یک کارشناس: اراده باکو در اجرای پروژه کریدور ارس، جدی است

مسکو-ایرنا- رئیس مرکز روابط بین‌الملل جمهوری آذربایجان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پل مشترک مرزی روی رودخانه ارس در مهرماه سال جاری گفت: باکو برای اجرای این کریدور مصمم است.

فرید شفیع‌اف کارشناس روابط بین‌الملل در حاشیه نهمین نشست بین‌المللی پریماکوف در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت احداث پل مشترک مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان افزود: پروژه با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تکمیل ساخت پل‌ها باشیم و بعد از آن اتصال ریلی دو کشور هم شکل بگیرد.

واقعیت تاریخی و جغرافیایی منطقه جنوب قفقاز قابل تغییر نیست
این تحلیل‌گر اهل جمهوری آذربایجان در اهمیت خصوص نشست اخیر همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت ٣+٣ که آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: «ما همه با هم همسایه هستیم و باید با یکدیگر به فهم مشترکی در خصوص مسائل مختلف برسیم. نباید فراموش کنیم که روسیه، ترکیه و ایران همسایگان تاریخی یکدیگر در جنوب قفقاز بوده‌اند و جغرافیای این منطقه به هیچ وجه قابل تغییر نیست».
به گفته وی، حضور بازیگران خارج از منطقه به حل مشکلات جنوب قفقاز هیچ کمکی نکرده و تنها کشورهای منطقه هستند که می‌توانند به کمک ساز و کارهای منطقه‌ای مسائل موجود را حل و فصل کنند.

روند مثبت در مناسبات باکو و تهران
شفیع‌اف همچنین در خصوص ترمیم روابط دوجانبه میان تهران و باکو پس از حادثه سال ۱۴۰۱ در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: روند مثبتی در افزایش روابط دوجانبه وجود دارد و دو کشور با همکاری مشترک در حال حل اختلافات خود هستند.

به گزارش ایرنا، پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد. بر اساس این صورت جلسه،‌ پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.

در نهمین نشست پریماکوف که ششم و هفتم آذرماه ۱۴۰۲ با موضوع «افق‌های پساجهانی‌سازی» در مسکو برگزار شد، ۸۰ مهمان خارجی از ۳۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند و شکل‌گیری جهان چندقطبی را مورد بحث قرار دادند. قرائت پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، آغازگر این نشست ۲ روزه بود.
نشست بین‌المللی پریماکوف هر ساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود. این نشست به یاد یوگنی پریماکوف دیپلمات مشهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین روسیه نام‌گذاری شده است. نهمین دوره این نشست، سه شنبه هفتم آذرماه به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha