بورل: مساله فلسطین باید پیش از آغاز بحران جدید در جهان حل‌وفصل شود

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی پیرامون سفرش به غرب آسیا و گفت‌وگو با مقام‌های منطقه‌ای درمورد جنگ غزه، تصریح کرد که مساله فلسطین باید پیش از آغاز یک بحران جدید در جهان حل‌وفصل شود.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در این یادداشت که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد دو موضوع «فوریت مطلق» و «امید ضعیف» برای برقراری صلح در منطقه را مورد بررسی قرار داد.

وی در خصوص فوریت مطلق نوشت که در این سفر، «نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد و تشکیلات خودگردان فلسطین، ما را به تفصیل از وضعیت فاجعه‌بار غیرنظامیان غزه در مورد کمبود آب، غذا، کمک‌های پزشکی و سرپناه ناشی از محاصره‌ای که بر این منطقه تحمیل شده است، مطلع کردند. آنها همچنین ما را در جریان آمار تلفات و ویرانی‌هایی که در اثر بمباران و عملیات نظامی به‌وجود آمده، قرار دادند.»

به گفته او، «بیش از ۴۰ درصد از واحدهای مسکونی در غزه تخریب شده و افزون بر ۱۳ هزار نفر جان خود را از دست داده اند که نزدیک به ۵ هزار نفر از آنها کودک بودند.» بر همین اساس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: وضعیت میدانی در غزه متأسفانه بدترین وحشتی که می‌توانستیم پیش از عزیمتمان به این منطقه داشته باشیم، را تأیید کرد.

وی با بیان اینکه «ارتش اسرائیل طرح خود را برای ایجاد یک منطقه امن کوچک در قسمت جنوبی غزه برای متمرکز کردن جمعیت غیرنظامی ارائه داد» هشدار داد: اما درصورتی که این طرح به تنش زدایی سریع و بادوام عملیات نظامی منجر نشود اطمینان‌بخش نیست.

بورل در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: مسئله غزه تنها در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی برای زنده ماندن غیرنظامیان برای چند روز دیگر نیست، بلکه جلوگیری از به خطر انداختن ادامه زندگی آنها نیز اهمیت دارد. تامین غذا، آب و دارو برای مردم این منطقه ضروری، اما کاهش خطر کشته شدن غیرنظامیان در صبح روز بعد، بسیار مهمتر است.

وی سپس ادامه داد: احساس فوریت در این زمینه با توجه به آنچه از آژانس های سازمان ملل، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و نمایندگان جامعه مدنی در رام الله در مورد وضعیت کرانه باختری شنیدیم، بیشتر شد. آنها افزایش چشمگیر خشونت علیه فلسطینی ها توسط شهرک نشینانی را که دولت به آنها اسلحه داده است، تعداد فزاینده اخراج روستاها، تهاجمات ارتش، فاجعه اقتصادی ناشی از لغو کلیه مجوزهای کار در اسرائیل و ... را به ما نشان دادند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این وضع تنش عظیمی ایجاد کرده که به‌رغم تلاش‌های تشکیلات خودگردان فلسطین برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، نمی‌توان آن را برای مدت طولانی مهار کرد. وی با بیان اینکه تلاش‌ها «برای کاهش تنش در عملیات نظامی در غزه و خشونت در کرانه باختری در جریان است» هشدار داد که در صورت شکست اقدامات صورت گرفته، درگیری‌ها می‌تواند به راحتی گسترش یابد.

بورل همچنین عنوان کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین عزم و آمادگی قاطع خود را برای به دست گرفتن مدیریت غزه پس از پایان عملیات نظامی نشان داده است. با این حال، این تشکیلات در ماه های آینده به حمایت های اضافی زیادی نیاز دارد و باید از طریق برگزاری انتخابات در سراسر سرزمین فلسطینی به رسمیت شناخته شده بین المللی (غزه، کرانه باختری و اورشلیم شرقی) مشروعیت مجدد یابد.

او در پایان این یادداشت نوشت: به‌رغم چالش‌ها و فوریت‌های بزرگی که اشاره شد، هنوز فرصت برای پیشرفت در زمینه صلح در منطقه وجود دارد. البته ابتدا باید راه‌هایی برای آزادی اسرا و حفاظت از جان مردم غیرنظامی غزه پیدا کنیم، اما به موازات آن و پیش از اینکه یک بحران دیگر دوباره توجه جهان را به خود جلب کند، از این فرصت استفاده کنیم. اتحادیه اروپا آماده است تا سهم خود را در این کار بسیار چالش برانگیز انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha