افکار میرفندرسکی بر اندیشمندان غیرایرانی و غیراسلامی هم تأثیر داشته است

اصفهان - ایرنا - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: اندیشه‌های میرفندرسکی نه تنها بر دانشمندان اسلامی بلکه بر اندیشمندان غیر ایرانی و غیراسلامی هم تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالویی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت حکیم متاله ابوالقاسم میرفندرسکی در اصفهان افزود: "هانری کُربَن" و "رودلف اُتو" از اندیشمندان مشهور غیرایرانی و غیراسلامی هستند که با وجود اینکه سال های طولانی با دوران زندگی میر فندرسکی فاصله داشتند، اما اندیشه‌های این حکیم بر آنها بسیار تاثیر گذاشته است .

وی ادامه داد: حکیم میرفندرسکی در زمینه‌های مختلف حکمت، هندسه، ریاضیات و شیمی مدارج والایی داشت و در عرفان نیز صاحبنظر بود و در این عرصه شاگردان زیادی پرورش داد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: حکیم میرفندرسکی دارای شخصیت علمی والایی است که باید بیش از پیش به همه بویژه نسل جوان معرفی شود.

وی با بیان اینکه حکمت‌ها با هم نوعی همزبانی درونی و فهم مشترک دارند که نوعی قاعده کلی است، ادامه داد: در نوشته‌های موجود برخی او را فیلسوفی برتر و برخی دیگر او را مردی قَلندر مانند ژولیدگان یاد کرده‌اند.

شالویی خاطرنشان کرد: امروز جامعه جوان کشور این انتظار را دارد که اندیشه‌های حکیمان و بزرگان بصورت ساده‌تر و روان‌تر و به زبانی صمیمانه‌تر برای آنها بیان شود .

وی اضافه کرد: آشنایی با معارف این بزرگان با زبان آن روزگار که خاصه اهل معرفت بیان شده، برای نسل امروز خیلی سخت، ثقیل و سنگین است .

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ابراز امیدواری کرد که از این فرصت برای معرفی بهتر آراء و اندیشه‌های حکیم میرفندرسکی به زبانی ساده‌تر استفاده شود و فاصله و گُسستی که امروز بین طبقات جامعه با جوانان در راستای رساندن اینگونه معارف ایجاد شده است، کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، همایش بزرگداشت حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی با هماهنگی اعضای هیات علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با حضور اندیشمندان علمی و فرهنگی حوزه و دانشگاه و بزرگان اندیشه و حکمت اسلامی در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی اصفهان برگزار شد.

این همایش که با قرائت پیام‌های مراجع عالیقدر آیت الله حاج شیخ حسین مظاهری و آیت الله حاج شیخ عبدالله جوادی آملی در باره شخصیت حکیم میرفندرسکی همراه بود، با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، دانشگاه اصفهان، حوزه علمیه استان و خانه حکمت برگزار شد.

میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی، حکیم و دانشمند دوره صفوی است.

این فیلسوف و حکیم، مقدمات علوم را در استرآباد گرگان فراگرفت و سپس برای تحصیل به قزوین و اصفهان آمد و نزد علامه چلبی بیک تبریزی که از شاگردان افضل‌الدین محمد ترکه اصفهانی بود، به تحصیل فلسفه و علوم دیگر پرداخت.

وی در اصفهان شفا را تدریس می‌کرد و کسانی مانند آقا حسین خوانساری، ملّا رجبعلی تبریزی و ملاصدرا از شاگردان او بودند.

محمدباقر میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی حکیم و دانشمند دوره صفوی است.
میرفندرسکی از معاصران میرداماد و شیخ بهایی بود و چندین تن از مدرسان حکمت معروف آن دوره، مانند ملاصادق اردستانی، محمدباقر سبزواری، آقاحسین خوانساری، میرزا رفیعای نائینی و شیخ رجبعلی تبریزی از شاگردان او بوده اند.
مقبره حکیم میرفندرسکی در تخت فولاد، (تکیه میر فندرسکی) اصفهان از آثار تاریخی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha