روایتی از یک خبرI سایه سانحه هوایی بر سر اتحاد ژاپن و آمریکا

تهران- ایرنا- سقوط مرگبار هواپیمای نظامی «اوسپری» آمریکا و مرگ خدمه آن در آب‌های جنوب غربی ژاپن در هفته گذشته موجی از نگرانی را در ژاپن برانگیخته است؛ ارتش آمریکا با وجود درخواست توکیو برای زمین‌گیر شدن موقت این هواپیما، همچنان به تداوم برنامه پروازی آن اصرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل شبکه تلویزیونی ام بی سی ژاپن، شاهدان گفته‌آند که آتش گرفتن موتور چپ هواپیما دلیل سقوط بوده است. در روزهای گذشته بخش‌هایی از لاشه این هواپیما که طی پرواز تمرینی در نزدیکی این جزیره سقوط کرد، توسط گارد ساحلی و ماهیگیران محلی جمع آوری و به ارتش آمریکا تحویل داده شد. همچنین دیروز اجساد خدمه در جریان عملیات جستجوی در عمق آب پیدا شد.
این سانحه اولین مورد مربوط به هواپیمای اوسپری در ژاپن محسوب می‌شود و باعث بوجود آمدن نگرانی‌هایی درباره امنیت این هواپیما شد. علت وقوع این حادثه هنوز مشخص نیست.

پیشینه
یک فروند هواپیمای نظامی چند منظوره وی-۲۲ اوسپری ارتش آمریکا با هشت سرنشین، چهارشنبه هشتم آذر در نزدیکی جزیره «یاکوشیما» ژاپن، سقوط کرد.
این هواپیمای نظامی چند منظوره وی-۲۲ اوسپری، هم توانایی برخاست و فرود عمودی به سبک بالگردها و هم امکان برخاست و فرود کوتاه به سبک هواپیماها را دارد و به عنوان هواگردی طراحی شده که همزمان ویژگی‌های یک بالگرد متعارف و قابلیت پرواز سریع و دوربرد یک هواپیمای توربوپراپ را داشته باشد که در حال حاضر در اختیار نیروی دریایی آمریکا و ارتش ژاپن است.
سقوط چندین فروند از این نوع هواپیما در سواحل شمال استرالیا و نزدیکی جزیره جنوبی اوکیناوا ژاپن باعث شد که ارتش آمریکا از هواپیمای «تیلت‌روتور» بطور موقت استفاده نکند. اما توکیو و واشنگتن با امن خواند این نوع پرنده آهنی، دوباره آنها را در ژاپن مستقر کردند.

اهمیت موضوع

سخنگوی وزارت دفاع ژاپن تنها یک روز پس از سقوط هواپیمای اوسپری در آب‌های کشورش گفت که ارتش آمریکا با وجود درخواست توکیو برای زمین گیر شدن موقت این هواپیما، پروازهای آن را ادامه می‌دهد. اما سابرینا سینگ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا یک روز بعد در نشستی خبری گفت که از دریافت درخواست رسمی ژاپن برای لغو پروازهای هواپیمای اوسپری اطلاعی نداشته است.

پایگاه خبری کیودو در گزارشی می نویسد: کارشناسان می گویند ایالات متحده باید به درخواست ژاپن برای عملیات بهتر در پایگاه های نظامی خود در این کشور آسیایی پاسخ دهد.
در همین حال تلاش‌های توکیو برای دریافت اطلاعات دقیق از سوی واشنگتن در خصوص این حادثه همچنان بی پاسخ مانده است.
کارشناسان همچنین هشدار می دهند که اگر مدیریت ضعیف این حادثه توسط دو دولت باعث کاهش حمایت عمومی از اتحاد آنها شود، می تواند تلاش‌های آنها را در راستای آنچه که « تقویت بازدارندگی» در جزایر دورافتاده جنوب غربی ژاپن «در بحبوحه افزایش حضور نظامی چین در آب های مجاور» می خوانند، تضعیف کند.

روایتی از یک خبرI سایه سانحه هوایی بر سر اتحاد ژاپن و آمریکا
مایک موچیزوکی، دانشیار علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید کاملا واضح است که تحقیقات کامل در مورد ایمنی هواپیما ضروری است.
این کارشناس افزود اگر ایالات متحده به درخواست توکیو برای انجام تحقیقات عمل نکند، این مساله سبب تضعیف اطمینان از ایمنی پروازها، کاهش اعتماد و حمایت عمومی ژاپن از ائتلاف دوجانبه میان دو کشور خواهد شد.
بر اساس این گزارش، عدم اطمینان در خصوص این هواپیماها تا جایی پیش رفته است که نیروهای دفاع شخصی ژاپن تصمیم گرفته اند از انجام پرواز خود «در حال حاضر» خودداری کنند.
همچنین هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه و سخنگوی ارشد دولت ژاپن، نسبت به ادامه پروازهای هواپیمای اوسپری توسط ایالات متحده علیرغم درخواست های مکرر توکیو، «بدون توضیح کافی در مورد ایمنی» ابراز «نگرانی» کرده است.

وی پیشتر نیز گفته بود که توکیو «به طور رسمی» از واشنگتن درخواست کرده است که پروازهای اوسپری را به جز برای عملیات جستجو و نجات متوقف کند.
تاکوما ناکاشیما، استاد تاریخ سیاسی و دیپلماتیک ژاپن در دانشگاه کیوشو نیز می گوید ژاپن و ایالات متحده باید از آسیب رساندن به اعتبار اتحاد خود از طریق ارتباطات معمول خودداری کنند، به خصوص که آنها در حال افزایش توانایی های دفاعی خود برای مقابله با افزایش نظامی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام هستند.

ارزیابی
به باور کارشناسان، عدم همکاری آمریکا با ژاپن در خصوص ارائه توضیحات در مورد دلایل سقوط این بالگرد می تواند زمینه برای بروز اختلاف میان دو کشور را فراهم آورد.
همچنین این مساله می تواند بر راهبردهای ژاپن و ایالات متحده برای مقابله با افزایش نظامی چین تأثیر گذار باشد زیرا این جابجایی بخشی از تلاش های توکیو برای تقویت قابلیت های دفاعی همراه با متحدش واشنگتن در زنجیره جزایر نانسی در جنوب غربی محسوب می‌شود.
زنجیره نانسی شامل جزایر غیرمسکونی سنکاکو از مناطق مورد مناقشه چین و ژاپن محسوب می‌شود؛ چین بارها وارد آب‌های نزدیک این جزایر شده‌ و ژاپن به طور مداوم اعتراض‌هایی را نسبت به این اقدام، مطرح کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha