چتر حمایتی بهزیستی بر روی سر معلولان جسمی‌حرکتی سسیتان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- یکی از نیازهای جدی جامعه معلولان بویژه معلولان جسمی و حرکتی موضوع( اروتز و پروتز) است که در این زمینه بهزیستی سیستان و بلوچستان علاوه‌بر ارائه خدمات متناوب تا سقف ۲۲۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض به این افراد می‌کند.

به گزارش ایرنا، پای پلاستیکی را روی پایی که حالا نیمه شده، گذاشته دسته ویلچر را می‌چرخاند، از اول این‌طور نبود. حامد فردی است که بر اثر یک تصادف پای چپش را از دست داد و سال‌هاست با پای مصنوعی زندگی می‌کند؛ اما از آنجایی که به مرور زمان پای مصنوعی نیاز به تعویض دارد و هزینه پروتز از عهده وی خارج است به مرکز جامع توان‌بخشی می‌رود تا شاید بتواند از آنها مدد جوید و پایی که خیلی اذیتش می‌کند را از نو بسازد در غیر این صورت باید خانه نشین شود.

طول عمر یک پروتز به عوامل مختلفی بستگی دارد که سن افراد و شرایط محیطی از جمله آنهاست اما اکثر آنها به طور متوسط سه تا پنج سال ماندگاری دارند.

او معتقد است پروتز هر چه که باشد باز هم جای پای طبیعی را برایش نمی‌گیرد، اما همین پروتز می‌تواند زندگی را برایش آسان‌تر کند.

طول عمر یک پروتز به عوامل مختلفی بستگی دارد که سن افراد و شرایط محیطی از جمله آنهاست اما اکثر آنها به طور متوسط سه تا پنج سال ماندگاری دارند.

اجزا پروتزی در افراد بسته به سرعت و میزان رشد، نیاز به تنظیم و یا تعویض دارند به این علت که در صورت افزایش قد عمومی بدن نیاز است طول پای مصنوعی متناسب با اندام مقابل افزایش یابد.

یکی دیگر از معلولان حرکتی در زاهدان با بیان اینکه معابر شهری برای گذر معلولان مناسب نیست، افزود: روزانه در انجام امورات زندگی برای عبور از یک سوی خیابان به آن سوی دیگر با مشکل مواجه هستم چرا که معلولیت من از ناحیه پا بوده و از کفش مخصوص (برس) استفاده می‌کنم که اینها هم ساییده شده و تردد را برایم سخت کرده؛ اما چون هزینه‌ها سرسام آور است روزگار خود را با همین کفش‌ها سپری می‌کنم و خواسته‌ام تنها مناسب سازی معابر شهری برای استفاده معلولان است.

چتر حمایتی بهزیستی بر روی سر معلولان جسمی‌حرکتی سسیتان و بلوچستان/کمک به ساخت اندام مصنوعی

بهزیستی؛ هم‌پای راه ناهموار مددجویان

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از نیازهای جدی جامعه معلولان بویژه معلولان جسمی و حرکتی موضوع اروتز و پروتز است، گفت: در این زمینه بهزیستی تا سقف ۲۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به معلولان جسمی حرکتی می‌کند و در این زمینه به آنها ارائه خدمات می‌دهد.

عباسعلی اویسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین بهزیستی و بیمه سلامت ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار در بخش دولتی، پرداخت در بخش‌های عمومی و غیردولتی و خصوصی اعم از ارتوپد فنی، شنوایی، بینایی، گفتار و کاردرمانی در تعهد بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بیمه سلامت تا سقف ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی را پرداخت می‌کند و در واقع خدمت اروتز و پروتز که ساخت اعضا است شامل این خدمت قرار می‌گیرد تا بتوانیم با کمک بیمه سلامت و مبلغی که بهزیستی به صورت بلاعوض کمک می‌کند تمام هزینه اندام مصنوعی برای معلولان جسمی حرکتی تحت پوشش قرار گیرد.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین بهزیستی و بیمه سلامت ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار در بخش دولتی، پرداخت در بخش‌های عمومی و غیردولتی و خصوصی در تعهد بیمه سلامت قرارگرفته استمدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه‌های مختلفی همچون مسکن و اشتغال برای معلولان ورود کرده‌ایم و خدمات متفاوتی به آنها ارائه می‌دهیم به طوریکه آن دسته از معلولان که طرح‌های اشتغالی معرفی کنند از وام‌های تبصره‌ای ویژه معلولان برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: در موضوع مسکن شهری بهزیستی برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر ۲ میلیارد ریال و برای خانواده‌های دارای یک معلول و یا زن سرپرست خانوار تا سقف یک میلیارد ریال در فرایند ساخت کمک بلاعوض می‌کند.

اویسی تاکید کرد: در موضوع مسکن روستایی نیز بهزیستی برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و برای خانواده‌های دارای یک معلول و یا زن سرپرست خانوار تا سقف یک میلیارد ریال در فرآیند ساخت کمک بلاعوض می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امید که با همکاری و همگرایی که با سایر ساختارها انجام می‌دهیم در ۲ حوزه مهم تامین مسکن و وضعیت اشتغال معلولان بتوانیم شاهد تحولات خوبی باشیم.

بیشتر بخوانید:

۲۰۳ واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

گروه‌های همیار بهزیستی در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید

فیلم/ سفر معاون سازمان بهزیستی کشور به سیستان

چتر حمایتی بهزیستی بر روی سر معلولان جسمی‌حرکتی سسیتان و بلوچستان/کمک به ساخت اندام مصنوعی

۲۱ هزار معلول جسمی و حرکتی زیر پوشش بهزیستی سیستان و بلوچستان

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در سال ۱۳۵۹ به دستور امام‌خمینی (ره) تشکیل شد تا به خانواده‌های بی‌سرپرست و کم‌درآمد کمک کند، افزود: این سازمان هم اکنون حدود ۷۵ هزار معلول را زیر پوشش خود در سیستان و بلوچستان قرار داده که از این تعداد حدود ۲۱ هزار نفر معلولان جسمی و حرکتی هستند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با ظرفیتی که دولت سیزدهم و سازمان بهزیستی کشور در اختیار بهزیستی استان‌ها گذاشته زمینه‌ای فراهم شده تا همه معلولانی که در پشت نوبت خدمات مستمری سازمان بهزیستی قرار داشتند برای آنها خدمات مستمری پرداخت شود و زیر پوشش قرار گیرند.

اویسی ادامه داد: ممکن است پرونده‌های جاری که در دست بررسی برای چگونگی وضعیت کمیسیون‌ها باشد خدمات مستمری دریافت نکنند در غیر این صورت معلولی که پشت نوبت خدمات دهی باشد در استان نداریم.

وی اظهار کرد: در زمینه حق پرستاری با رشد حدود ۴۰۰ درصدی توانستیم تعداد قابل توجهی از معلولان جسمی، حرکتی، ذهنی شدید و ذهنی خیلی شدید سیستان و بلوچستان که نیازمند حق پرستاری بودند را زیر پوشش این خدمات بیاوریم.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امید که با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم در آینده زمینه‌ای فراهم شود که همه معلولان جسمی، حرکتی شدید و خیلی شدید در این استان که نیازمند به سرویس و خدمات دهی هستند زیر پوشش خدمات قرار گیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha