بارقه امید در صنعت فارس؛ صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی

شیراز - ایرنا - راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیردولتی در دستورکار متولیان اقتصادی فارس قرار گرفته و در حال حاضر نیز مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی از صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک غیردولتی در استان فارس خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی با هدف کاهش تصدی‌گری بخش دولتی و به منظور اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جهت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اولویت متولیان امر در دولت سیزدهم قرار دارد.

بارقه امید در صنعت فارس؛ صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی

شهرک‌های صنعتی غیردولتی با هدف کاهش تصدی‌گری

در این میان اما معضل نبود زمین در شهرک‌های صنعتی به مشکل بزرگی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است، این معضل باعث شده واحدهای تولیدی که محل مورد نیاز خود را اجاره می‌کنند با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

استاندار فارس که از ابتدای شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم تاکنون تأکید بسیاری بر ضرورت استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک‌ها داشته ، معتقد است فراهم شدن شرایط برای اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی و برطرف کردن مشکلات زیرساختی صنعتگران با هدف رفع موانع تولید ضرورت دارد.

بدین‌ترتیب در طول ۲سال گذشته تسریع فرآیند راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک‌های غیردولتی در دستورکار متولیان امر قرار گرفت.

راه‌اندازی نخستین شهرک صنعتی خصوصی در شیراز

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اعلام کرد: پروانه بهره‌برداری شهرک صنعتی غیر دولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی در مرکز استان صادر و به ایجادکنندگان این شهرک اعطا شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز هم که معتقد است مهیا کردن زمینه برای حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی نقش پر رنگی در تحقق شعار سال دارد، هشتم خرداد ماه سال جاری نوید آغاز به کار صنعتگران در نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی شیراز را داده و اعلام کرده است که اولین شهرک صنعتی به زودی پذیرای صنعتگران خواهد بود.

سعید مصفا در این باره گفت: پروانه بهره‌برداری نخستین شهرک صنعتی خصوصی مرکز استان پهناور فارس در اردیبهشت ماه سال جاری و با هدف زمینه‌سازی و افزایش ظرفیت واگذاری زمین صنعتی به متقاضیان سرمایه‌گذاری پس از طی شدن فرآیندهای قانونی صادر شد.

صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی

در حال حاضر هم مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی در استان فارس خبر داد و گفت: با صدور این پروانه، شهرک صنعتی غیردولتی پدیده‌های نوآور قادرآباد آماده جذب سرمایه‌گذار و واگذاری زمین به متقاضیان است.

سید مصطفی هاشمی افزود: با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌ها، پروانه بهره‌برداری این شهرک صنعتی صادر و آماده واگذاری زمین به متقاضیان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه قادرآباد در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به عنوان مزیت اصلی منطقه، افزود: این شهرک صنعتی با هدف ایجاد زیرساخت استقرار صنایع و جذب سرمایه‌گذار در منطقه قادرآباد شهرستان خرمبید راه‌اندازی شده و می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار فراهم کند.

هاشمی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی نظیر شبکه برق، توزیع آب حفرچاه آب و زیرسازی این شهرک صنعتی غیردولتی نیز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم شده است.

اعتبار ۱۵۰میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت‌ها

وی با بیان اینکه مجوز تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی نوآوران صنعت قادرآباد توسط شرکت شهرک های صنعتی فارس در زمینی به مساحت بیش از ۱۰.۷هکتار، صادر وعملیات اجرایی زیرساخت‌ها در این شهرک صنعتی نیز انجام شده است گفت: تاکنون سرمایه‌گذار بخش خصوصی حدود۱۵۰میلیارد ریال برای انجام زیرساخت‌ها هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه صنایع غذایی و صنایع کوچک بدون آلاینده قابل استقرار در این شهرک صنعتی غیردولتی را دارند، افزود: این شهرک صنعتی ظرفیت استقرار حدود ۴۰واحد تولیدی با پیش‌بینی اشتغال ۳۰۰نفر را خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه براساس قانون، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجاز است نسبت به صدور مجوز تأسیس و بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی برای بخش خصوصی و تعاونی اقدام کند، گفت: در این زمینه، صدور مجوز برای ایجاد و توسعه شهرک صنعتی خصوصی پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی فنی، اقتصادی و زیست محیطی در چارچوب طرح‌های توسعه و عمران توسط سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: براساس قانون، شهرک‌های صنعتی غیردولتی از تمام مزایای قانونی شهرک‌های صنعتی دولتی برخوردار خواهند شد.

برخورداری از معافیت‌های مالیاتی

به گفته این فعال اقتصادی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی غیر دولتی در مناطق کم‌برخوردار و کمتر توسعه‌یافته از معافیت‌های ماده ۱۳۲قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار خواهند شد.

وی اضافه کرد: بانک‌های عامل نیز موظف هستند قراردادهای مربوط به تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی غیردولتی را هم ردیف اسناد رسمی پذیرفته و تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمی را در این خصوص اعمال کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اظهار کرد: متقاضیان ایجاد این شهرک‌ها باید زمین مناسب که در مالکیت آنها قرار دارد را برای بررسی‌های امکان‌سنجی ایجاد شهرک‌ها معرفی کنند.

بارقه امید در صنعت فارس؛ صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی

تلاش برای راه‌اندازی پنج شهرک صنعتی غیردولتی در فارس

تاکنون پروانه بهره‌برداری برای پنج شهرک صنعتی غیردولتی در استان شامل فراسان و کامپوزیت سازه ماندگار در شهرستان سپیدان، محبت گستر در شهرستان اقلید ، شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس در شیراز و پدیده های نوآورقادرآباد در شهرستان خرم‌بید صادر شده است؛ بدون شک راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی بخش قابل‌توجهی از نیاز سرمایه‌گذاران در استان را پاسخ خواهد داد و با این اقدام مهم فرآیند جذب سرمایه‌گذار، توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار شتاب می‌گیرد‪.‬

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha