۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۳۶
کد خبر: 85295827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای تایوان درباره ازسرگیری فعالیت‌های نظامی چین در خطوط مرزی

تهران- ایرنا - تایوان مدعی ازسرگیری فعالیت نظامی دوباره چین در اطراف این جزیره با عبور ۹ هواپیما برفراز خطوط مرزی تایوان و کشتی‌های جنگی در تنگه تایوان، پس از پایان اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از استریت تایمز، چین در سال های اخیر به شکل منظم رزمایش های نظامی در اطراف تنگه تایوان برگزار کرده است، چرا که معتقد است تایوان بخشی از خاک این کشور است. از سوی دیگر تایپه همواره با این موضوع مخالفت کرده است. باوجود این تایوان امروز درباره از سرگیری فعالیت‌های نظامی چین در اطراف تنگه تایوان و عبور ۹ هواپیما برفراز تنگه تایوان و کشتی های جنگی گشتزنی آمادگی برای حمله گزارش داد.

در حالی که هفته گذشته شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سانفرانسیسکو شرکت کرده بود و با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد، میزان فعالیت‌های نظامی در اطراف تایوان کاهش یافته بود. مسئله تایوان محور اصلی مذاکرات بایدن و شی در سانفرانسیسکو بود.

براساس گفته‌های یکی از مقامات رسمی ارشد آمریکا، رئیس جمهوری چین در دیدار چهار ساعته روز چهارشنبه هفته گذشته خود با رئیس جمهوری آمریکا گفت تایوان بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین مسئله در روابط چین و آمریکاست.

باوجود این وزارت دفاع تایوان امروز از آغاز فعالیت‌های نظامی چین در این تنگه خبر داد. به نظر می‌رسد براساس ادعای این وزارتخانه ۹ هواپیمای چینی از خط مرزی که به صورت غیررسمی برای چین و تایوان تعریف شده عبور کردند.

براساس گزارش وزارت دفاع تایوان این هواپیماها شامل جنگنده‌های SU-۳۰ و J-۱۰ بودند که همزمان کشتی‌های چینی را برفراز تنگه تایوان همراهی می‌کردند.

وزارت دفاع چین تاکنون دراین‌باره اظهارنظری نکرده است.

چین معتقد است فعالیت هایش نزدیک تایوان تبانی میان جدایی طلب‌های تایوان و دولت آمریکا را هدف قرار می‌دهد و از یکپارچگی چین دفاع می‌کند.

قرار است روز ۱۳ ژانویه ( ۲۳ دی ) انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان در تایوان برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha