پیگیری ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در دیدار سفیر ایران با دستیار پوتین

مسکو- ایرنا- پیگیری همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله توافق پروژه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا از مهمترین موضوعات دیدار سفیر کشورمان در مسکو با ایگور لویتین دستیار رئیس‌جمهوری روسیه بود.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در مسکو، لویتین در دیدار روز پنجشنبه خود با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و مذاکرات با مسئولان ایرانی، بار دیگر بر آمادگی روسیه بر مشارکت در پروژه کریدور شمال - جنوب تاکید کرد.
در این دیدار درباره نتایج سفر دستیار رئیس‌جمهوری روسیه به تهران و دیدار با مقامات رسمی از جمله محمد معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی تبادل نظر شد.

به گزارش ایرنا، «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ با «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پیش از این، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح شده درباره عقب‌نشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت - آستارا گفته بود: کریدور برای ایران، فرصت اما برای روسیه با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک بعد از عملیات نظامی در اوکراین، ضرورت و مقوله‌ای حیاتی است.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha