آینده نویدبخش توسعه گازرسانی از هامون تا مَکُران؛ اتمام گازرسانی به ۱۰ شهر

زاهدان- ایرنا- گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان و روشن‌شدن مشعل گاز در حالی نور امید را در دل مردم هامون تا مَکُران روشن کرد که این خطه از ایران اسلامی آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور بود؛ اما هم اکنون ۱۰ شهر از مجموع ۵۵ شهر، ۱۱۰ روستا از سه هزار و ۲۸۰ روستا و ۳۵۹ واحد تولیدی گازدار هستند.

به گزارش ایرنا، سال‌ها بود که در پی عدم نظارت، مدیریت کافی و همچنین وعده عملی نشده متولیان امر مبنی بر اجرای پروژه گازرسانی، کمر مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور زیر سنگینی سیلندرهای یازده کیلویی گاز خمیده شده بود به گونه‌ای که روزانه در فصول مختلف سال شاهد تشکیل صف‌های طولانی در شهرهای مختلف، معطلی چندین روزه مردم برای دستیابی به یک سیلندر و گاهی اوقات راه‌اندازی کارناوال در پی جستجوی ماشین‌های توزیع گاز بودیم.

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی از عسلویه به سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۴ آغاز و ایرانشهر اولین شهر استان بود که در سال ۱۳۸۹ از نعمت گاز برخوردار شد.

از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان ماه پارسال است.

هر چند در طول سال‌های گذشته روند اجرایی پروژه گازرسانی در این استان با شیب کندی در حرکت بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه عدالت‌محوری که بر دولت مردمی حاکم است گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اینک تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد و به‌زودی تمام استان از گاز شهری بهره‌مند خواهد شد.

از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان ماه سال گذشته، با هدف بهره‌مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.

به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی سیستان و بلوچستان اجرا شود.

آینده نویدبخش توسعه گازرسانی از هامون تا مَکُران؛ اتمام گازرسانی به ۱۰ شهر

بهره‌مندی ۱۰ شهر و ۱۱۰ روستا از گاز شهری در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های گازرسانی در سطح استان، بیان کرد: با اجرای بیش از پنج هزار و ۸۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز طبیعی در سطح شهرها و روستاهای استان تاکنون تعداد ۱۰ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۱۰ روستا از سه هزار و ۲۸۰ روستا دارای قابلیت گازرسانی، گاز دار هستند.

محمدرضا میرشکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: عملیات اجرایی گازرسانی در ۱۵ شهر سیستان و بلوچستان شامل زهک، ادیمی، دوست محمد، بنجار، جزینک، سرجنگل، ده رئیس، ریگ ملک، نوک آباد، لادیز، میرجاوه، سراوان، قصرقند، گلمورتی و چابهار نیز در حال انجام است.

تاکنون تعداد ۱۰ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۱۰ روستا از سه هزار و ۲۸۰ روستا دارای قابلیت گازرسانی، گازدار هستند

وی تصریح کرد: همچنین ۳۰ شهر باقی مانده سیستان و بلوچستان برای گازرسانی در مراحل مختلف مطالعات و طراحی شبکه و پیمان سپاری قرار دارند.

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زاهدان تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز اجرا و حدود ۷۰ هزار علمک نیز نصب شده است.

وی تاکید کرد: ۹۹.۵درصد زاهدان تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارد و از این حیث ظرفیت عرضه ۱۴۰ هزار خانوار برای اخذ اشتراک را داراست که تاکنون ۱۱۵ هزار خانوار مراجعه کرده و مشترک گاز هستند.

میرشکاری اظهار کرد: تسهیلاتی برای لوله کشی گاز منازل توسط دولت در نظر گرفته شده که نوع اول آن به تمامی شهروندان تعلق می‌گیرد بر این اساس شهروندان با معرفی شرکت گاز سیستان و بلوچستان به چهار بانک عامل ملی، سپه، پست بانک و کشاورزی از تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: نوع دوم کمک بلاعوض به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به مبلغ ۱۸ میلیون تومان است که شرکت گاز به نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می‌کند تا به مددجویان این تسهیلات ارائه شود.

آینده نویدبخش توسعه گازرسانی از هامون تا مَکُران؛ اتمام گازرسانی به ۱۰ شهر

راهکار آپارتمان‌نشینان برای بهره‌مندی از گاز شهری

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از تماس‌هایی که در سامانه سامد استانداری سیستان و بلوچستان توسط شهروندان برقرار شد مربوط به اماکن مسکونی داخل مجتمع‌های مسکونی محصور شده بود که طبق طرح تفصیلی اداره راه و شهرسازی جزو معابر عمومی محسوب نمی‌شوند و ملک خصوصی به شمار می‌روند.

طبق ضوابطی که شرکت گاز دارد مجاز نیست که شبکه گاز را داخل ملک خصوصی اجرا کند بر این اساس اجرای شبکه و نصب علمک برای بلوک‌های این قبیل مجتمع‌های مسکونی که داخل حصار قرار دارند به عهده ساکنان مجتمع خواهد بود

به گفته وی؛ طبق ضوابطی که شرکت گاز دارد مجاز نیست که شبکه گاز را داخل ملک خصوصی اجرا کند بر این اساس اجرای شبکه و نصب علمک برای بلوک‌های این قبیل مجتمع‌های مسکونی که داخل حصار قرار دارند به عهده ساکنان مجتمع خواهد بود و نیاز از شهروندان و ساکنان این مجتمع‌ها پیگیر این موضوع باشند.

میرشکاری افزود: خدمت رسانی و گازرسانی به مردم استان پهناور سیستان و بلوچستان افتخاری است که کارکنان این شرکت از آن بهره‌مند شده، سعی بر آن است تا با رساندن این موهبت الهی به اقصی نقاط استان در کمترین زمان ممکن علاوه بر رفع یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هم استانی‌ها که همان تامین سوخت مورد نیاز است جان تازه‌ای به صنایع استان و بخش تولید بخشیده شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در جامعه، خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی نیز بر کسی پوشیده نیست و همکاری آنان می‌تواند علاوه بر کاهش مخاطرات ناشی از استفاده ناصحیح گاز طبیعی، صرفه اقتصادی را جهت مشترکین به ارمغان می‌آورد.

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۳۵۹ واحد تولیدی مانند کارخانه سیمان سیستان، کارخانه سیمان خاش، نیروگاه چابهار و سی ان جی شهرداری از جمله صنایع گازدار شده در دولت سیزدهم به شمار می‌روند.

وی افزود: همچنین ۱۵ واحد تولیدی محور زاهدان- خاش، بافت بلوچ، ۶ عدد سی ان جی در شهرهای زاهدان، زابل و ایرانشهر و ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی دیگر نیز در دست اجرا است.

آینده نویدبخش توسعه گازرسانی از هامون تا مَکُران؛ اتمام گازرسانی به ۱۰ شهر

اعطای ۱۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض گازکشی منازل به مددجویان

میرشکاری بیان کرد: مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی سیستان و بلوچستان برای گازدار کردن منازل خود از تسهیلات بلاعوض ۱۸۰میلیون ریالی بهره می‌شوند.

وی افزود:در دولت سیزدهم گام‌های بسیار خوبی در سیتسان و بلوچستان در رابطه با گازرسانی برداشته شده اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های لوله‌کشی گاز به داخل منازل بسیاری از مردم رغبتی به استفاده از این امکان نشان ندادند که شرکت گاز توانست با همکاری و هماهنگی بانک ملی ایران زمینه اعطای وام قرض الحسنه به متقاضیان این استان را میسر کند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا برای گازکشی هر واحد مسکونی ۱۵۰میلیون ریال (۱۵ میلیون تومان) با دوره بازپرداخت پنج‌ساله پرداخت خواهد شد که برای کمک به مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی بر هر خانوار ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا می‌شود.

وی اظهار کرد: اعطای این وام می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را در راستای بهره مندی از نعمت گاز طبیعی مرتفع کند.
میرشکاری بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان که در مناطق گازدار شده سکونت دارند می‌توانند پس از تشکیل پرونده برای اخذ اشتراک گاز با دریافت معرفی نامه از سوی نواحی گازرسانی و با مراجعه به شعب عامل بانک ملی نسبت به اخذ تسهیلات بانکی کم بهره برای لوله کشی گاز داخل منازل خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

گازرسانی به سیستان و بلوچستان، تحقق آرزویی دیرین

گازرسانی به ۳۰ شهر سیستان و بلوچستان در حال انجام است

تلاش برای توسعه گازرسانی در سیستان جریان دارد

آینده نویدبخش توسعه گازرسانی از هامون تا مَکُران؛ اتمام گازرسانی به ۱۰ شهر

ضرورت تکمیل طرح‌های خطوط لوله انتقال گاز در سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هر چند اهمیت گازدار کردن شهرهای استان بر کسی پوشیده نیست اما با توجه به رونق صنایع و کارخانجات در منطقه، ضروری است هر چه سریعتر اجرای خطوط انتقال گاز به اتمام برسد.

منصور بیجار اظهارکرد: شرکت ملی گاز ایران بر اساس شرح وظایف و نمودار سازمانی به گونه‌ای عمل می‌کند که انجام امور گازرسانی درون شهری بر عهده شرکت های گاز استانی است و انتقال گاز، نگهداری و بهره برداری از خطوط لوله گاز نیز بر عهده شرکت ستادی انتقال گاز ایران به عنوان بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران است.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در یک منطقه، تحت عنوان منطقه ۶ عملیاتی هستند که با توجه به گستردگی محدوده تحت مدیریت که حدود ۳۰ درصد مساحت کشور هست، ضروریست برای نظارت بهتر و پاسخگویی به درخواست ها و نیازهای استان نمایندگانی به صورت دائم در منطقه حضور داشته باشند و یا اینکه منطقه عملیاتی دیگری در این شرکت برای مدیریت و راهبری طرح‌های این استان ایجاد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha