۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85294799
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فایننشال تایمز: خشم اوپک پلاس از جنگ غزه و کاهش بیشتر تولید نفت در دستورکار

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: همزمان با افزایش عصبانیت از بحران انسانی در غزه و کاهش قیمت نفت، اوپک پلاس کاهش بیشتر تولید این محصول را بررسی می‌کند؛ تصمیمی که می‌تواند به تنش با واشنگتن منجر شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فایننشال تایمز افزود: در حالی که اوپک پلاس کاهش بیشتر تولید نفت را در واکنش به کاهش قیمت این محصول و افزایش خشم از جنگ غزه بررسی می کند، عربستان خود را آماده می کند کاهش تولید نفت را تا سال آینده ادامه دهد.

بعد از این که قیمت نفت در این هفته برای چهارمین ماه طولانی به ۷۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت، چهار نفر از افراد آگاه از تفکر دولت عربستان عنوان کردند که این کشور به احتمال زیاد ممکن است کاهش عرضه نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا بهار سال آینده ادامه دهد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، اقدام داوطلبانه که قرار بود در پایان سال جاری منقضی شود، در تابستان گذشته به عنوان گامی موقت در راستای کاهش های گسترده تر عرضه توسط این کارتل نفت معرفی شد. در حال حاضر، عربستان سعودی روزانه حدود ۹ میلیون بشکه نفت تولید می کند. حداکثر تولید این محصول در عربستان روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت بود.

این رسانه نوشت: کاهش بیشتر تولید نفت که می تواند تنش ها با آمریکا را برانگیزد، همزمان با آمادگی اوپک پلاس برای برگزاری نشست وین در ۲۶ سپتامبر (پنجم آذر)، در حال بررسی است. در حالی که کاهش قیمت نفت اصلی ترین دلیل این تصمیم است، اعضای اوپک همچنین از جنگ (رژیم) اسرائیل علیه حماس و بحران انسانی در غزه خشمگین هستند.

فایننشال تایمز افزود: کویت، الجزایر و ایران در بین اعضای اوپک هستند که بیش از همه از این درگیری عصبانی هستند.

این روزنامه به نقل از یک فرد نزدیک به اوپک در خلیج فارس نوشت: نباید سطح خشم و عصبانیت موجود در این زمینه را نادیده بگیرید و رهبران خلیج فارس برای این که واکنش نشان دهند از سوی مردم خود تحت فشار هستند.

وی گفت: شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ که کشورهای عربی صادرات نفت را به غرب متوقف کردند، تکرار نخواهد شد اما به گفته آنها، مردم به ظرفیت کاهش عرضه نفت به منظور ارسال پیامی ظریف که هم در خیابان ها و هم در واشنگتن دی سی به خوبی قابل درک خواهد بود، راضی شده اند.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سال دشواری را در انتخابات آینده در مواجهه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در پیش رو دارد و کاخ سفید تاکنون تلاش کرده رای دهندگان را متقاعد کند که اقتصاد این کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.

افراد نزدیک به تفکر دولت عربستان گفته اند که هنوز تصمیم نهایی برای ادامه کاهش تولید نفت اتخاذ نشده است. آنها تاکید دارند که بیانیه عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان بیش از جنگ (رژیم) اسرائیل و حماس، بر بازارهای نفتی متمرکز خواهد بود.

کریستیان ملک (Christyan Malek) از موسسه جی‌پی مورگان گفت: اوپک پلاس می‌تواند تولید روزانه خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش دهد تا از «ضعف تقاضای احتمالی» در نیمه اول سال آینده جلوگیری کند و عربستان سعودی برای این که «بار ناشی از هر گونه کاهش بیشتر تولید را تقسیم کند» به دنبال دیگر اعضای اوپک است.

برخی از تحلیلگران دیگر معتقدند که شاهزاده عبدالعزیز می تواند کشورهای دیگر را برای تعمیق کاهش تولید - یا پیروی از تعهدات گذشته برای کاهش تولید - تحت فشار قرار دهد و تهدید کند که اگر چنین گام هایی برداشته نشود عربستان می تواند به سمت تولید کامل برگردد.

فایننشال تایمز مدعی شد روسیه، به عنوان یکی از اعضای اوپک پلاس که برای تامین مالی حمله خود به اوکراین به شدت به نفت وابسته است، در ماه های اخیر صادرات دریایی خود را افزایش داده است.

با این حال برخی از کارشناسان معتقدند اعضای اوپک پلاس با توجه به نقش رو به رشد خود در صحنه بین المللی محتاطانه عمل می کنند. امارات متحده عربی که ماه جاری میزبان مذاکرات آب و هوایی COP۲۸ سازمان ملل در دبی است، مایل است خود را به عنوان یک نیروی مدرن نشان دهد.

هلیما کرافت (Helima Croft) تحلیلگر سابق سیا و رئیس بخش تحقیقات کالاهای بازار سرمایه در شرکت RBC، در این زمینه گفت: اکنون زمان فوق العاده حساسی در خاورمیانه است. در حالی که بازار نفت تا حد زیادی به گسترش درگیری بی توجه بوده است، هنوز خطرات عمده ای وجود دارد؛ به ویژه در مرز شمالی (رژیم) اسرائیل با لبنان که در آن رویارویی با حزب الله، می تواند ایران را وارد درگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha