ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

تهران- ایرنا- ارسال یکهزار و ۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی، جایزه «نفس» از ایتالیا، راه یافتن «گیسلو» به ترکیه، «آنیتا، گمشده در اخبار» به هند، حضور کارگردان فلسطینی در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، رونمایی از «کُر کوهستان» در این جشنواره و نمایش «مشق امشب» از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، با استقبال چشمگیر نوجوانان علاقه‌مند به هنر هفتم، تعداد آثار رسیده به هفتمین دوره المپیاد به یکهزار و ۲۶۳ اثر رسید تا ضمن عبور از مرز هزار اثر، رکورددار تمامی دوره‌ها نیز باشد.

آثار ارسال‌شده به دبیرخانه هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نسبت به دوره گذشته، رشد دو و نیم برابری داشته و رکورد تعداد آثار دریافتی در دوره‌های مختلف این رویداد را شکسته است. با توجه به حجم بالای آثار دریافتی، تعداد دقیق آثار رسیده به تفکیک دو بخش طراحی داستان و فیلمسازی نیز به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

در هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با شعار «بچه‌ها به سمت قله» نوجوانان راه‌یافته به بخش رقابتی این رویداد فرهنگی‌-هنری به صورت گروهی فعالیت در حوزه سینما را تجربه می‌کنند. در پایان نیز گروه‌های اول، دوم و سوم منتخب معرفی‌شده و برگزیدگان مدال المپیاد را دریافت خواهند کرد.

هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران در دو بخش طراحی داستان و فیلمسازی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

جایزه «نفس» از ایتالیا

مستند «نفس» با طراحی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد رضایی جایزه بهترین فیلم بخش «سینمای دیگر» چهل و سومین دوره جشنواره پالرمو (Paladino d'Oro) ایتالیا را دریافت کرد. این جشنواره از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های ورزشی در جهان است که از ۳۰ آبان تا ۵ آذر (۲۰ تا ۲۶ نوامبر) در شهر اگریجنتو ایتالیا برگزار شد.

«نفس» که پخش بین‌المللی آن برعهده مینروافیلم با مدیریت الهه گودرزی است، تنهایی و ارتباط نداشتن انسان‌ها در دوران همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر زیست فردی، خلوت و خلاقیت‌های هنرمندان را در کشورهای مختلف جهان به تصویر می‌کشد. این فیلم براساس تصویربرداری خود هنرمندان از زندگی و آفرینش‌های هنری شان براساس طرح و هدایت کارگردان شکل گرفته است.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

هنرمندان حاضر در مستند «نفس» به ترتیب حروف الفبا؛ سرور آشوری‌فر، یلدیز ابرام، ویسل باشچی، ارویل برویلد، کلادیا بورجا، مسعود چنگیز، مهدی خلیل‌زاده، آذر فهیمی، کوروش قزوینه، سروش قهرمانلو و فربد یداللهی است.

عوامل این مستند عبارتند از: مشاوران کارگردان: زنده‌یاد خسرو سینایی و امیر یوسفی سادات، تدوین: عدنان مسچی و بهزاد رضائی، صداگذاری و میکس: علیرضا کریمی، تیتراژ پایانی: کیکاووس مختاری و محسن جلیلی، خطاط: آرش قهرمانلو، ترجمه و زیرنویس: فهیمه فروغی، ساخت تیزر: حامد حسینی، تصویربرداران: محسن فلاحی، یزدان موسی‌خانی و حسین مظاهری.

راه یافتن مستند «گیسلو» به ترکیه

فیلم مستند بلند «گیسلو» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدصادق اسماعیلی، از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به مرحله‌ نهایی جوایز مستند چهاردهمین جشنواره تی ‌آر تی ترکیه راه یافت.

جشنواره بین‌المللی تی ‌آر تی TRT، هر سال با هدف حمایت و ترویج فیلم مستند از طریق اهدای جوایز در بخش های ملی و بین المللی در کشور ترکیه برگزار می‌شود. بخش بین‌المللی و در نهایت اهدای جوایز این جشنواره، بر داستان‌هایی تمرکز دارد که ارزش‌های بشردوستانه و جهانی را با توجه بر انسانیت، طبیعت و غنای فرهنگی، بیشتر نمایان کرده‌اند.

در طول این رویداد چهار روزه، علاوه بر نمایش فیلم در بخش‌های مختلف، مسترکلاس‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌هایی درباره حال و آینده مستندسازی برگزار می‌شود. «گیسلو» در مرحله نهایی این رویداد برای کسب جایزه‌ بخش بین‌الملل، با هفت اثر مستند دیگر، رقابت خواهد کرد.

چهاردهمین دوره این جشنواره مستند از ۱۴ تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۳ تا ۲۶ آذرماه ۱۴۰۲) در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

مستند بلند «گیسلو» پیش‌ از این، در جشنواره‌های بین‌المللی «بیگ اسکای» آمریکا و مونترال کانادا حضور داشته و در بخش مسابقه پانزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» ایران، کاندید جایزه بهترین کارگردانی، تدوین و آهنگسازی شده است.

«گیسلو» راوی داستان زندگی دختری به نام زهراست که سال‌ها قبل ربوده و مجبور به ازدواج و زندگی در افغانستان شده است. او در تلاش است تا بخشی از هویت ازدست‌رفته خود را با طلاق و گرفتن شناسنامه برای کودکانش برگرداند.

عوامل دیگر این مستند عبارتند از: مشاور کارگردان: مهرداد اسکویی، فیلمبردار: زانیار لطفی، تدوین: امیر ادیب‌پرور، صداگذار: محمدحسین ابراهیمی، آهنگ‌ساز: افشین عزیزی، صدابردار: میثم شفیعی، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فتوره‌چیان، برنا جمشیدی، مدیر تولید: عارفه رضامند پارسائی، مدیر برنامه‌ریزی: مهدی ایمانی شهمیری، دستیار کارگردان: مریم حدادی وحید دانا، گرافیست: امین ‌زاده تقی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

راه یافتن «آنیتا، گمشده در اخبار» به هند

مستند انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» به نویسندگی، کارگردانی، تدوین، انیماتوری و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی به جشنواره انیمیشن هند راه یافت. این فستیوال با شعار «اصالت بیش از هر چیز ارزشمند است» از ۱۸ آذرماه در هند برگزار می‌شود.

«آنیتا، گمشده در اخبار» پیش از این در جشنواره‌های جیلاوا کشور چک و بیرمنگام انگلستان حضور یافته است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در پنج آبان ۱۳۹۹، یک قایق بادی سواحل دانکرک فرانسه را ترک می‌کند تا ۱۹ مهاجر غیرقانونی را به انگلستان برساند اما پس از چند دقیقه واژگون می‌شود. هفت مهاجر در کانال مانش غرق می‌شوند. پنج نفر آنها یک خانواده کرد-ایرانی به نام ایران‌نژاد بودند که در آرزوی زندگی بهتر به این سفر سخت رفته بودند. این فیلم در مورد آن خانواده است.»

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

مستند انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» ۱۷ دقیقه‌ای ساخته جدید نعلبندی است که ساخته قبلی او مستند-انیمیشن «کاغذ پاره‌ها» در مهمترین جشنواره‌های سینمایی جهان و ایران حضور پررنگی داشت و جوایزی کسب کرد.

بهزاد نعلبندی از معدود انیماتورهای ایرانی است که در شاخه مستند-انیمیشن فیلم می‌سازد. او در کارنامه خود فیلم سینمایی رئال «پرو» را نیز دارد.

عوامل فیلم انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» عبارتند از طراح صدا: انسیه ملکی، آهنگساز: مصطفی محمودی، پخش بین المللی: شرکت مستقل‌های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی، مدیر روابط عمومی: نغمه دانش آشتیانی.

عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت

عاید نباء کارگردان فلسطینی، در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و در پنل «غزه» درباره وقایع اخیر و تجربه‌های مستندسازی‌اش صحبت می‌کند.

نباء فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده اردنی-فلسطینی-فرانسوی، مقیم فرانسه است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا در اردن، کارگردانی و تولید فیلم‌های کوتاه، مستند و سریال تلویزیونی را آغاز کرد.

عاید کارگاه‌های کارگردانی و فیلمنامه نویسی در فلسطین، اردن، ترکیه، مراکش و قطر و کنفرانس‌هایی درباره سینما برگزار کرده است، در سال‌های گذشته، او عمدتاً به نویسندگی و کارگردانی مستندهایی با تمرکز بر فرهنگ، زندگی روزمره و سیاست عرب پرداخته است.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

عاید بیش از ۲۰ فیلم مستند کارگردانی کرده که جوایزی از جشنواره‌ها دریافت کردند. «علیه دیوار»، «متولد ۴۸»، «عکس‌های بدون سایه»، «منطقه C» و «مرغ آفتاب» از آثار شاخص کارنامه او هستند. فیلم‌های عاید نباء اغلب در شبکه الجزیره، جشنواره‌ها و دانشگاه‌ها نمایش داده شده‌اند. در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخش ویژه غزه، شامل نمایش ۵ مستند شاخص درباره فلسطین و پنل با حضور مهمانان بین‌المللی تدارک دیده شده است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذر تا دوم دی ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

رونمایی از «کُر کوهستان» در جشنواره «سینماحقیقت»

مستند «کُر کوهستان» به کارگردانی امیرحسین اسیوند و تهیه کنندگی مهدیه سادات محور متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد. این مستند روایتگر زندگی خانواده‌ای از عشایر در استان چهارمحال و بختیاری است که روزهای سخت و مهمی را سپری می‌کنند.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

اسیوند پیش از این کارگردانی فیلم‌های «ننه سلطنت» و «پا به توپ» را برعهده داشته است. مستند «کُر کوهستان» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در مرکز دیما تهیه و تولید شده است.

نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصرتهران

فیلم «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت الهی محصول سال ۱۴۰۰ به مدت ۷۸ دقیقه، یکشنبه- ۱۲ آذرماه- ساعت ۱۵ در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله نمایش داده می‌شود. ورود برای عموم در این برنامه آزاد است.

بعد از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور مهران نعمت‌اللهی، یکی از کارگردانان فیلم و وحید گلستان تدوینگر برگزار می‌شود.

ارسال ۱۲۶۳ اثر به هفتمین المپیاد فیلمسازی تا نمایش «مشق امشب»

این فیلم مضمونی را که عباس کیارستمی در سال ۱۳۶۷ در فیلم ماندگار «مشق شب» به آن پرداخته، به روزرسانی می‌کند و لایه‌های پنهانی از نظام آموزشی امروز را که از دید جامعه دور مانده است، به تصویر می‌کشد.

مستند «مشق امشب»، پیش از این در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «ایدفا» در آمستردام هلند که معتبرترین جشنواره مستند جهان لقب گرفته و در شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زلین جمهوری چک که یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان در جهان محسوب می‌شود، حضور یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha