۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۰:۲۴
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85285016
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ابتکار پیشنهادی چین برای آغاز همکاری‌های بین‌المللی در حوزه علم و فناوری

تهران- ایرنا- چین در کنفرانس تبادل علم و فناوری «یک پهنه یک راه» برای اولین بار ابتکاری را در زمینه همکاری بین‌المللی در زمینه علم و فناوری پیشنهاد کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری «شینهوا» چین، این ابتکار خواستار هواداری و عمل به مفهوم همکاری بین‌المللی عادلانه، باز و غیرتبعیض‌آمیز در حوزه علم و فناوری با پایبندی به این اصل شده است که «علم هیچ مرزی ندارد و به سود همه بشریت است». این ابتکار همچنین خواستار همکاری و تشریک مساعی برای ساختن یک جامعه بین‌المللی علم و فناوری شده است.

این ابتکار چینی بر ضرورت بهبود حکمرانی جهانی در حوزه علم و فناوری، تقویت محافظت از حقوق مالکیت معنوی و نیز همکاری جهانی در زمینه نوآوری فناورانه و ساختن یک شبکه نوآوری جهانی تاکید کرده است.

چین در این طرح همچنین خواستار پایبندی به جریان آزاد پرسنل (افراد) و منابع نوآوری فناورانه در سطح جهان و تقویت تبادل و همکاری استعدادها شده است. این طرح همچنین از مشارکت برابر همه کشورها و نهادهای تحقیقات علمی در همکاری علم و فناوری بین‌المللی حمایت می‌کند.

این ابتکار خواستار تقویت همکاری‌های عمیق و یادگیری متقابل بین نهادهای نوآوری فناورانه و جست و جو برای حالت‌های سودمند دوجانبه جدید برای همکاری نوآوری فناورانه جهانی شده است.

«یین هیجان» وزیر علم و فناوری چین در کنفرانس تبادل علم و فناوری گفت: در حال حاضر تغییرات بزرگ و بی‌سابقه‌ای در یک قرن گذشته در حال شتاب گرفتن در سطح جهان است و توسعه انسانی با چالش های بیشتر و بیشتری رو به رو شده است.

وی افزود: جامعه انسانی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری بین‌المللی است و باید از طریق همکاری و نوآوری فناورانه برای رسیدن به راه حل‌هایی برای مسائل جهانی و ارتقای توسعه صلح‌آمیز جست و جو کند.

این کنفرانس در شهر «چونگ‌کینگ» در جنوب غربی چین برگزار شد. داده‌های رسمی ارائه شده در این کنفرانس نشان می‌دهد چین با بیش از ۸۰ کشور شریک در طرح «یک پهنه یک راه» موافقت نامه‌های بین دولتی در خصوص همکاری علمی و فناوری به امضا رسانده است.

چین همچین اقدام به ساخت مشترک بیش از ۵۰ آزمایشگاه با کشورهای یاد شده در حوزه‌هایی مانند بهداشت، حمل و نقل، مواد و انرژی کرده و بیش از ۲۰ مرکز تحقیقات کشاورزی و بیش از ۷۰ پارک صنعتی با کشورهای شریک ابتکار یک پهنه یک راه احداث کرده است.

به گزارش ایرنا، پروژه ابتکار یک پهنه یک راه (Belt and Road Initiative) که به نام راه ابریشم جدید و مدرن شناخته می شود، راهبردی است که توسط چین آغاز شده و به دنبال اتصال آسیا با آفریقا و اروپا از طریق شبکه های زمینی و دریایی با هدف بهبود یکپارچگی منطقه، بازگشت تجارت از دریا و هوا به خشکی و همچنین افزایش رشد اقتصادی است.

این نام در سال ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ رییس جمهور چین، مطرح و برگرفته از مفهوم جاده ابریشم است که ۲۰۰۰ سال پیش در زمان سلسله هان ایجاد شد؛ در واقع جاده ابریشم یا راه ابریشم یک شبکه ارتباطی بسیار قدیمی است و شامل مسیرهای تجاری است که برای قرن ها، چین را از طریق اوراسیا به دریای مدیترانه متصل می کرد.

این پروژه شامل یک کمربند اقتصادی و یک گذرگاه بین قاره ای است که چین را از طریق راه زمینی به جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا مرتبط کرده و همچنین یک مسیر دریایی که مناطق ساحلی چین، جنوب شرق و جنوب آسیا، اقیانوس آرام جنوبی، خاورمیانه و شرق آفریقا را تا اروپا متصل می کند.

یک پهنه یک راه یکی از پایه های اصلی تلاش شی جین پینگ برای گسترش نفوذ چین در خارج از کشور است و پکن می‌گوید تاکنون برای این طرح بیش از ۲ تریلیون دلار در سراسر جهان قرارداد منعقد کرده است.

طرفداران این طرح چین را برای دسترسی به منابع و رشد اقتصادی کشورهای جنوب جهان تحسین می کنند، اما این ابتکار به دلیل درگیر کردن کشورهای فقیر با بدهی هنگفت نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha