رنگ و بوی عدالت فرهنگی در گیشه سازمان سینمایی

۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85302020
مهرداد عشوندی | کارشناس فرهنگی
رنگ و بوی عدالت فرهنگی در گیشه سازمان سینمایی

تهران- ایرنا- پس از از گذشت ۲ سال و اندی از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سازمان سینمایی در این دولت نه صرفاً در گفتار بلکه در عمل هم عدالت فرهنگی را در حوزه فعالیت خود محقق کرده است

بیش از دو سال از مدیریت و برنامه های جدید سازمان سینمایی می گذرد، در آغاز این دوران جدید که هنوز آمار تلفات کرونا ۳ رقمی بود و ترس مردم از حضور در مکان های عمومی حتی نشان از کورسوی امیدی در رونق سینما نداشت، بحث عدالت فرهنگی و اقداماتی اساسی در بسط و گسترش سینما در شهرستان ها پایه ریزی شد.

تشکیل شورای عالی سینمایی، اعلام سیاست های راهبردی و اصلاح آیین نامه ها، برنامه ریزی برای حضور در عرصه های بین المللی، توجه ویژه به حوزه پژوهش و فیلم نامه نویسی، تلاش برای ساماندهی بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی، تلاش برای احیای گفتمان انقلاب اسلامی و توجه به عرصه های فراموش شده در ساخت فیلم های سینمای مقاومت اسلامی و سینمای سیاسی و از همه مهمتر ایجاد فضا برای تحقق عدالت فرهنگی و حمایت همه جانبه از بسط و گسترش سینما در سرتاسر کشور از نکات برجسته آغاز این راه بود.

سینمایی در دولت سیزدهم با تکیه بر پشتوانه مردمی، تحقق عدالت فرهنگی در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا با توجه به نگاه مدیریت فرهنگی دولت مردمی و انقلابی، با اجرای صحیح سیاست های عدالت گرایانه فرهنگی باعث امیدواری مردم شهرهایی که سینما ندارند- ولو به صورت استفاده موقت از سینما سیار- برای برخورداری از سینما شد با این هدف که تمامی مردم در پهنه گسترده ایران بتوانند در کنار هم فیلم ببینند.

رنگ و بوی عدالت فرهنگی در گیشه سازمان سینمایی
مهرداد عشوندی | کارشناس فرهنگی

پی گیری و اهتمام سازمان سینمایی در بحث عدالت فرهنگی، لزوم حمایت‌های مادی و معنوی از سینماگران استانی و تمرکز زدایی از تولید صرف آثار سینمایی در پایتخت باعث رفع دغدغه‌های سینماگران و فعالان این حوزه در استان ها شده است که این مهم خود می تواند در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری مهاجرت نخبگان استانی سینما به پایتخت نیز بشود.

پس از از گذشت ۲ سال و اندی از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سازمان سینمایی در این دولت نه صرفاً در گفتار بلکه در عمل هم عدالت فرهنگی را در حوزه فعالیت خود محقق کرده است. سفرهای استانی رئیس سینمای کشور به منظور بررسی دغدغه‌ها و مشکلات شهرستان‌های مختلف، بارقه‌های امید را دل هنرمندان و سینما دوستان همه نقاط کشور زنده کرد و نشان داد عدالت فرهنگی در سازمان سینمایی در حد شعار باقی نخواهد ماند.

ریشه یابی و حل و فصل عمده مسائل و مشکلات سینمایی استان ها در نشست های بررسی و رفع مشکلات ‌با حضور استاندار، فرمانداران، شهرداران و مدیران ‌ارشاد شهرستان‌ها در کنار، صنوف و فعالان حوزه سینمای استان در فضایی همدلانه که نتایج مثبت آن در توسعه و تجهیز سینماها در شهرستان‌ها، راه‌اندازی سینمای سیار در مناطق محروم، حمایت از تولیدات فیلم کوتاه‌، مستند و... در شهرستان‌ها، فراهم کردن زمینه ایجاد سینما در مال‌ها و فضاهای تجاری و تلاش برای تبدیل سینمای سنتی به مدرن و مشهود بخشی از ماحصل و دستاوردهای این سفرهاست.

جلب نظر و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در نهضت سالن سازی و فراهم کردن زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان در تمام نقاط کشور در راستای تحقق عدالت فرهنگی نیز از دستاورد های سازمان سینمایی در این زمینه بوده است.

اکنون با گذشت افزون بر ۲ سال تلاش مدیریت سینما با انجام بیش از ۳۰ سفر استانی مفهوم عدالت فرهنگی در حال اجرایی شدن است و جای خوشحالی دارد که این تلاش ها با تشکیل و همراهی شورای عالی سینما به چشم آمده و نشان از آن دارد که اقدامات ایجابی سازمان سینمایی در دولت مردمی و انقلابی مورد تایید، توجه و حمایت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha