۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۶
کد خبر: 85305822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین به دنبال افزایش همکاری‌ها با قزاقستان است

تهران – ایرنا - معاون نخست وزیر چین امروز سه شنبه اعلام کرد چین و قزاقستان آماده هستند تا توافق سران دوکشور را اجرایی ، ابتکار «یک پهنه، یک راه» را تقویت کنند و مشارکت راهبردی جامع و دائمی این دوکشور را پیش ببرند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، دینگ شوئه شیانگ معاون نخست وزیر چین که از ۲۶ تا ۲۷ نوامبر(۵ تا ۶ آذر) در قزاقستان به سر می‌برد این سخنان را در دیدار با قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان در آستانه مطرح کرد.

دینگ شوئه شیانگ با اشاره به اینکه همکاری چین و قزاقستان پایه ریزی محکمی داشته است و پتانسیل بالا و چشم انداز وسیعی دارد، گفت: چین آماده است تا با همکاری با قزاقستان اعتماد متقابل را تحکیم کند، هم افزایی توسعه راهبردی را تقویت کند، هماهنگی سیاسی را بیشتر کند و همکاری دو سر سود را گسترش دهد تا دو طرف به اهداف خود برای پیشرفت و توسعه دست پیدا کنند.

وی از دو طرف خواست تا هم افزایی ابتکار «یک پهنه، یک راه» و ابتکار «راه روشن قزاقستان» را بیشتر کنند، شیوه‌ها و راه‌های جدیدی برای همکاری بیابند و همکاری‌ها در زمینه فرهنگ، گردشگری، آموزش و پرورش، ورزش، جوانان را در سطح فروملی افزایش دهند تا دوستی قدیمی چین و قزاقستان ادامه یابد.

چین آماده است با قزاقستان عملکرد پایدار سازوکارهای‌های چین-آسیای میانه را ارتقا دهد تا دوطرف به صلح و ثبات در منطقه دست پیدا کنند.

توقایف گفت قزاقستان از همکاری رده بالا در زمینه ابتکار «یک پهنه، یک راه» حمایت می‌کند و از شرکت‌های چینی برای سرمایه گذاری در قزاقستان استقبال می‌کند.

قزhقستان می‌خواهد با چین در زمینه‌های مختلف همکاری عملی و کاربردی داشته باشد. این زمینه ها شامل سرکوب کردن قاطعانه «سه نیروی» تروریسم، افزایش مبادلات مردمی و همکاری‌های بین المللی و تلاش برای رسیدن به دستاوردهای جدید طبق شراکت راهبری جامع و دائمی این دوکشور است.

دینگ شوئه شیانگ در سفر خود به قزاقستان با علی خان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان نیز دیدار کرد و همراه با رومان اسکلیار معاون اول نخست وزیر اندونزی ریاست مشترک یازدهمین اجلاس کمیته همکاری چین و قزاقستان را برعهده داشت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha