توزیع گاز مایع در سیستان و بلوچستان نیازمند بازنگری و توجه بیشتر

زاهدان - ایرنا - گرانی قیمت گاز مایع با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان از یک سو عامل گلایه‌مندی شهروندان شده است و از سوی دیگر بازار برخی دلالان این عرصه را داغ کرده به طوری که هر سیلندرگاز با قیمت چندبرابری راهی آن سوی مرزها می‌شود.

به گزارش ایرنا، روزهای گذشته خبری هایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد، موضوعی که با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما عاملی برای گلایه‌مندی شهروندان بود و بازار آزاد کپسول گاز مایع در این استان را در این روزهای سرد زمستانی داغ کرده است.

نبود نظارت در توزیع گاز مایع در روزهای اخیر گلایه مردم را در برخی نقاط سیستان و بلوچستان درپی داشت چرا که در برخی از نقاط شهری شاهد معطلی مردم برای دریافت سیلندر گاز مایع بودیم؛ این افزایش قیمت بیش از گذشته وسوسه کرد تا تیغ تیز گرانی را برای شهروندان برنده‌تر کنند و باعث شد بازار سیاه دلالان پررونق‌تر شود؛ شنیده‌ها حاکی از داد و ستد هر سیلندر ۱۱ کیلویی با قیمت بیش از ۱۲ میلیون ریال است در حالی که هنوز ۲۲ روز تا آمدن زمستان و باز شدن پای سرما به خانه‌ها زمان باقی مانده است.

بازار سیاه گازمایع در سیستان و بلوچستان؛ هر سیلندر ۱۲ میلیون ریال

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش قیمت گاز مایع در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: تصمیم در خصوص گران کردن گاز مایع بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های این استان انجام شده است.

در خصوص مساله کپسول های گاز مایع با استاندار سیستان و بلوچستان هم مذاکره انجام شد، استاندار و مجموعه استانداری با این تصمیم موافق نیستند، مشکلاتی که برای مردم پیش آمده را به مسوولان وزارت نفت منتقل کردیم

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گرانی گاز مایع اقشار آسیب‌پذیر جامعه، روستاییان و حاشیه‌نشینان را دچار مشکلات می‌کند، افزود: در خصوص مساله کپسول‌های گاز مایع با استاندار سیستان و بلوچستان هم مذاکره انجام شد و مجموعه استانداری با این تصمیم موافق نیستند، مشکلاتی که برای مردم پیش آمده را به مسوولان وزارت نفت منتقل کردیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: گران کردن گاز مایع اگر قانون هم باشد اشتباه است؛ نمی‌توان تمام مملکت را با یک دید قانونگذاری کرد.

به گفته وی، وضعیت اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و وضعیت فرهنگی استان‌ها متفاوت بوده و نمی‌شود یک کلانشهر با تمام زیرساخت‌ها را با یک استانی که زیرساخت‌هایش آماده نیست مقایسه کرد.

شهریاری تصریح کرد: با استاندار و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور مذاکره شده است؛ از سویی اعلام شده به مردم در کنار گاز مایع، نفت سفید هم عرضه می‌شود اما سهمیه نفت درصد قابل توجهی از مردم قطع شده است.

بازار سیاه گازمایع در سیستان و بلوچستان؛ هر سیلندر ۱۲ میلیون ریال

توزیع گازمایع برای مصرف کنندگان شهری با نرخ یارانه‌ای

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اعلام کرد: در راستای اجرای بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توزیع گاز مایع برای مصرف کنندگانی که از گاز شهری بی‌بهره هستند، همانند گذشته مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای بوده و بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای انجام خواهد شد.

بر پایه این مطلب؛ توزیع گاز مایع برای سایر متقاضیان که مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای نیستند از ابتدای آذر ماه امسال با نرخ "فوب" خلیج فارس انجام می‌شود.

تشدید نظارت ها؛ از توزیع تا پرکردن سیلندرگاز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز از تشدید نظارت‌ها بر عملکرد شرکت‌های توزیع کننده و تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع با توجه به اعلام نرخ دوم فروش گاز مایع در شهرستان زاهدان خبر داد.

ایرج حسن پور افزود: با توجه به اعلام نرخ دوم فروش گاز مایع از تاریخ یکم آذر ماه از طرف شرکت نفت و به منظور حمایت از مردم، طرح نظارتی مذکور با برنامه ریزی اداره کل صمت سیستان و بلوچستان از چهارم آذرماه آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح نظارتی، توسط کارشناسان بازرسی صمت سیستان و بلوچستان لیست‌های فروش و اعمال قیمت جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر کارگروه تنظیم بازار سیستان و بلوچستان گفت: مردم استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی، اقتصادی از جمله گران‌فروشی و احتکار، مراتب را جهت رسیدگی از طریق تماس با سامانه مرکز جامع مدیریت یکپارچه پاسخگویی صمت استان به شماره ۱۲۴ گزارش کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha