نماینده دزفول در مجلس: الگوی کشت کشاورزی بخشنامه‌ای نیست

دزفول - ایرنا - نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه الگوی کشت بخشنامه‌ای نیست، گفت: بازار، الگوی کشت را مشخص می‌کند.

به گزارش ایرنا، سید احمد آوایی شنبه شب در نشست خبری مشترک با مدیر جهاد کشاورزی دزفول در سالن نشست‌های این اداره افزود: درصورت داشتن ارتباط منسجم با کشورهای هدف، صادرات محصولات کشاورزی می‌توان نتیجه بهتری در حوزه صادرات داشت.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای مرز هوایی فرودگاه دزفول از سال ۱۳۸۳ ادامه داد: زمانی که شنیدم کشاورز ما محصولات خود نظیر پیاز و سیب زمینی را به دلیل نبود بازار دفن می‌کند پیگیری برای صادرات محصولات کشاورزی را از طریق هوایی آغاز کردم تا در نهایت به تازگی مصوبه هیات وزیران را برای مرز هوایی فرودگاه دزفول اخذ شد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی، برای کشور ارزآوری دارد، اظهارکرد: بعد از اخذ مصوبه مرز هوایی، استقرار اداره گمرک و گذرنامه در فرودگاه پیگیری شد.

وی پیگیری برای رفع مشکلات کشاورزی تا حصول نتیجه را یادآور شد و افزود: وقتی دستوری از سوی وزیر داده می‌شود باید پیگیری شود تا در پیج و خم اداری گیر نکند.

آوایی با بیان اینکه نمایندگان مجلس وظیفه اجرایی ندارند، گفت: کار ما قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است ولی شرایط به گونه‌ای است که اگر نمایندگان به دولت کمک نکنند و پیگیر امور نباشند حرکت لازم صورت نمی‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست با اشاره به وجود ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی شامل ۶۵ هزار هکتار آبی و ۲۵ هزار هکتار دیم در شهرستان دزفول گفت: ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان دزفول هیاتی و دولتی هستند که ۵۸۰ گروه کشاورزی شامل سه هزار کشاورز بر روی آنها فعالیت می‌کنند.

بهروز قمرزاده میزان تولید محصولات کشاورزی این شهرستان را بیش از ۲ و نیم میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: یک میلیون تن سبزی و صیفی در شهرستان دزفول تولید می‌شود که لازم است صنایع تبدیلی در این حوزه ایجاد شود.

وی رفع مشکل صادرات محصولات کشاورزی را یکی از خدمات مسوولان شهرستان به ویژه نماینده مردم در مجلس و فرماندار دانست و افزود: با توجه به اخذ مصوبه مرز هوایی مسوولان در حال پیگیری برای ایجاد زیرساخت های لازم در فرودگاه دزفول هستند.

قمرزاده با اشاره به تولید پنج میلیون شاخه گل مریم از حدود ۳۰ هکتار گلخانه بیان کرد: اگر مرز هوایی و صادرات این محصولات عملیاتی شود سطح زیرکشت این محصول قابلیت افزایش تا ۱۷۰ هکتار را دارد.

صادرات ۵۶۰ هزار تن محصول کشاورزی دزفول به کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان به کشورهای اوراسیا و حوزه خلیج فارس گفت: ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در ۲ سال گذشته به کشورهای حوزه خلیج فارس و ۱۶۰ هزار تن به کشورهای اوراسیا صادر شده است.

وی میزان ارزآوری این میزان محصول کشاورزی را حدود ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: امید است با ایجاد زیرساخت‌ها تا سال آینده نخستین پرواز صادرات محصولات کشاورزی را از دزفول داشته باشیم.

قمرزاده تحول در تولید را از اهداف جهاد کشاورزی دزفول دانست و بیان کرد: سال گذشته با توجه به بارندگی‌های خوب و استفاده از ظرفیت کارشناسان و مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد میزان تولید گندم در شهرستان دزفول با ۳۰ درصد افزایش به ۱۳۰ هزار تن رسید و امیدواریم این میزان در سال جاری افزایش یابد.

وی نیاز بذر گندم در شهرستان دزفول را ۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: حدود سه هزار تن بذر بین کشاورزان شهرستان توزیع شده و مابقی نیاز به صورت خودمصرفی بوده است ضمن اینکه مشکل کمبود بذر در دزفول نسبت به سایر نقاط استان کمتر است.

ظرفیت تولید هشت تن گندم در هر هکتار در دزفول وجود دارد

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ایجاد تحول در کشت گندم از جمله کشت روی پشته در زمین‌هایی با EC خوب و کشت کف جوی در زمین‌هایی با EC بالا را یادآور شد و اظهارکرد: طرح‌هایی نظیر آبیاری و تغذیه مناسب نیز در دستور کار است تا از تولید چهار تن محصول گندم در هر هکتار به طور متوسط به هشت تن برسیم.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت رسیدن به تولید هشت تن گندم در هر هکتار زمین کشاورزی در شهرستان دزفول وجود دارد، افزود: نگاه و حرکت ما تولید حداکثر ظرفیت گندم است.

قمرزاده جهش تولید در دیمزارها را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی دانست و گفت: کل صنایع کشاورزی شهرستان دزفول مشکل تسهیلات بانکی دارند که نماینده دزفول پیگیری‌هایی در این خصوص انجام داده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد ریال پروانه آماده پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه دام، طیور و صنایع تبدیلی داریم، افزود: ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز در نوبت پرداخت است که اگر تامین اعتبار شوند تحولی در بخش کشاورزی شهرستان دزفول ایجاد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول وجود ۱۷ هزار هکتار زمین هیاتی در این شهرستان را یادآور شد و اظهارکرد: حدود ۳۲۰ میلیارد ریال اجاره این زمین‌ها در ۲ سال گذشته بوده که به خزانه واریز شده است.

وی با تاکید بر لزوم صیانت از اراضی کشاورزی افزود: نماینده دزفول پیگیری‌هایی برای اختصاص درصدی از این اجاره‌ها برای صیانت از اراضی کشاورزی شهرستان دزفول انجام داده است.

تولید ۳۱ هزار تن گوشت مرغ در دزفول

قمرزاده وجود ۱۴۳ واحد مرغداری در دزفول و تولید ۳۱ هزار تن گوشت مرغ در سال را یادآور شد و گفت: ۱۰۱ واحد مرغداری نیز در شهرستان دزفول در حال تاسیس است.

وی میزان تولید گوشت قرمز در شهرستان دزفول را ۴۹۳۱ تن اعلام کرد و افزود: نیاز ما ۴۸۶۱ تن است که ۷۰ تن موازنه مثبت داریم.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول همچنین با اشاره به تولید ۱۰۹۰ تن عسل در این شهرستان گفت: با توجه به نیاز شهرستان، حدود ۴۰۰ تن موازنه مثبت در زمینه عسل داریم.

وی یکی از وظایف جهاد کشاورزی را تنظیم بازار، نظارت و ایجاد آرامش در بازار دانست و افزود: ۷۸۴ بازرسی از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه انجام شده است.

قمرزاده با اشاره به توزیع ۴۲ تن گوشت منجمد با نرخ دولتی از ابتدای امسال تا ابتدای آذرماه اظهارکرد: ۹۱ تن مرغ منجمد، ۳۶ تن شکر بسته بندی، ۶۵۹ تن شکر فله و ۳۵۹ تن برنج دانه بلند با نرخ مصوب تامین و در بازار شهرستان دزفول توزیع شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۳۲ نانوایی شامل ۱۶۲ واحد شهری و ۷۰ واحد روستایی افزود: نظارت بر نانوایی‌ها، کیفیت نان، وزن شانه و فروش خارج از شبکه آرد از اقداماتی است که در بازرسی‌ها مورد نظر است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول تولید ۶۳ نوع محصول کشاورزی در شهرستان دزفول را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد از دلایل سرطان‌ها مربوط به تغذیه بوده، نظارت بر سم و کود مورد استفاده در زمین های کشاورزی نیز برعهده جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه آیتم‌های سلامت محصولات صادراتی را برای برگشت نخوردن بررسی می‌کنیم، افزود: در حال حاضر ۲۲۰ هکتار گلخانه در دزفول وجود دارد که رونق آنها از سیاست‌های جهاد کشاورزی است.

۶۸ واحد گلخانه‌ای در دزفول در حال احداث است

قمرزاده با بیان اینکه ۶۸ واحد گلخانه‌ای در دزفول در حال احداث است و تعدادی در حال انجام فرآیند اداری هستند، اظهارکرد: مجتمع گلخانه‌ای دزفول ۱۸۳ واحد یک هکتاری دارد که مشکلات این واحدها شناسایی شده و نماینده دزفول نشستی برای رفع مشکل آنها با رییس امور اراضی کشور داشته است.

وی کل مساحت مجتمع گلخانه ای را ۳۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: نشا، صیفی، سبزی، محصولات فانتزی، توت فرنگی و پاپایا در گلخانه های دزفول تولید می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول وجود ۱۵ گلخانه تولید نشا در این شهرستان را یادآور شد و گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار هکتار سبزی و صیفی داریم که سیاست این است که محصولات سبزی و صیفی از اراضی کشاورزی به گلخانه‌ها بروند و اراضی به کشت محصولات راهبردی اختصاص یابند.

وی احداث کارخانه قند شهدای دزفول را در تناوب کشت موثر خواند و افزود: طبق برنامه ریزی‌ها، این ـکارخانه در سال ۱۴۰۳ تکمیل و در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

قمرزاده چغندرقند و کلزا را بهترین تناوب کشت دانست و اظهارکرد: کشت چغندرقند با احداث کارخانه قند شهدا در منطقه توسعه می‌یابد ضمن اینکه در تولید و عملکرد کشت‌های بعدی ما نیز موثر است.

نفوذ دانش برای تحول در تولید ضروری است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نفوذ دانش را برای تحول در تولید ضروری و ترویج را پل بین تحقیق و بهره بردار دانست و گفت: هفته گذشته همایش به زراعی و به نژادی گندم با هدف انتقال یافته‌های جدید به بهره برداران در دزفول برگزار شد.

وی برگزاری چهار هزارو ۵۰۰ نفر روز دوره آموزشی از ابتدای امسال تاکنون برای بهره برداران کشاورزی را یادآور شد و افزود: بهمن ماه امسال نیز جشنواره مرکبات در دزفول برگزار خواهد شد.

قمرزاده لازمه جهش تولید را ارائه آموزش‌های لازم به بهره برداران دانست و اظهارکرد: کلید حل مشکلات کشاورزی، آموزش و ترویج است.

وی انجام بازرسی‌های مشترک جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بسیج اصناف، تعزیرات و اتاق اصناف را یادآور شد و ادامه داد: این ادارات عضو کارگروه آرد و نان هستند و در طول سال وظیفه بازرسی را دارند.

ترمیم سهمیه ۱۸ نانوایی دزفول در حال انجام است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه پایش نانوایی‌ها از طریق سامانه نانینو انجام می‌شود، گفت: این سامانه به تهران وصل است و ما دخل و تصرفی نداریم فقط می‌توانیم مشکلات را رصد کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حرکت نانوایی‌ها به سمت مکانیزه شدن افزود: سهمیه آرد ۱۸ نانوایی دزفول به دلیل اشتباهاتی که در نحوه استفاده از سامانه نانینو داشتند، کم شده بود که پیگیری‌هایی برای ترمیم سهمیه آنها انجام شد.

قمرزاده اضافه کرد: آموزش‌هایی درخصوص سامانه نانینو با حضور رئیس کارگروه آرد و نان به نانوایان ارائه شد ضمن اینکه هفت نفر از نانوایان که با این سامانه خوب کار کرده بودند و سهمیه آرد آنها افزایش یافته بود، تجلیل شد.

وی برگزاری ۸۳ کلاس آموزشی در محل نانوایی‌ها را یادآور شد و افزود: نظارت بر کیفیت نان با کارگروه آرد و نان است از این رو از مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دعوت شد تا فرآیند کیفیت نان را از مزرعه تا نان پخته شده بررسی کند که نتیجه آن آماده شده و قرار است هفته آینده اعلام شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی امنیت غذایی را تهدید می‌کند

مدیرجهاد کشاورزی دزفول با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این شهرستان در حوزه کشاورزی گفت: وظیفه و قله جهاد کشاورزی امنیت غذایی در جامعه است و باید در این مسیر گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی امنیت غذایی را تهدید می‌کند، اضافه کرد: وزیران کشور و جهاد کشاورزی تفاهم نامه‌ای برای ایجاد کمیته "برخورد موثر و سریع با تغییر کاربری‌ها" امضا کرده‌اند و استانداران و فرمانداران موظف به تشکیل این کارگروه هستند.

وی دادستانی، ادارات برق، گاز، آب، شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی را از جمله اعضای این کارگروه عنوان کرد و افزود: یگان حفاطت اراضی وظیفه شناسایی جرم درخصوص تغییر کاربری اراضی و معرفی متخلفان به مقامات قضایی را دارد و شهرداری‌ها موظف به تامین ماشین آلات برای قلع و قمع اراضی هستند.

قمرزاده خواستار همکاری مردم برای شناسایی تغییر کاربری‌ها شد و اظهارکرد: اراضی تغییر کاربری شده مشمول ماده سه قانون و اراضی که در حال تغییر کاربری هستند مشمول ماده ۲ هستند و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وی وجود فقط یک یگان حفاظت برای ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۲۰ هزار کشاور در شهرستان دزفول را ناکافی دانست و افزود: مردم لازم است برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها به جهاد کشاورزی کمک کنند.

مدیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه جواز تاسیس ملاک ساخت و ساز نیست، گفت: فقط با ساخت و سازهایی که در راستای کشاورزی باشند موافقت می‌شود.

۷۸ هزار تن کمبود ظرفیت سردخانه در دزفول داریم

قمرزاده با اشاره به وجود ۱۸ کارخانه خوراک آماده دام بر پایه علوم با ظرفیت ۴۱۵ هزار تن در دزفول گفت: ۱۴ واحد صنایع تبدیلی با ۲۹۳ هزار تن ظرفیت، ۱۴ واحد سردخانه بالای صفر درجه با ۲۲ هزار تن ظرفیت و ۲۰ واحد سردخانه زیرصفر درجه با بیش از هشت هزار تن ظرفیت در دزفول وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: در حال حاضر ۷۸ هزار تن کمبود ظرفیت سردخانه ای در شهرستان دزفول داریم که سرمایه گذاران می‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به قرار گرفتن ۱۵۰۰ هکتار از ۲۵۰۰ هکتار زمین پشت سد دز در طرح مقام معظم رهبری افزود: سه هزار هکتار از اراضی منطقه عجیروب نیز در این طرح قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا اصحاب رسانه شهرستان دزفول نیز در این نشست دغدغه های کشاورزان و مشکلات این بخش را مطرح کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha