و امدادی ساخته نبود لذا دستور عقب نشینی به همه تیم‌ها صادر شد.

در این مرحله آتش تقریبا همه مخازن را فرا گرفت و میزان خطر برای نیروهای امدادی و عملیاتی بسیار زیاد بود.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
انفجار مخازن مینی پالایشگاه

کم شدن حریق بدون خطر جانی

در عین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان با استفاده از امکانات موجود برای مدیریت بحران آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پای کار بیایند.

سید محمدرضا طالبی تاکید کرد: همه تلاش‌ها باید در راستای به حداقل رساندن حریق باشد ولی جان کسی نباید به خطر بیفتد و در صورت احتمال تلفات انسانی نباید ریسک کرد.

رئیس مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در محل حادثه و ارتباط زنده از طریق شبکه خاوران به مردم اطمینان داد که حریق مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی به دلیل تولید گازهای سبک و انتشار آن در جو هوا، برای مردم مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند.

سید محمدرضا حسینی افزود: این حریق چون سوخت ناشی از مواد نفتی بوده مانند همه احتراق‌هایی که در دکل‌های نفتی یا پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد گازهای سبک، حتی سبک‌تر از هوا تولید می‌کند که داخل جو منتشر شده و به سطح زمین نمی‌رسد لذا آلودگی خاصی جز احساس بوی سوختنی مواد را نداریم.

وی گفت: پیش‌بینی شده با توجه به مسیر جهش باد و فاصله‌ای که از نقاط مسکونی دارد نگرانی خاصی برای مردم شهر بیرجند وجود نخواهد داشت.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
حضور میدانی مسئولان استان

سرایت آتش به ۱۸ مخزن

عصر روز گذشته با انفجارهای مهیب و پی در پی آتش به ۱۸ مخزن سرایت کرد. فرماندار بیرجند در این لحظه به خبرنگار اعزامی ایرنا در محل حادثه گفت: به دلیل حجم بالای آتش و اینکه خودروهای آتش نشانی امکان نزدیک شدن به مخازن را نداشتند، اقدامات کنترلی را انجام داده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر همه این مخازن در آتش شعله‌ور هستند و به دلیل انفجاری که هر لحظه وجود داشت نیروهای امدادی از صحنه خطر عقب رفتند.

فاضلی فرد تصریح کرد: با توجه به حجم آتش عملا مخازن و ذخایر مواد نفتی آنها باید در آتش بسوزد و با پیگیری‌های استاندار درخواست امداد هوایی داشتیم اما با این نوع مواد سوختی که در مخازن است، ریختن آب کاربرد ندارد.

با تاریک شدن هوا سناریوی امداد هوایی عملا منتفی شد زیرا امکان پرواز بر فراز آن حجم آتش و دود فراهم نبود لذا تنها راه باقیمانده این بود که منتظر خودسوزی مخازن باشند تا از حجم آتش کم شود.

وزیر کشور نیز از طریق تماس تلفنی با استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار جویای جزئیات حادثه شد و دستورات لازم را صادر کرد.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
تداوم آتش تا دیشب

آتش کنترل شد/ انفجار ۱۵ مخزن

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه خاوران اعلام کرد که ساعات پایانی عصر دیروز شاهد فروکش کردن آتش در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بودیم و تقریبا آتش کنترل شده است.

جواد قناعت افزود: بر اثر سوختن میعانات گازی شدت حرارت آن قدر زیاد و به گونه‌ای بود که شاهد انفجارهایی بودیم و از حدود ۱۸ مخزنی که در این مینی پالایشگاه وجود داشت، ۱۵ مخزن تاکنون منفجر شدند و سوختند و سه تا باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در ارتباط تلویزیونی از محل حادثه گفت: پیش بینی می‌شود بر اثر حریق مخازن مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بیش از هفت هزار میلیارد ریال به این واحد خسارت وارد شده باشد.

علیرضا عباس زاده افزود: بیش از ۱۲۰ کارگر در این واحد مشغول به کار بودند که با هماهنگی ستاد مدیریت بحران، تامین اجتماعی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا زمانی که این واحد به فعالیت بازگردد از بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

همچنین رئیس دفتر رئیس جمهور در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت حادثه آتش سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را جویا شد.

پای کار بودن تمامی دستگاه ها و استفاده همه ظرفیت های در اختیار از مواردی بود که در این گفت و گوی تلفنی ارائه شد.

نجات سه مخزن از انفجار با فوم سنگین

اما صبح امروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با توجه به شرایط مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، آتش همچنان ادامه دارد اما محدود و کنترل شده است.

محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز سه مخزن این واحد به مرحله انفجار نرسیده هرچند بخشی از آنها در آتش سوخته اما بررسی می‌کنیم که این سه مخزن را با فوم سنگین از خطر انفجار نجات دهیم.

وی بیان کرد: در صورتی که این طرح عملیاتی آتش نشانی از فاصله نزدیک‌تر انجام شود احتمال می‌رود در صورتی که شرایط به همین شکل پیشرفت داشته باشد تا قبل از ظهر امروز آتش مهار شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز (دوشنبه) به همراه جمعی از مسئولان استان از محل وقوع حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید و اعلام کرد: در مرحله کنترل حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی هستیم و درخواست فوم‌های سنگین از تهران کرده‌ایم که محموله‌ای از سدیم و پتاسیم برای خاموش کردن آتش بارگیری شده و در حال انتقال به بیرجند است.

جواد قناعت گفت: مدیریت میدانی و خوب در صحنه آتش سوزی از سرایت حریق به دیگر واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جلوگیری کرد و منجر به کاهش خسارت‌ها شد.

تداوم جدال با آتش و دود در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند + فیلم
بازدید امروز استاندار خراسان جنوبی

ستاد مدیریت بحران آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی و با هدف بررسی آخرین وضعیت حریق مینی پالایشگاه هیدرو کربن برگزار شد که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ضمن ارایه گزارشی گفت: با همراهی همه مسئولان امدادی، مدیریت آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و خسارت جانی نداشته است.

محمدعلی آخوندی اظهار کرد: تاکنون مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و جا دارد از مسئولان متولی قدردانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات آتش نشانی فرودگاه برای مهار آتش فراخوان شدند و شرکت پخش فرآرده های نفتی نیز به صورت یک تیم تخصصی بررسی‌ها را انجام داده است افزود: نیروهای امدادی از دیروز به صورت صادقانه و متعهدانه برای مهار آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی پای کار هستند و همه مسئولان با هم افزایی نقش فعال و محوری در این حادثه داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در وهله نخست شرایط عادی بود اما به محض اینکه شرایط بحرانی شد با هماهنگی نیروهای انتظامی منطقه، حلقه‌های امنیتی از ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر افزایش یافت.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند - اسدیه است و تا مرکز استان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha