۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85313842
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اختلافات بر سر نحوه استفاده از دارایی‌های مسدود شده مسکو/ ناامیدی تازه برای اوکراین

تهران-ایرنا- پولیتیکو نوشت، اتحادیه اروپا از طرح پیشنهادی اسپانیا درباره استفاده از درامد ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه، برای بازسازی اوکراین انتقاد کرده است؛ موضوعی که ناامیدی تازه ای را برای کی‌یف رقم زده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، چند تن از سفرای اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا چنین استدلال کرده اند که طرح پیشنهادی ارائه شده از سوی اسپانیا که ریاست گردشی ۶ ماهه این اتحادیه را برعهده دارد، موجب رونق فوری اقتصادی اقتصاد اوکراین نخواهد شد و در مقابل تعهد اتحادیه اروپا برای حمایت از کی یف را به خطرمی اندازد.

به نوشته پولیتیکو، مقامات اتحادیه اروپا ماه‌هاست که در حال بررسی راه هایی برای استفاده از درامد ناشی از دارایی های روسیه به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد دلار هستند که بعد از آغاز جنگ جمع‌آوری شده است. اما این طرح با انتقادهایی از سوی برخی دولت‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان مواجه شده است و آنها نگران آن هستند که این اقدام باعث بی‌ثباتی در ارز یورو شود.

این انتقاد در آستانه نشست نمایندگان اتحادیه اروپا در بعد از ظهر روز سه شنبه مطرح شد. طبق طرح اسپانیا که یک نسخه از آن بدست پولیتیکو رسیده و در این نشست مورد بحث قرار گرفته، مادرید برآورد کرده که سود حاصل از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی روسیه در کشورهای اتحادیه اروپا می‌تواند ۱۵ تا ۱۷ میلیارد یورو عایدی برای کی‌یف تا سال ۲۰۲۷ داشته باشد.

مقاماتی که به‌دلیل حساسیت بحث‌های مربوطه، در گفت‌وگو با پولیتیکو خواستند نامشان فاش نشود، گفتند برخی از کشورهای اروپایی مدعی‌اند پیشنهاد اسپانیا، اولویت اتحادیه اروپا را در حمایت از اوکراین تامین نمی‌کند زیرا ممکن است چندین ماه یا حتی سال طول بکشد تا کی‌یف روی این پول را ببیند. همچنین ابهاماتی درباره این مساله وجود دارد که مادرید چگونه به چنین اعداد و ارقامی رسیده است.

پولیتیکو در ادامه نوشت: ایده استفاده از دارایی‌های مسدود شده، حاصل بازنگری در بودجه اتحادیه اروپا در ریاست اسپانیا است.

کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد ۱۷ میلیارد یورو کمک بلاعوض و ۳۳ میلیارد یورو وام با بهره پایین را تا سال ۲۰۲۷ به کی‌یف ارائه دهد تا مانع ورشکستگی این کشور شود. اگر این پول درامد دارایی‌های مسدود شده تامین نشود باید از جای دیگری تامین مالی شود.

هر تصمیمی در این زمینه مستلزم اتفاق آرا همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است.

با توجه به این‌که پیشنهاد اسپانیا بر خلاف نظرات بیشتر دولت‌های دیگر اتحادیه اروپا بوده است، برخی از دیپلمات‌ها چنین حدس می‌زنند که این پیشنهاد از سوی مقامات دولت اسپانیا در مادرید تهیه شده بدون این‌که آگاهی چندانی درباره احساسات کلی در اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.

یک دیپلمات در این زمینه گفت: از نظر بسیاری از کشورها، این مبنای قابل‌قبولی برای بحث در اجلاس سران اتحادیه اروپا در ۱۵-۱۴ دسامبر (۲۴-۲۳ آذر) نخواهد بود.

برخی از کشورهای تحریم‌کننده روسیه، ذخایر خارجی این کشور را از ابتدای جنگ اوکراین مسدود کرده اند. بیشتر این کشورها عضو اتحادیه اروپا هستند. برای مثال حدود ۱۸۰ میلیارد یورو از این ذخایر در اختیار مرکز تهاتر یوروکلیر بلژیک قرار دارد که به عنوان اتاق تهاتر نگهبان ذخایر روسیه عمل می‌کند.

مذاکرات درباره نحوه درامدزایی از این دارایی‌های مسدود شده روسیه، بخشی از طرح کمیسیون اروپا برای هزینه کرد ۶۶ میلیارد یورو منابع مالی مازاد به‌منظور پوشش دادن هزینه‌های به‌دور از انتظار است. دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا چنین استدلال می‌کنند که بحران‌های متعدد از همه‌گیری کووید گرفته تا جنگ اوکراین، خزانه این اتحادیه را تهی کرده است.

چندین دیپلمات از کشورهای دیگر نیز با زیر سوال بردن هدف مادرید از ارائه این پیشنهاد آن را به‌منظور منحرف کردن کمک‌های اضافی از بحران اوکراین به سایر حوزه‌های بودجه مانند مهاجرت و اهداف رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا عنوان کرده‌اند.

برخی دیگر از مقامات اروپایی خاطرنشان می‌کنند که پیشنهاد اسپانیا در استفاده از درامد دارایی‌های مسدودشده، باتوجه به این‌که همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز مجارستان درباره افزایش بودجه کمک به کی‌یف توافق دارند، ضرورتی ندارد.

پولیتیکو در پایان نوشت اسپانیا قرار بود پیشنهاد بودجه جدیدی را عصر سه‌شنبه و پیش از بحث و گفت‌وگوی دیگری میان نمایندگان اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه ارائه کند. آنها به بحث در این باره تا اجلاس سران ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha