۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85318016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفتمین جلد از تاریخ شفاهی صنعت منتشر شد

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۰:۰۱
کد خبر: 85318016
هفتمین جلد از تاریخ شفاهی صنعت منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «منت از امید» هفتمین کتابی است که در حوزه تاریخ شفاهی صنعت منتشر شد، این مجموعه با هدف انتقال تجربیات مدیران به نسل‌های بعدی تالیف می‌شود.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «منت از امید» هفتمین کتابی است که در حوزه تاریخ شفاهی صنعت تالیف شده است. تالیف کتاب‌های تاریخ شفاهی در حوزه خودرو، می‌تواند موجب ریل‌گذاری برای استفاده از تجربیات مدیران دوره‌های قبل شود. در صنعت خودرو فقر گفت‌وگو وجود دارد، صنعتگران خودرو هم با هم گفت‌وگو نمی‌کنند و این مساله باعث می‌شود که تجارب به میان گذاشته نشود. هدف از تالیف این مجموعه انتقال تجربیات مدیران به نسل‌های آینده اعلام شده است تا از دوباره کاری جلوگیری شود.

یکی از اشکال‌های حوزه تاریخی در صنعت، توجه نکردن به اقدامات مدیران سابق است. این در حالی است که در صنعت ۷۰ درصد از پدیده‌ها تکرارپذیر هستند. در چنین شرایطی اگر این افراد ثبت خاطرات کنند و خاطرات خود را تاریخ‌مند کنند، مدیر جدید می‌تواند کتاب‌های تجربه مدیران قبلی را بخواند و متوجه باشد که چه خطاهایی وجود داشته و چه اقداماتی می‌تواند انجام شود تا آن را تکرار نکنند. به همین دلیل می‌توان گفت که صنعت یک پدیده تاریخ‌مند است.

فقر دیگر صنعت خودرو فقر نوشتن است، زیرا نوشتن سخت‌ترین کار دنیا است. برخی از فلاسفه معتقدند که یکی از دشوارترین کارها نوشتن است زیرا فرد نویسنده باید همه ساحت‌های ذهنی را متوقف و معطوف به نوشتن کند.

قسمتی از متن کتاب

قبل از ما تعدادی قالب بدنه کامیون ولوو از سوئد خریداری شده بود به مبلغ ۷۰ کرون! جالب این بود که در شرکت اصلا دستگاه پرسی وجود نداشت! حالا عجیب بود که چطوری این قالب را خریده بودند؟ به هر حال ما دنبال پرس بودیم، توانستیم یک دستگاه پرس ۱۲۰۰ تن از «شرکت شولر» آلمان بخریم، این قضیه هم‌زمان بود با انتقال خط وانت زامیاد به سایپا؛ به همین دلیل یک پرس در زامیاد به صورت بیکار افتاده بود ما از آقای مهرعلیزاده که معاونت بهره‌برداری وزارت صنایع سنگین بودند، مجوز گرفتیم و بعد از مذاکره با آقای منوچهر غروی که مدیرعامل سایپا شده بودند، آن را هم به ایران کاره منتقل کردیم.

آلمانی‌ها برای نصب پرس یک نقشه داده بودند، پرسی که از آلمان خریده بودیم میز متحرک داشت این باعث می‌شد کار تعویض قالب راحت‌تر صورت بپذیرد، آقای مهندس طباطبایی معاونت فنی شرکت، مسئول اجرای نقشه بود، بعد از اجرای فوندانسیون؛ آلمانی‌ها برای نصب آمدند؛ دیدند مشکل بزرگی وجود دارد، شمال و جنوب نقشه اشتباه اجرا شده بود و میز متحرک پرس به دیوار گیر می‌کرد! با کلی دردسر و دوباره‌کاری فوندانسیون تخریب و مجدداً ساخته شد.

آن زمان هیچ‌کسی اطلاعاتی از این قالبها نداشت؛ حتی سر و ته قالب را تشخیص نمیدادند. من با آقای تورج منصور مدیرعامل وقت سایپا مذاکره کردم و از ایشان درخواست کردم که این قالبها را به سایپا منتقل کنیم و آنها را زیر پرسهای شرکت سایپا تست کنیم. او موافقت کرد و مهندسان شرکت ما به سایپا رفتند و اطلاعات فنی چگونگی استفاده از این قالبها را آموختند. مهندس منصور مرد بسیار خوش ذوقی بود؛ اهل ریسک و عمل بوددد و سعی میکرد ایده‌های جدید را اجرایی نماید. با کمک ایشان ساخت مابین ولوواف۱۲ در شرکت ایران کاوه اجرایی شد.(صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳)

کتاب «منت از امید» مروری بر سرنوشت دارا غزنوی تدوین احمد فرهادی در شمارگان هزار نسخه، در ۲۵۳ صفحه در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha