بیشترین قاچاق حیات وحش در خراسان جنوبی مربوط به هوبره است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: عمده قاچاق حیات وحش در این استان مربوط به هوبره بوده که پرنده در معرض خطر انقراض است.

اسدالله حاتمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب پرنده‌های قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل می‌شوند و ادامه فعالیت قاچاقچیان روند انقراض این پرنده زیبا در کویرهای استان را سرعت می‌بخشد.

وی از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب زیستگاه‌ها را یکی از تبعات تله گذاری‌های گسترده عنوان کرد و گفت: با تخریب زیستگاه پرندگان، کانون‌های گرد و غبار به ویژه در نوار مرزی تشدید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: گرفتار شدن سایر گونه‌های حیات وحش و حتی گونه‌های در معرض تهدید و انقراض در تله‌ها و بر هم خوردن چرخه طبیعی از دیگر تبعات قاچاق حیات وحش است.

وی درباره آمار جمعیت هوبره گفت: به دلیل وسعت منطقه، سرشماری هوبره را نمی‌توانیم به صورت دقیق انجام دهیم، چون هوبره قادر به پرواز کردن است و شمارش آن را سخت می‌کند.

حاتمی عنوان کرد: دشت پطرگان واقع در شهرستان زیرکوه و هم مرز با کشور افغانستان یکی از مهمترین زیستگاه‌های هوبره در کشور است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ قطعه هوبره قاچاق در استان کشف و ضبط شده است.

وی افزود: قاچاقچیان هوبره به مراجع قضایی معرفی شده‌اند تا برابر قانون با آنها برخورد شود.

هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.

این پرنده رو به انقراض که در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند، تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می‌رود از این رو شکارچیان غیرمجاز اقدام به شکار آن می‌کنند.

استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی دارد که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha