اقتصاد دانش بنیان تنها راه نجات اصفهان از آلودگی هواست

اصفهان - ایرنا - رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: قرار گرفتن همه فعالیت‌ها و صنایع بر محور اقتصاد دانش بنیان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور، تنها راه نجات اصفهان از معضل آلودگی هواست.

قاسم مصلحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ممکن است از بخش هایی که محیط زیست و هوا را آلوده می کنند درآمد کسب شود اما این موضوع پایدار نیست و باید برای توسعه پایدار و سبز از توانایی ها و محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان توانایی تبدیل شدن به قطب فناوری های ایران در زمینه های مختلف مانند صنایع سبز را دارد، اظهار داشت: این موضوع در صورتی تحقق می یابد که حمایت های بیشتری از شرکت های دانش بنیان و فناور صورت گیرد و تعداد آنها افزایش یابد.

مصلحی با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور با حدود ۹ هزار شاغل در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارند، اضافه کرد: رویدادهای بسیار خوبی در زمینه اقتصاد دانش بنیان در این استان در حال رخ دادن است که می تواند به شدت افزایش یابد و به حمایت همه سازمان ها و بخش ها نیاز دارد.

وی به پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: مدیریت استان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌دنبال این هستند که نتیجه اجرای این پروژه بزرگ، تبدیل شدن اصفهان به قطب فناوری آب و مسائل مرتبط با آن باشد تا بتواند همه نیازهای کشور را در این زمینه برطرف کند.

مصلحی ادامه داد: منظور از حمایت این است که اگر درصدی از هزینه های پروژه انتقال آب برای توسعه فناوری در نظر گرفته شود بخش خصوصی و شرکت های فناور به سمت آن جذب می شوند و در فاصله کوتاهی در این زمینه توانمند می شویم.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از سازمان ها و صنایع در این زمینه نقش دارند، تصریح کرد: حمایت های مدیریت استان اصفهان بسیار خوب است اما انتظار می رود که افزایش یابد زیرا دست ما را برای پشتیبانی از شرکت های فناور، بازتر می کند.

وی با بیان اینکه سازمان هایی مانند امور مالیاتی و بیمه ها در حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان نقش مهمی دارند، گفت: این سازمان ها در زمان حاضر همراهی لازم را برای مسائلی مانند معافیت مالیاتی شرکت های فناور دارند و این حمایت ها و تعاملات با شناخت مسائل و مباحث موجود روز به روز بیشتر می شود.

مصلحی با تاکید بر اینکه برخی از شرکت های فناور اصفهان رشد قابل توجهی یافته اند، افزود: یکی از شرکت های فناور اصفهان قرارداد بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی و چند میلیون یورویی داشته و مشمول حدود ۵۰ درصد معافیت مالیاتی شده است.

وی با بیان اینکه صادرات شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال گذشته ۵۷ میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد: یکی از شرکت های فناور مستقر در این شهرک امسال به تنهایی ۹ میلیون دلار صادرات داشته است.

وی با اشاره به همکاری های بین الملل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار داشت: اوائل آذر امسال کارگاه آموزشی درباره ایجاد پارک های علم و فناوری توسط مرکز منطقه ای یونسکو در این شهرک (آیریس) و با حضور نمایندگان و کارشناسان کشورهای مختلف مانند ترکیه، نیجریه، عراق و افغانستان برگزار شد.

مصلحی با بیان اینکه یونسکو، «کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی» (COMSTECH) و بخش فرهنگی «سازمان همکاری اقتصادی» (اکو) از برگزاری این رویداد حمایت کردند، افزود: این کارگاه بسیار اثرگذار بود و وظیفه ما این است که تجربه های کسب شده را در تعامل با کشورهای دیگر به آنها انتقال دهیم.

به گزارش ایرنا، اصفهان بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم ۱۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

همچنین این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگترین مجموعه های دانش بنیان ایران با حدود ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش بنیان به‌شمار می‌آید.

دفتر مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری یونسکو (IRIS) از سال ۱۳۸۸ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شده است.

اصفهان از سال های اخیر تاکنون با معضل آلودگی هوا روبه‌رو بوده است بطوریکه کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha