بسیج؛ پیشقدم در امیدآفرینی مناطق محروم خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- عطش فعالیت گروه‌های جهادی محرومیت زدایی و خدمت به اقشار آسیب پذیر در مناطق محروم و کم برخوردار همزمان با مناسبت هفته بسیج در رده‌های مختلف و توسط اقشار گوناگون در استان خراسان شمالی شدت گرفته و این قشر جهادی در روستاهای خراسان شمالی مشغول محرومیت زدایی هستند.

به گزارش ایرنا، اینک سخن از انسان‌هایی است که حصار من بودن ها را شکسته و بیش از خویشتن به هم‌وطنانی می‌اندیشند که در مناطق محروم با رنج‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنانی که گاه نوروز، روزهای تعطیل و زمستان سرد را به جای بودن در کنار خانواده، شادی خود را با روستاییان و کوخ نشینانی تقسیم می‌کنند که امام (ره) آنان را ولی نعمتان جامعه معرفی کرده است.

آری سخن از بسیجیان جهادگری است که این روزها میدان رزمشان محرومیت زدایی و زدودن غم و رنج از چهره هم وطنشان است.

بسیجیانی که در حوادث از جمله جاری شدن سیل و زلزله به کمک مردم می شتابند امروز در ساخت خانه های محرومان، ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر مساجد و حسینیه ها و بسیاری از طرح های دیگر مشارکت می کنند تا چهره محرومیت در مناطق کم برخوردار کاسته شود و از طرفی دیگر جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.

گروه‌های جهادی تلاش دارند تا با حضور در مناطق محروم و کم برخوردار حاشیه شهرها و روستاها در حد توان خود بخشی از چهره محرومیت در این مناطق را بزدایند و البته در سال‌های گذشته سهم عمده‌ای در محرومیت‌زدایی استان داشته‌اند و اقشار مختلف مردمی نیز با حضور در این اردوها لذت محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان را می‌چشند.

ساخت مسکن نیازمندان، طرح های آبرسانی، ساخت منبع آب، توزیع کمک های معیشتی، اهدای جهیزیه، توزیع غذای گرم از جمله خدماتی است که گروه های جهادی در مناطق روستایی و محروم انجام می دهند و اعزام گروه های بسیج پزشکی و حتی پزشکان متخخص و فوق تخصص به روستاهای و حاشیه شهرها از جمله خدمات بهداشت و درمان رایگانی است که به گروه نیازمندان در مناطق کم برخوردار ارایه می دهند.

اعزام گروه های جهادی تنها معطوف به گروه های پزشکی و عمرانی نمی شود بلکه گروه های مختلف از جمله دامپزشکی، عشایر، کشاورزی و حتی اصناف مختلف برای خدمت به مردم به روستاها اعزام خواهند شد.

بسیج؛ پیشقدم در امیدآٰفرینی مناطق محروم خراسان‌شمالی

تحویل ۴۰۰ واحد مسکونی به نیازمندان

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در خصوص عملکرد خدمات رسانی بسیج استان گفت: سپاه ۴۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان استان در هفته بسیج به خانوارهای نیازمند این استان تحویل داد.

سردار اسماعیل فرجی اظهار کرد: ساخت یکهزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان استان با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه ریزی شد که ۴۰۰ واحد آن تکمیل و کلید آن به خانوارهای نیازمند اهدا شد.

وی افزود: مابقی واحدهای مسکونی نیازمندان در دست ساخت است که به نوبت افتتاح و در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.

۲۹ آبان تا پنجم آذر با عنوان هفته بسیج مستضعفان نام‌گذاری شده است.

بسیج؛ پیشقدم در امیدآٰفرینی مناطق محروم خراسان‌شمالی

بهره‌مندی ۲۹ روستا از آب شرب پایدار

خشکسالی، کاهش منابع آبی، و خشک شدن چاه ها، چشمه ها و قنات ها یکی از چالش های مهم استان خراسان شمالی است که روستاییان اینک با کمبود آب مواجه هستند و حتی برخی از مناطق با کمبود یا نبود اب شرب مواجه شده اند که در این میان بسیجیان وارد عرصه شده اند و با اجرای طرح های آبرسانی در چهار مجتمع تلاش می کنند تا تعداد زیادی از روستاها از آب سالم شرب و پایدار برخوردار شوند.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: آبرسانی به ۱۶۷ روستای خراسان شمالی برنامه ریزی شده است که در طول هفته بسیج ۲۹ روستا از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع این روستاها ۱۷ روستا مربوط به مجتمع زیدر سرانی و ۱۲ روستا نیز مربوط به مجتمع شیرین دره است.

فرجی افزود: پیشرفت طرح های آبرسانی استان تاکنون بالای ۸۰ درصد است که تلاش خواهیم کرد روستاهای باقی مانده را نیز آبرسانی کنیم تا تمامی خانوارهای روستایی از نعمت آب پایدار بهره مند شوند.

وی تصریح کرد:‌ آبرسانی به این روستاها توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با مشارکت وزارت نیرو در قالب چهار مجتمع آبرسانی زیدر و سرانی شهرستان شیروان، شیرین دره شهرستان بجنورد، پرسه سو و کهنه جلگه شهرستان راز و جرگلان در مناطق محروم استان اجرا می شود.

بسیج؛ پیشقدم در امیدآٰفرینی مناطق محروم خراسان‌شمالی

اعزام ۳۴۳ گروه جهادی به مناطق محروم

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۳۴۳ گروه جهادی به مناسبت هفته بسیج در راستای اهداف مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی به مناطق محروم و روستایی این استان اعزام شدند.

سرهنگ مجتبی مداحی اظهار کرد: ۱۸۷ گروه جهادی برادر و ۱۵۶ گروه جهادی خواهر هستند که در بخش های مختلف عمرانی، آموزشی، پزشکی و کشاورزی در مناطق محروم خدمت رایگان ارایه خواهند داد.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۳۸۳ نفر در این ایام در مناطق محروم خدمت رسانی خواهند کرد افزود: در این گروه ها یکهزار و ۸۶۰ نفر مرد و یکهزار و ۵۲۲ نفر زن فعالیت می کنند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی تصریح کرد: فعالیت گروه عمرانی شامل ساخت مسکن محرومان، ساخت سرویس بهداشتی، طرح های آبرسانی، ایجاد منبع آب و دیوار چینی محوطه مدارس در مناطق محروم استان می شود.

وی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی تقویتی برای دانش آموزان نیازمند، برگزاری دوره های مشاوره و حقوقی نیز از دیگر خدمات گروه های جهادی است.

مداحی خاطرنشان کرد: گروه های جهادی در راستای توسعه پایدار روستاها، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و کاهش هزینه های تولید، طرح های آبرسانی، ساخت جاده بین مزارع، حفر کانال های ذخیره آب و سایر طرح های مرتبط را نیز در اولویت کاری خود قرار داده اند.

وی گفت: گروه های جهادی در زیر مجموعه پنج قرارگاه جهادی پهنه ای، ۱۲ قرار گاه منطقه ای و ۱۴۴ قرار گاه محله ای فعالیت های محرومیت زدایی را انجام می دهند.

بسیج؛ پیشقدم در امیدآٰفرینی مناطق محروم خراسان‌شمالی

توزیع ۶۰ هزار وعده غذای گرم بین نیازمندان

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: توزیع ۶۰ هزار وعده غذای گرم بین نیازمندان این استان آغاز شد.

علی مداحی اظهار کرد: توزیع این میزان غذای گرم در مناطق روستایی و حاشیه شهر ها که از هفته بسیج آغاز شده است تا پایان ما جاری انجام می شود.

وی افزود: این میزان غذای گرم توسط سازمان بسیج سازندگی، همکاری و مشارکت گروه های جهادی و خیران تهیه و توزیع می شود.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: با کمک و مشارکت نیکوکاران و نوعدوستان سالانه تا حدود ۲ میلیون وعده غذای گرم در بین نیازمندان این استان در طول ایام سال و همچنین مناسبت های مختلف توزیع خواهد شد.

وی افزود: همچنین به مناسبت هفته بسیج ۱۰۰ سری جهیزیه بین زوج های نیازمند این استان توزیع شد که از مجموع این تعداد ۲۸ سری مربوط به نیازمندان بجنورد و مابقی نیز مربوط به سایر شهرستان ها است.

مداحی ارزش ریالی هر سری جهیزیه را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: هر سری جهیزیه شامل یخچال، اجاق گاز، تلویزیون، جاروبرقی و ماشین لباسشویی است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی بر کمک و مشارک نیکوکاران برای رفع مشکلات محرومان تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های مجموعه بسیج و سپاه با همکاری خیران و همراهی مسوولان در سال‌های اخیر در قالب گروه‌های جهادی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و فراهم سازی زمینه ازدواج جوانان از طریق تامین جهیزیه نوعروسان بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین به مناسبت هفته بسیج ۵۰۰ دستگاه بخاری در بین خانوارهای نیازمند این استان توزیع شد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری بیش از ۳۵۰ هزار بسیجی سازمان یافته دارد که بخش زیادی از آنان فعالان صنوف مختلف را در برمی گیرند.

بیش از ۲۳۰ هزار نفر از جمعتی یک میلیون نفری استان خراسان شمالی زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و علاوه بر این جمعتی زیادی که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز در مناطق حاشیه شهرهای این استان سکونت دارند که نیازمند توجه حمایت های بیشتر در حوزه ها مختلف از جمله معیشت هستند.

خراسان شمالی ۲ هزار و ۴۴ گروه جهادی دارد که در بخش های مختلف در طول سال و به مناسبت های مختلف به مناطق محروم روستایی، عشایری و حاشیه ها برای خدمت رسانی اعزام خواهند شد.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha